Почетна » Економија » Од „фиће“ до електричне „панде“ – почиње ново раздобље ауто-индустрије Крагујевца и Србије

Од „фиће“ до електричне „панде“ – почиње ново раздобље ауто-индустрије Крагујевца и Србије

Производња електричне „панде“ почиње у Крагујевцу. Свечаности ће присуствовати државни званичници и представници компаније „Стелантис“. Србија би на јесен требало да постане прва земља на Балкану која има серијску производњу електричних возила. А све је почело од „фиће“.

„Фијат гранде панда“ припада Б сегменту аутомобила. Производиће се две верзије. У хибридној, почетна цена биће мања од 19 хиљада евра, а у електричној верзији испод 25 хиљада.

Две године се фабрика припремала за производњу новог модела. Уложено је укупно 190 милиона евра, од тога 48 милиона обезбедила је држава.

А све је почело од „фиће“.

„Фића је за мене институција аутомобилске индустрије“, истиче Славољуб Батавељић.

Његов развој почиње 1953. године. На референдуму, 96 одсто запослених у заводима „Црвене заставе“ дало је зелено светло да у крагујевачкој фабрици почне производња аутомобила.

Откупом „Фијатове“ лиценце две године касније, са трака силази легендарни „фића“.

Мали окретан ауто, који је ставио на точкове целу нацију. У наредних 30 година произведен је у готово милион примерака.

„То је бренд који је овде у овом граду направио и клинички центар и универзитетски град је постао“, додаје Славољуб Батавељић.

Поуздани „кец“, од кога су се радници и са сузама уз свеће и песму опростили 2008. године, прешао је 22 хиљаде километара, преко пет афричких земаља и попео се на Килиманџаро.

„Нису хтели граничари да пусте људе да уђу у аутомобиле, јер никада пре тога ниједан аутомобил није прошао кроз тај део суданске Сахаре“, сећа се Тома Савић, некадашњи заменик диркетора Фабрике аутомобила „Застава“.

Радио се за то време и луксузни „тристаћ“, кога су називали „југословенски мерцедес“.

„У граду је он једини, ја га зато зовем последњи мохиканац. Било их је још неколико њих, али више се не појављују. Вероватно нису у возном стању“, каже Александар Лекић.

Уследиле су златне године југословенског гиганта, који је имао кооперанте од севера до југа земље.

Рекордна је била 1989. година, са производњом од 220 хиљада возила.

Шармантни „југо“ стекао је планетарну славу, извозом у Америку.

„Успели смо да продамо 140 и нешто хиљада возила. То је био рекордан извоз, кумулативан у било коју земљу“, наводи Тома Савић.

Уследили су у распад Југославије, санкције, декомпоновање „Заставе“. „Српски Детроит“, како је назван Крагујевац, поново је оживео италијански „Фијат“, изградњом нове фабрике, производњом „пунта“ и 500 Л.

Са електричним возилом „гранде панда“ почиње ново раздобље у развоју ауто-индустрије Крагујевца и Србије.

Извор: РТС

Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.