Почетна » Наука » Тестирана ракета са погоном на восак за свеће

Немачка компанија развија ракету

Тестирана ракета са погоном на восак за свеће

Ракета SR75 њемачке компаније HyImpuls је посебна: по први пут је парафин, главни састојак воска за свеће, коришћен као гориво са успехом.

То је било прво чисто приватним средствима финансирано лансирање ракете из Њемачке: ракету на парафински погон развила је приватна компанија HyImpuls .

Седиште је у Нојенштату на Кохеру, у близини Хајлброна (Баден-Виртемберг). 65 запослених у компанији развило је хибридни погон на парафин-кисеоник.

Парафинска ракета још није тестирана у свемиру

Међутим, ракета је лансирана са другог краја свијета: HyImpuls је лансирао своју ракету са аустралијског ракетног полигона Куниба прошлог петка (3.5.) ујутру по европском времену.

Планирано је да ракета досегне максималну висину од 60 километара.

Према наводима компаније, биц́е потребно неколико дана док се ракета не врати и подаци се процене.

Тек тада се може рећи да ли је достигнута планирана висина од 60 километара. Прелазак границе свемира на удаљености од 100 километара биће тестиран у наредним лансирањима.

Лансирање ракете је неколико пута одлагано због временских прилика.

Овако функционише погон

У телу ракете се налази блок чврстог парафина. На њему је избушено много рупа. Кроз ове рупе се пропушта течни кисеоник. Потом долази до реакције две супстанце а настали врући гас покреће ракету.

Ракета има недостатке

Међутим, блок чврстог горива никада не гори потпуно равномерно. Ово може проузроковати да ракета почне да вибрира у лету, што је може оштетити, па чак и уништити.

Искључивање и поновно паљење хибридне ракете веома брзо у лету такође није тако лако, али ова способност је потребна да би се прецизно дефинисаним брзинама летелице могле лансирати на исто тако прецизно дефинисане орбите.

Не може експлодирати

Предност технологије воска за свеће су ниска цена. Поред тога, ризик од експлозије ракете је раван нули.

Стога је током протеклих неколико недеља могла потпуно опремљена да се безбедно транспортује из Нојенштата бродом у Аустралију.

Модел наследник за свемир

Након успешног првог лета, сада се могу одвијати летови у свемир изнад 100 километара.

Међутим, ова ракета не може да уђе у орбиту око Земље – тек модел насљедник би требало да постигне неопходну брзину и потом у свемир лансира сателите тешке до 600 килограма.

Први лет планиран је за крај 2025. године.

Погон има потенцијал

Компанија HyImpuls већ има наруџбине вредне више од 100 милиона евра за своје летове у свемир.

Русија је због санкција тренутно испала из игре за сателитски транспорт. А нове европске ракете Ariane 6 и VEGA-C лансирају се након година одлагања.

Зато произвођачи комерцијалних ракета из Њемачке вјерују да имају шансу да уграбе дио великог колача од лидера америчке индустрије SpaceX. Поред HyImpuls -а, ту су још компаније Isar Aerospace  из Минхена и Rocket Factory  у Аугсбургу, која такође има свој Rocket One скоро спреман за полетање.

Док су трошкови транспорта сателита у свемир са конвенционалним малим ракетама око 12.000 до 25.000 евра по килограму носивости, очекује се да ће трошкови у првој фази ракете HyImpuls -а бити око 6.500 евра по килограму. HyImpuls такође очекује смањење трошкова на дужи рок.

Ово је такође неопходно ако HyImpuls жели да преживи следећу револуцију у сателитском транспорту. SpaceX-ов Starship ће тако моћи да пренесе неколико стотина сателита у свемир у једном лансирању и циља на цену од само неколико стотина долара по килограму.

Извор: Дојче веле

Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.