Početna » Ekonomija » Zašto Kinezi grade novi put prema Rusiji?

U planinskim predelima Gruzije

Zašto Kinezi grade novi put prema Rusiji?

U planinskim predelima Gruzije, tamo gde Evropa dotiče Aziju, u toku je izgradnja jedne od najvažnijih prometnih investicija u istoriji te zemlje. Auto-put Kvešeti-Kobi, dug 23 kilometra i vredan oko 420 miliona evra, izaziva političke kontroverze.

Auto-put bi trebalo da reši dugogodišnji problem prometne izolacije u zimskim mesecima. Postojeći auto-put S3, poznat i kao Gruzijski vojni put, često postaje neprohodan zbog ekstremnih snežnih padavina i odrona, zbog čega je od 2012. do 2016. godine bio zatvoren u proseku više od mesec dana godišnje.

Lokalni stanovnici i trgovci godinama su se suočavali s prometnim kolapsom, a kilometarske kolone kamiona na granici s Rusijom postale su svakodnevica. Novi auto-put trebalo bi to da promeni.

Rekordi u građevini, ali i pitanja o kvalitetu

Projekat uključuje izgradnju šest mostova i pet tunela, a najimpresivniji je biće tunel dug devet kilometara, najduži u Gruziji.

Kineska kompanija China Railway Tunnel Group preuzela je glavni deo radova. Koriste najveću mašinu za bušenje tunela izrađenu za tvrde stene, prečnika čak 15 metara, piše portal B1M.

Inženjerski izazovi nisu zaustavili napredak – mašine su probijale i do 426 metara mesečno, a glavni tunel završen je čak mesec dana pre predviđenog roka.

Pored toga, najveći most u sklopu projekta, koji će premostiti dolinu kod sela Zakatkari, biće dug 432 metra i građen metodom konzolne konstrukcije.

Iako projekat tehnički impresivno napreduje, pitanje kvaliteta i dugoročne izdržljivosti infrastrukture ostaje otvoreno. Kineske kompanije već su radile na sličnim projektima u Gruziji, uključujući auto-put Istok-Zapad, gde su se pojavili ozbiljni problemi – od klizišta i nesigurnih radnih uslova do smrtnih nesreća.

Sporna povezanost s Rusijom i kineski uticaj

Novi put omogućiće brže trgovinske tokove između Rusije i Jermenije, ali i otvoriti pitanje političke sigurnosti. Mnogi Gruzinci nisu oduševljeni jačanjem prometne povezanosti s Moskvom, posebno nakon sukoba sa Ukrajinom i činjenice da Rusija još uvek okupira 20 posto njihove teritorije nakon rata 2008. godine.

„Kavkaz je prirodna granica prema Rusiji, a ovaj auto-put omogućava lakši i brži pristup našoj zemlji. Ko to zaista želi – Gruzija ili neko drugi“, pita se Manana Kočladze iz organizacije Bankuatch.

Osim političkih pitanja, projekat otvara i ona ekonomska. Gruzija je deo kineske inicijative Pojas i put, globalne strategije Pekinga za povezivanje Azije, Evrope i Afrike kroz njihove infrastrukturne investicije. Finansiranje dolazi iz Azijske razvojne banke (ADB), Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) kao i gruzijske vlade, ali jasno je da kineske kompanije dominiraju izvođenjem radova.

Uništavanje kulturne baštine?

Osim političkih i ekonomskih pitanja, projekat se suočava s kritikama zbog mogućeg uništavanja kulturne baštine.

Dolina Kada, kroz koju prolazi nova trasa, smatra se jednim od najlepših krajeva Gruzije i bogata je istorijskim građevinama iz srednjeg veka. Prvobitne procene tvrdile su da se na tom području nalaze samo 34 kulturna objekta, ali su dalja istraživanja otkrila čak 200. Od toga, više od 100 objekata nalazi se direktno u zoni uticaja projekta, uključujući arheološke lokalitete s neprocenjivim artefaktima.

Iako su preduzete određene mere zaštite, mnogi stručnjaci upozoravaju da su neki spomenici nepovratno ugroženi. Lokalno stanovništvo pak izražava nezadovoljstvo zbog nedovoljne informisanosti i straha od buke, zagađenja i promena u ekosistemu.

Kada bude dovršen, auto-put će omogućiti putovanje od Kvešetija do Kobija u svega 15 minuta, umesto dosadašnjeg sata vožnje. Ali, pitanje koje ostaje je hoće li Gruzija od ovog projekta profitirati više od Kine, Rusije i ostalih investitora?

Izvor: tportal

Pripremila redakcija Kompas info
Povezani članci:

Portal Kompas Info posebnu pažnju posvećuje temama koje se tiču društva, ekonomije, vere, kulture, istorije, tradicije i identiteta naroda koji žive u ovom regionu. Želimo da vam pružimo objektivan, balansiran i progresivan pogled na svet oko nas, kao i da podstaknemo na razmišljanje, diskusiju i delovanje u pravcu boljeg društva za sve nas.