Paraskavedekatriafobija, ili strah od petka 13., predstavlja zanimljiv fenomen koji je prešao put od sujeverja do zvanično priznate fobije u savremenoj psihologiji. Ovaj strah se pojavio relativno kasno u istoriji, tek u 17. veku, kada ga je prvi put zabeležio Natanijel Lakenmajer, povezujući ga sa strahom od smrti koji je dominirao tokom epidemija kuge. Međutim, ovaj koncept je u potpunoj suprotnosti sa hrišćanskim pogledom na svet i život.
U hrišćanskoj tradiciji broj trinaest ima posebno značenje koje je daleko od negativnog. Hristos i njegovih dvanaest apostola čine ukupno trinaest ličnosti koje su oblikovale sudbinu čovečanstva. Mnoge pravoslavne crkve imaju trinaest kupola kao simbol te svete zajednice. Negativna konotacija ovog broja je proizvod kulturoloških interpretacija, a ne verskih učenja.
Interesantno je primetiti da su različiti narodi razvili različite predrasude o nesrećnim brojevima. Za Špance je to utorak 13., za Italijane petak 17., a u Indiji broj trinaest se smatra srećnim. Ova raznolikost ukazuje na to da su takva verovanja plod ljudske mašte, a ne univerzalnih istina.
Hrišćanstvo nas uči da ne vezujemo Božije delovanje za brojeve, datume ili simbole. Svi kalendari i merenje vremena su ljudski izumi. Božija milost i ljubav nisu uslovljeni brojem u kalendaru. Ako pridajemo duhovno značenje brojevima, lišavamo Boga Njegove svemoći i neizmerne ljubavi.
Istorijski primeri takođe obaraju mit o nesreći vezanoj za petak 13. Aleksandar Veliki je rođen tog dana, ali ga to nije sprečilo da postane jedan od najvećih vojskovođa u istoriji. Svaki datum u istoriji beleži i dobre i loše događaje, što potvrđuje da je strah od određenog broja praznoverje.
Praznoverje, uključujući veru u nesrećni petak 13., proizilazi iz želje da se životni neuspesi objasne spoljašnjim okolnostima umesto ličnom odgovornošću. Hrišćanska vera, naprotiv, uči o preuzimanju odgovornosti za svoje postupke. Bog nas ne procenjuje po datumima već po našim delima ljubavi, milosrđa i vere.
Jedina simbolika brojeva koja ima vrednost jeste ona koja podstiče na dobročinstvo. Kada pošaljemo humanitarni SMS za bolesno dete ili učinimo milosrdan dar, broj dobija hrišćansko značenje – postaje simbol ljubavi i dobrote. Sve ostalo predstavlja distrakciju od istinske vere. Naš zadatak nije da se plašimo, već da verujemo. Vera će nas spasiti, ali samo ako je svedočimo kroz dobra dela, ljubav i milosrđe.
Nebojša Lazić, teolog