Почетна » Економија » Како је један „луди научник“ из Кине победио Илона Маска?

Успон BYD-а: Кинески одговор на Теслу

Како је један „луди научник“ из Кине победио Илона Маска?

BYD се можда још није етаблирао у Америци, али је постао глобално познат бренд.

Почетком ове године, кинеска компанија је накратко престигла Теслу и постала највећи светски произвођач електричних аутомобила. Иако у Америци BYD засад није у продаји, компанија је изградила бренд приступачан и популаран у Кини и шире, а „Business Insider“ доноси причу о компанији која је доказала да продајом може надмашити Илона Мaска.

Како је основана компанија BYD?

Хемичар Ванг Чуанфу, кога медији називају „лудим научником“, и његов рођак основали су BYD 1995. Тада 29-годишњи Ванг потицао је из породице узгајивача пиринча. Добио је универзитетску стипендију и на крају се преселио у посебну економску зону у Шенжeну како би основао своју компанију.

„YD“ у називу долази од Јадија, области у Шенжeну у којој је компанија била смештена у почетку, наводе једне јужнокорејске новине. „B“ је додато касније, наводно као промотивни алат.

Ванг је у интервјуима говорио да назив „BYD“ не означава ништа посебно. Тек касније Ванг је лансирао слоган „Изгради своје снове“ (Build Your Dreams).

BYD
Foto: AsiaFundManagers.com

Компанија је такође добила надимак „Понеси своје доларе“ (Bring Your Dollars).

Почеци у производњи батерија

Основни посао компаније нису били аутомобили, већ батерије за мобилне телефоне. BYD је конкурисао етаблираним јапанским добављачима Toyota и Sony, понудивши јефтинију алтернативу. До 2002. компаније као што су Motorola, Nokia, Sony Ericsson и Samsung користиле су BYD батерије.

Улазак у аутомобилску индустрију

BYD је ушао у аутомобилску индустрију након што је купио једног пропадајућег државног произвођача аутомобила који је тада био део одбрамбене компаније Норинко, преноси „South China Morning Post“.

Компанија је лансирала свој први аутомобил 2005. BYD F3 била је компактна лимузина која је личила на Тoyota Corolla. Продавала се за само 40.000 јуана, односно око 5.850 долара.

BYD F3
Foto: drive.place / BYD F3

Интересовање Ворена Бафета

Милијардер и инвеститор Ворен Бафет рано се заинтересовао за BYD. Желећи да уложи у растуће кинеско тржиште аутомобила, Бафет је обишао седиште BYD-а. Док је власник Беркшир Хатавеја боравио у фабрици, Ванг је наводно попио гутљај течности за батерије како би доказао колико су његове батерије чисте, пише „WSJ“. Бафет је био толико импресиониран да је предложио преузимање 25% компаније.

Ванг је одбио ту понуду, али то није спречило Бафета у његовој намери. Беркшир Хатавеј стекао је 2008. године 10% удела у BYD-у – за 232 милиона долара.

Подсмех Илона Маска

Компанија је 2010. представила своје прво потпуно електрично возило – e6. Користећи субвенције кинеске владе, BYD је успео да конкурише јапанским аутомобилским гигантима. Али нису сви били импресионирани.

Извршни директор Тесле Илон Маск у интервјуу из 2011. насмејао се када су га питали сматра ли BYD озбиљним конкурентом Тесли: „Јесте ли видели њихов ауто? Мислим да немају добар производ. Није посебно атрактиван. Технологија им није баш јака.“

Успон током 2010-их

BYD се, ипак, етаблирао као један од најбољих произвођача хибридних возила у Кини током 2010-их. BYD-ов најпопуларнији ауто био је Qin, представљен 2012. године, који је постао један од најпродаванијих аутомобила у Кини.

Међутим, то није било једино возило којим се BYD истакао. Компанија је такође производила Tang, хибридни SUV, те се удружила с Дајмлером (сада Mercedes-Benz) у производњи своје линије Denza.

Кратко прво место испред Тесле

Иако се већина његове продаје у четвртом тромесечју 2023. односила на кинеско тржиште, BYD је привукао глобалну пажњу када је постигао наизглед немогуће – скинуо Теслу с места највећег светског произвођача електричних аутомобила.

Кинески произвођач сад планира да изгради фабрику у Мексику – што је алармирало америчке званичнике – и чак је развио сопствену бродску флоту у настојању да смањи извозне трошкове. Но, компанија каже да је одустала од продаје својих електричних возила Американцима.

Технолошке иновације и резултати у 2024. години

Компанија је најавила да ће побољшани погонски склопови бити лансирани у две лимузине, од којих ће једна бити BYD Seal 06. Возила ће прелазити 2000 км без пуњења или точења горива. Сем на возилима, BYD сјајно ради на технологији која омогућава брзо пуњење батерија, што је демонстрирао недавно, представивши пуњач који пуни батерију за око 5 минута.

Прошле године, BYD је 2024. продао 1,76 милиона електричних возила, а укупно 4,27 милиона аутомобила. Остварена је продаја од 107 милијарди долара, док је Теслин приход износио 97,7 милијарди долара.

Извор: Business Insider, South China Morning Post, B92

Превод и припрема: Редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.