Početna » Ekonomija » Kina ubrazno prelazi na električna vozila: Može li zapad parirati?

Revolucija na četiri točka

Kina ubrazno prelazi na električna vozila: Može li zapad parirati?

Na najvažnijem kineskom sajmu automobila sve se vrti oko električnih inovacija, a električna vozila biće glavna atrakcija. U Šangaju se očekuje više od 100 novih modela, uglavnom na električni pogon.

Udruženje kineske automobilske industrije je optimistično: tokom ove godine biće bez problema premašen udeo od 50 odsto električnih automobila u prodaji novih vozila. Automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem prilično brzo nestaju sa kineskih ulica. Zašto je to tako?

Država podstiče rast elektromobilnosti. Struja je u Kini „veoma jeftina“, dok je nafta skuplja, kaže Cui Dongšu, stručnjak kineskog udruženja auto-industrije. Više od deset godina Peking je subvencionisao kupovinu električnih automobila. Iako su direktne subvencije ukinute, poreske olakšice i dalje postoje.

Do kraja 2025. godine neće morati da se plaća porez od 10 odsto na kupovinu električnih automobila. Mnogi gradovi olakšavaju registraciju električnih vozila. Pored toga, državna kvota za nova energetska vozila (NEV) obavezuje kompanije da proizvode sve veći udeo električnih i hibridnih modela, prenosi „DW“.

Nemilosrdna konkurencija

Uspeh je očigledan: 2024. godine udeo NEV-vozila na tržištu novih automobila dostigao je oko 47 odsto, u odnosu na 31,6 procenata prethodne godine. Istovremeno se masovno ulaže u stanice za punjenje, mreže za zamenu baterija i reciklažu akumulatora.

Pored toga, konkurencija je nemilosrdna. Ulazak Tesle na kinesko tržište 2020. godine podstakao je kineske proizvođače automobila da ubrzaju inovacije i optimizuju troškove, kaže analitičar Pol Gong iz banke UBS. Električna vozila u Kini sada košta otprilike upola manje nego u zapadnim zemljama.

Cenovni rat

Cenovni rat traje već treću godinu. Skoro svi veliki proizvođači su nedavno ponovo snizili cene ili nude kupcima različite bonus-programe. Posledice su smanjene marže, gubici i višak kapaciteta. Stečajeva je sve više.

Tako su tokom 2024. godine mnoge ambiciozne startap kompanije morale da ugase svoje poslovanje. U decembru se — ubrzo po ulasku na tržište — raspao zajednički poduhvat Đijue, koji su pokrenuli tehnološki gigant Baidu i proizvođač automobila Geely.

Pre toga su mnogi proizvođači bankrotirali, ostavljajući za sobom nesigurne kupce i vozila bez servisne podrške ili ažuriranja softvera.

Među jasnim pobednicima je BYD iz Šenžena. Sa pristupačnim električnim modelima, kompanija je pogodila ukus mase. U prvom kvartalu 2025. godine BYD je u Kini prodao skoro 700.000 električnih i hibridnih vozila. Tržišni udeo iznosi oko 29 odsto — više nego četiri naredna najveća proizvođača zajedno. BYD je pretekao ne samo Teslu, već i tradicionalne lidere u segmentu motora sa unutrašnjim sagorevanjem.

Značajan rast beleži i Li Auto. Ova kompanija, specijalizovana za urbane SUV-eve, u premijum segmentu se oslanja na tzv. hibride sa produženjem dometa — kod kojih elektromotor pokreće vozilo, a motor sa unutrašnjim sagorevanjem puni bateriju. Sa tim konceptom, kompanija je 2024. godine udvostručila prodaju i sada posluje s profitom. Među uspešnima je i Geely, u čijem sastavu su brendovi kao što su Zeekr i Lynk.

Izvor: Dojče vele

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.