Rampa Pekinga na izvoz retkih zemnih magneta znači da su „lanci snabdevanja ispražnjeni“, požalio se nemački dobavljač automobilske opreme. Nova žrtva neočekivano je uvučena u trgovinski rat Donalda Trampa protiv Kine: evropska automobilska industrija.
Akcije Vašingtona podstakle su Kinu da obustavi izvoz ključnih sirovina. To je primoralo neke proizvodne linije u Evropi da se zatvore jer im ponestaje magneta od retkih zemalja koji se koriste u svemu, od kočnica do servo volana u električnim i tradicionalnim vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Takođe se koriste u širokom spektru industrija, uključujući odbranu.
„Lanci snabdevanja su ispražnjeni, a rizik se značajno povećava iz dana u dan, iz sata u sat“, rekao je „Politiku“ Matijas Cink, izvršni direktor nemačkog dobavljača automobilske opreme „Šefler“.
U aprilu je Peking uveo kontrole izvoza sedam retkih zemnih minerala.
Iako je ovaj potez bio odgovor na carine američkog predsednika, mere se primenjuju na sve zemlje i zahtevaju od firmi da podnesu zahtev za licencu za svaku pošiljku.
Obrada svake prijave traje mesec dana ili duže, što primorava veće kompanije poput „Šeflera“ da avionski transportuju magnete u Evropu i na druga tržišta umesto da čekaju četiri do šest nedelja da stigne kontejnerski brod. To znači i značajne troškove – prema Cinkovoj proceni, petostruko povećanje cene – i isključuje male i srednje dobavljače.
Prijave takođe zahtevaju „nenormalnu“ količinu papirologije. „Imamo veoma jaku kinesku operaciju. Ali čak i za nas, to je neviđen napor u vezi sa dokumentacijom“, rekao je Cink.
Analitičari sad smatraju da je Peking namerno ciljao Evropu.
Julijana Bušo, viši analitičar u „Rodijum grupi“ smatra da je ovakav potez Kine, „odmazda“ zbog raznih trgovinskih istraga EU i podizanja carina.
Peking je poručio da zabranom izvoza materijala koji mogu da se koriste i u odbrambenoj industriji, štiti svoju nacionalnu bezbednost.
Kontrole izvoza imaju za cilj da spreče Brisel da se umili Trampovoj administraciji koja je „rebnula“ blok carinama od 50 odsto.
„Ovo je način na koji Kina vrši pritisak kako bi izbegla bilo kakvo slaganje sa SAD. To je prilično moćna poluga koja je izazvala veliku zabrinutost u Evropi“, objasnila je Bušo.
Iako je šef EU za trgovinu Maroš Šefčovič počučio da su kineske mere podstakle blok da diverzifikuje svoje izvore sirovina, to malo pomaže automobilskom sektoru.
Kina kontroliše 90 odsto tržišta retkih zemnih minerala, ostavljajući dobavljače i proizvođače automobila na milost i nemilost Pekinga.