Почетна » Друштво » Трансплантација органа у Србији: Какав је став СПЦ?

На Закон о пресађивању органа се чека годинама

Трансплантација органа у Србији: Какав је став СПЦ?

Трансплантација органа у Србији је још питање које изазива дилему. Држава, односно власти, још нису уредили то питање. На Закон о пресађивању органа чека се годинама, а сада је то питање поново актуелизовано.

Министар здравља у Влади Србије Златибор Лончар прстом упире у Српску православну цркву, истичући да још чека њихов одговор. Како је рекао, позивао је представнике Цркве на разговор, али да одговора није било. Да ли је реч о скидању одговорности или нешто друго, није ни важно. Трансплантација, односно њено правно регулисање, јесте важно и добро је да сви изнесу свој став о томе.

Министар Златибор Лончар је рекао да је тим лекара спреман да одговори на сва питања представника СПЦ и да је фер да се изнесе свака дилема уколико постоји.

Међутим, пре 14 година митрополит бачки Иринеј 2010. године написао је текст „Укратко о трансплантацији“, који је објављен и на сајту Српске православне Цркве. Он је тада своје виђење с којим је сагласна већина у Цркви. Де факто, владика бачки Иринеј тада је подржао трансплантацију органа.

„Пресађивање органа – да, e vivo, од жива човека, и ex cadavere, од покојника. Трансплантација срца –  условно да, никако e vivo, само ex cadaverе“, рекао је на крају свог текста о пресађивању органа владика бачки Иринеј.

Његов тадашњи текст преносимо у целости:

Укратко о трансплантацији

Питања биоетике уопште, а медицинске етике посебно, представљају релативно нову, али изузетно важну проблематику у савременом друштву. У укупном друштвеном и научном дијалогу о изазовима ове врсте неизоставно треба саслушати, и практично уважити, и религијске ставове – у нашој земљи, као и другде у Европи, првенствено хришћанске.

Питање трансплантације људских органа на исти начин посматрају и вреднују Православна и Римокатоличка Црква, као и традиционалне Цркве Реформације. Са хришћанским гледиштима се у овом случају подударају и гледишта јудаизма и ислама.

Услови

За све верујуће људе полазна тачка у сагледавању тема везаних за трансплантацију и за друге, сродне медицинске захвате јесу неприкосновена вредност, слобода и достојанство људске личности и светиња живота као неопозивог дара Божје љубави. То значи да трансплантација неког органа са једног човека на другог јесте не само дозвољена него и заслужује сваку похвалу са становишта хришћанског морала уколико испуњава следеће услове:

  • и прималац и давалац поступају слободно и добровољно;
  • давалац је надахнут и подстакнут искључиво љубављу према ближњем, за којега добијени орган значи здравствену помоћ, а често и опстанак у животу; следствено, недопустива је било каква манипулација, принуда, трговина људским органима; искоришћавање људског сиромаштва за куповину органa здравих људи, па и деце; клонирање у циљу производње и складиштења резервних органа (узгред: шта значи бриселски „контејнер органa“?) и све што је налик овоме;
  • пресађивањем органа не сме бити угрожен живот његовог даваоца, а ни његово опште здравствено стање не сме се притом толико оштетити да он уствари постане само нова жртва, уместо онога коме је искрено хтео да помогне; у изузетним случајевима важи реч Христова да нема веће љубави од оне кад неко жртвује и сопствени живот за ближњега свога; и, најзад,
  • трансплантација не сме бити таква да мења, унижава или угрожава биолошки или духовни идентитет примаоца, односно његов идентитет као припадника људске врсте или као личности.

У вези са овом, последњом тачком цитираћу једног свог доброг пријатеља, врсног лекара и убеђеног православног верника, који пита:

„Да ли је… допуштено да експериментишемо играјући се са животом, а знамо да промене које вршимо могу, у будућим генерацијама, неконтролисано да измакну из каналисаног наслеђа?“

Данас је могућа и трансплантација срца. То је, такорећи, чудо медицинске науке, које спасава многе животе. Ту, међутим, не сме важити правило: твоја смрт јесте мој живот или обрнуто. Не може један човек дати срце другом, дарујући живот њему, а одузимајући га себи. Зато се срце – па и други витално важни органи – пресађује само ex cadavere, са мртвог човека (леша). Али ту се често јавља дилема: када је човек дефинитивно мртав телом?

Када је човек мртав?

Традиционална дефиниција телесне смрти гласила је да је то стање које настаје када је човеку потпуно и бесповратно престао рад срца и дисање („кардио-респираторна смрт“). Данашња медицина углавном прихвата гледиште да је то стање кад настане комплетна неактивност или неповратна дегенерација мозга („мождана смрт“). Притом, ваља напоменути, нема више потпуног, „људског“ живота, али се још унеколико може регистровати известан траг биолошке активности, известан остатак „телесног живота“.

Овде се рађа етичка дилема. По хришћанској, библијској антропологији, смрт значи одвајање душе од тела (види Пс. 145, 4 и Лук. 12, 20). Из тога би следило да живот, маколико „висио о концу“, постоји све дотле док се остварује делатност организма. Али не би следило да вештачко, механичко продужавање рада само појединих органа (живот или, пре, продужено умирање „на апаратима“) значи неко особито доброчинство за човека.

Једно је, за хришћанску савест, непобитно. Мора се констатовати дефинитивна смрт да би се извршила експлантација срца. У овој тачки су православни и католички теолози принципијелно једнодушни, с тим што данас неки – не сви – католички теолози сматрају да просто треба прихватити преовлађујуће медицинско гледиште о тренутку смрти, тојест да треба практично усвојити тезу о „можданој смрти“ као коначној смрти организма. Ипак, православни и католички теолози у огромној већини траже највећи могући опрез у процењивању стварне смрти.

Посмртно доброчинство

Човек, као боголико биће, има право на живот достојан човека. Али он заслужује и смрт достојну човека. Хришћански крај живота, непостидан и миран, у измирености са Богом, другима и собом, у љубави. Зато ни срце умрлога – ако је стварно већ умро – не можемо пресадити у тело живога ако нема сигурног доказа да је покојник то за живота хтео. Ако је заиста хтео, то је онда посмртни израз љубави, посмртно доброчинство.

Завршићу речима свог већ цитираног пријатеља, верујућег лекара:

„Живот је свештен, јер изузев свог овоземаљског почетка истовремено има и свршетак, тојест биолошки крај. Тај крај не представља прелазак у ништа, јер да је то тако, онда ни рођење, па ни сaм живот, не би имао никакве вредности. Смрт је исто тако свештена, јер не представља смрт него почетак и васкрсење у истински живот. Живот има дубоки апофатички смисао, а та област не припада медицини.“

Дакле, трансплантација органа – да, e vivo и ex cadavere (од жива човека и од покојника). А трансплантација срца – условно да (никако e vivo, само ex cadavere).

Александар Стојановић за Компасинфо

Припремила редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.