У планинским пределима Грузије, тамо где Европа дотиче Азију, у току је изградња једне од најважнијих прометних инвестиција у историји те земље. Ауто-пут Квешети-Коби, дуг 23 километра и вредан око 420 милиона евра, изазива политичке контроверзе.
Ауто-пут би требало да реши дугогодишњи проблем прометне изолације у зимским месецима. Постојећи ауто-пут С3, познат и као Грузијски војни пут, често постаје непроходан због екстремних снежних падавина и одрона, због чега је од 2012. до 2016. године био затворен у просеку више од месец дана годишње.
Локални становници и трговци годинама су се суочавали с прометним колапсом, а километарске колоне камиона на граници с Русијом постале су свакодневица. Нови ауто-пут требало би то да промени.
Рекорди у грађевини, али и питања о квалитету
Пројекат укључује изградњу шест мостова и пет тунела, а најимпресивнији је биће тунел дуг девет километара, најдужи у Грузији.
Кинеска компанија China Railway Tunnel Group преузела је главни део радова. Користе највећу машину за бушење тунела израђену за тврде стене, пречника чак 15 метара, пише портал B1M.
#Drones are going to revolutionise #transport & many other sectors in #EBRDregions, argues our @Tara_Shi
And she cites examples from #Georgia 🇬🇪& #Tajikistan 🇹🇯
Including this one from the former’s Kvesheti-Kobi road project ⛰️🛣️https://t.co/uZ7rDYG2eP pic.twitter.com/IbC7YOcMLx
— The EBRD (@EBRD) October 9, 2019
Инжењерски изазови нису зауставили напредак – машине су пробијале и до 426 метара месечно, а главни тунел завршен је чак месец дана пре предвиђеног рока.
Пored тога, највећи мост у склопу пројекта, који ће преmostити долину код села Закаткари, биће дуг 432 метра и грађен методом конзолне конструкције.
Иако пројекат технички импресивно напредује, питање квалитета и дугорочне издржљивости инфраструктуре остаје отворено. Кинеске компаније већ су радиле на сличним пројектима у Грузији, укључујући ауто-пут Исток-Запад, где су се појавили озбиљни проблеми – од клизишта и несигурних радних услова до смртних несрећа.
Спорна повезаност с Русијом и кинески утицај
Нови пут омогућиће брже трговинске токове између Русије и Јерменије, али и отворити питање политичке сигурности. Многи Грузинци нису одушевљени јачањем прометне повезаности с Москвом, посебно након сукоба са Украјином и чињенице да Русија још увек окупира 20 посто њихове територије након рата 2008. године.
#China Railway Tunnel Group completed a major tunnel on Kvesheti-Kobi road section in Georgia. The tunnel includes a 9,000-meter-long main tunnel and emergency tunnels. With its operation, travel time on the Kvesheti-Kobi road segment will be cut from one hour to 20 minutes. pic.twitter.com/WdaAEPiAyy
— China Economy (@CE_ChinaEconomy) April 27, 2024
„Кавказ је природна граница према Русији, а овај ауто-пут омогућава лакши и бржи приступ нашој земљи. Ко то заиста жели – Грузија или неко други“, пита се Манана Кочладзе из организације Bankuatch.
Осим политичких питања, пројекат отвара и она економска. Грузија је део кинеске иницијативе Појас и пут, глобалне стратегије Пекинга за повезивање Азије, Европе и Африке кроз њихове инфраструктурне инвестиције. Финансирање долази из Азијске развојне банке (ADB), Европске банке за обнову и развој (EBRD) као и грузијске владе, али јасно је да кинеске компаније доминирају извођењем радова.
Уништавање културне баштине?
Осим политичких и економских питања, пројекат се суочава с критикама због могућег уништавања културне баштине.
Долина Када, кроз коју пролази нова траса, сматра се једним од најлепших крајева Грузије и богата је историјским грађевинама из средњег века. Првобитне процене тврдиле су да се на том подручју налазе само 34 културна објекта, али су даља истраживања открила чак 200. Од тога, више од 100 објеката налази се директно у зони утицаја пројекта, укључујући археолошке локалитете с непроцењивим артефактима.
Иако су предузете одређене мере заштите, многи стручњаци упозоравају да су неки споменици неповратно угрожени. Локално становништво пак изражава незадовољство због недовољне информисаности и страха од буке, загађења и промена у екосистему.
Када буде довршен, ауто-пут ће омогућити путовање од Квешетија до Кобија у свега 15 минута, уместо досадашњег сата вожње. Али, питање које остаје је хоће ли Грузија од овог пројекта профитирати више од Кине, Русије и осталих инвеститора?