Kako saopštava nacionalna televizija Kine (CCTV), lovci pete generacije Narodnooslobodilačke armije Kine J20 Wēilóng započeli su rutinskim patrolama vazdušnim prostorom iznad dve ključne morske rute u regionu – moreuza Cušima i kanala Baši.
Ovi izveštaji podsećaju da su J20 opremljeni najsavremenijom stelt tehnologijom koja im je omogućila dubok prodor u zone protivničkog nadzora, uključujući tu i neke od strateški najznačajnijih tačaka koje pritom predstavljaju žarište izviđačkog i vojno-obaveštajnog delovanja Japana, Filipina, Južne Koreje i SAD.
Ni jedna od navedenih država koje imaju značajne interese povezane s ovim morskim putevima za sada nije zvanično komentarisala navode kineskih medija. Ovo ćutanje regionalnih sila može ukazivati na uznemirenost ovim razvojem događaja, ali i nespremnost na eskalaciju.
Značaj kanala Baši
Kanal Baši nalazi se između Tajvana i Filipina gde povezuje spornu akvatoriju Južnog Kineskog Mora sa Tihim okeanom — kao takav, ovaj prolaz ne samo da predstavlja standardnu rutu za ulazak američkih vojnih brodova u vode koje Kina smatra svojim, već i ”usko grlo” u kom SAD obično otkrivaju pokrete kineskih podmornica na putu ka Pacifiku.
Ova akvatorija ima i značaj koji izlazi iz domena vojnog — na dnu kanala nalazi se veliki broj podvodnih kablova koji osiguravaju nesmetanu komunikaciju između različitih država regiona. Podvodni zemljotres iz 2006. pokazao je značaj ove infrastrukture kada je oštećenje svega nekoliko kablova dovelo do potpunog kolapsa internet i telefonskih komunikacija, a za saniranje štete u idealnim uslovima bilo je potrebno nekoliko nedelja.
Značaj moreuza Cušima
Moreuz Cušima nalazi se između Južne Koreje i Japana i kao takav predstavlja jednu od ključnih ruta kojima se koriste mornarice dve države, a posebno u slučaju zajedničkih aktivnosti u Japanskom moru — upravo ovaj strateški značaj učinio je Cušimu poprištem ključne bitke Rusko-Japanskog rata 1905. godine.
Ovim moreuzom danas se koristi i američka mornarica za prebacivanje svojih snaga iz baza na Okinavi i u Sasebu u akvatoriju Žutog mora.
Iz ugla civilnog značaja, Cušima je ključna transportna arterija kojom se veći deo isporuka energenata sa Bliskog istoka prebacuje u Japan i Južnu Koreju — to znači da bi eventualna blokada moreuza mogla imati katastrofalne ekonomske posledice po obe zemlje.
Implikacije
Ukoliko se informacije o redovnim patrolama kineske avijacije iznad ovih morskih prolaza pokažu kao tačne, radiće se o moćnom signalu da Kina raspolaže neophodnim kapacitetima da duboko naruši neprijateljske planove u slučaju eventualnog sukoba, razbijajući uspostavljenu logističku mrežu i pričinjavajući teške ekonomske gubitke.
I dok patrole nisu garancija buduće teritorijalne kontrole, prelazak ovih akvatorija čak i u sivu zonu imao bi dalekosežne posledice po sve one regionalne aktere koji bi na jedan ili drugi način bile uključene u agresiju protiv Kine.
Za Kompasinfo Radomir Jerinić, politikolog