Početna » Kultura » Petar Konjović, rodonačelnik srpske opere

Kompozitor

Petar Konjović, rodonačelnik srpske opere

Petar Konjović je bio upravnik pozorišta, direktor opere, dirigent, reditelj, prevodilac, pisac, pesnik, melograf, pedagog, kompozitor. Rektor muzičke akademije, prvi posleratni muzički akademik, inicijator i upravnik Muzikološkog instituta SANU, direktor Zagrebačke opere.

Napisao je pet opera, dve scenske muzike, dve melodrame, pet velikih simfonijskih kompozicija, veliki broj kamernih dela, pesama, obrada. Posebno se ističu opere: „Ženidba Miloša Obilića“, 1917., „Knez od Zete“, 1927., „Koštana“, 1931/1939/1948., „Seljaci“, 1951., „Otadžbina“, 1960. godine.

Džentlmen u punom smislu te reči, agilan, svestan samog sebe, svestan svoje kreativnosti kojom je bio izdašno obdaren, željan znanja i realizacije postavljenih ciljeva – ovako Petra Konjovića opisuje slovenački kompozitor Dragotin Cvetko. Ne samo kao kompozitora već i kao čoveka koji se aktivno uključio u događaje svoga vremena, kako u muzičkom svetu, tako i van njega. Konjović nije bio samo muzičar, u profesionalnom svetu nota, već intelektualac širokog interesovanja za umetnička zbivanja, sadržaje i puteve nacionalne kulture koju je i sam izgrađivao. Pun divljenja prema Mokranjcu, nastavio je njegovim putem u novom vremenu, novim muzičkim jezikom – dodaće dr. Danica Petrović.

Petar Konjović je rođen 5. maja 1883. godine u Čurugu u Bačkoj. Pohađao je Srpsku gimnaziju u Novom Sadu, a zatim i Učiteljsku školu u Somboru, nakon čijeg završetka je radio kao učitelj u Begeču i Starom Bečeju, da bi potom, 1904. godine, otišao na Karlov univerzitet u Prag, gde će studirati kompoziciju i dirigovanje. Diplomirao je sa simfonijskom poemom „Serbia liberata“, koja je posvećena stogodišnjici Prvog srpskog ustanka. Po povratku u Srbiju počinje da radi u Zemunu i Beogradu kao nastavnik muzike. Tokom Prvog svetskog rata živeo je u Somboru i Zagrebu.

Godine 1918., završio se Prvi svetski rat, raspala se Austro-Ugarska monarhija, a oblasti Banata, Bačke i Srema pripojene su Kraljevini Srbiji. Na Velikoj narodnoj skupštini u Novom Sadu 25. novembra iste godine, predstavnici Srba, Bunjevaca i ostalih Slovena izglasali su prisajedinjenje matici. Petar Konjović je na tom zasedanju izabran za zamenika predsednika Velike narodne skupštine. U narednim godinama postaje upravnik Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu. Ubrzo prihvata poziv i postaje direktor Opere Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu (1921.–1926.), i njen upravnik (1933.-1935.), a u međuvremenu i upravnik osječkog pozorišta.

Pred Drugi svetski rat (1939.) Petar Konjović se vratio u Beograd, i tu je do 1950. godine bio profesor na Muzičkoj akademiji. Za redovnog člana Srpske akademije nauka i umetnosti izabran je 1946. godine. Odmah je pokrenuo osnivanje Muzikološkog instituta i bio je njegov prvi direktor (1947.–1954.). Umro je 1. oktobra 1970. godine u Beogradu. Sahranjen je u Somboru.

Život i rad Petra Konjovića u Hrvatskoj odvijao se između 1921. i 1935. godine. Od 1921. do 1926. Konjović je bio direktor opere Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, upravnik u Osjeku, Splitu, dok se njegov kompozitorski rad proteže još od 1917. kada se u Hrvatskom glazbenom zavodu izvodi njegov gudački kvartet, a ubrzo zatim na sceni Hrvatskog narodnog kazališta i njegova prva opera „Ženidba Miloša Obilića“. Njegovo najpoznatije delo opera „Koštana“, prvi put se izvodi u Zagrebu 1931. godine. Na istom mestu, ali mnogo kasnije 1948. i konačna verzija.

Konjović je aktivno učestvovao u kulturnom i muzičkom životu, pa tako već od 1917. godine njegove feljtone objavljuju časopisi i listovi: Savremenik, Obzor, Hrvatska njiva, Riječi, Hrvatska pozornica, Ćirilometodski vjesnik. Njegovu prvu zbirku tekstova pod naslovom „Ličnosti“ objavljuje zagrebački izdavač i knjižar Đorđe Ćelap.

Kao kompozitor, Konjović je imao jasan stav da melodija treba da nastane iz duha narodne tradicije i da mora da je prati prirodna fleksija narodnog govora. Otud njegovo interesovanje i inspiracija nađena na jugu Srbije. Tematski on nastavlja da crpi inspiraciju iz tradicionalnih izvora, iz narodnog života, a pre svega iz istorijske prošlosti, narodnog epa i legendi. U tretiranju te tematike, on će uneti nove kvalitete – ističući dramatiku i podvlačeći psihološke aspekte. Kritičarka Mirka Pavlović sveobuhvatno analizira kad kaže da je Konjovića ta tematika inspirisala za prvo delo, pa preko drugog i za poslednje, koje znači umetničko i tematsko zaokruživanje njegovog stvaralaštva na polju opere. Iz današnje vremenske perspektive možemo slobodno zaključiti da je njegovo stvaralaštvo čvrsto i posebno ugrađeno u istoriju srpske i jugoslovenske muzike.

Izvor: Vladislav Stojičić/p-portal

Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.