Почетна » Геоаналитика » „Поларни пут свиле“: Кина и Русија јачају трговинске токове преко Арктика

Северни морски пут

„Поларни пут свиле“: Кина и Русија јачају трговинске токове преко Арктика

Северни морски пут, или „поларни пут свиле“, помоћи ће повећати испоруке руских сировина из Арктика у Кину, рекао је за Известију руски амбасадор у Кини Игор Моргулов. То отвара приступ обећавајућим арктичким пројектима, укључујући оне у енергетском и ресурсном сектору.

Постојећа заједничка улагања у производњу укапљеног природног плина (ЛНГ) већ су у функцији, а разматрају се и додатне иницијативе, нагласио је амбасадор. Према речима стручњака, то би могло довести до развоја међурегионалних бродских рута до Кине преко северних лука дуж Северног морског пута.

“Кина је већ саучесник у нашим комплексима за производњу ЛНГ-а, а у будућности би се могле упогонити и друге заједничке иницијативе. У том контексту, Северни морски пут није само саобраћајни коридор, већ кључна веза између кинеског тржишта и ресурсне базе руске арктичке зоне”, рекао је амбасадор.

Заједнички пројекти

Одлуку о унапређењу Северног морског пута лично су донели председник Владимир Путин и председник Си Ђинпинг у мају 2024., након државног посета руског председника Кини. Обострани интерес за развој Северног морског пута је разумљив, посебно у контексту притисака повезаних са санкцијама који ремете глобалне ланце опскрбе, пишу руске новине.

Кина је такође заинтересована за унапређење северног коридора, приметио је Моргулов, наводећи неколико јасних предности за Пекинг. Прво, то је економски корисно. Друго, последњих година кинеско привреда захтева већу диверзификацију својих трговинских и саобраћајних рута.

Поларни пут
ФОТО: Поларни пут

“Кључна корист лежи у смањењу трошкова превоза – транзит преко Арктика између источне обале Кине и сјеверноеуропских лука краћи је 15-20 дана од традиционалне руте преко Суеског канала. То резултује готово двоструком уштедом времена и трошкова горива за пошиљке до Кине – што је посебно важно за руски извоз.”

Ова растућа потражња већ је видљива у подацима. У 2024. години кинеске бродарске фирме обавиле су 14 путовања и превезле укупно 176.000 тона контејнерског терета, што је готово двоструко повећање оба мерила у успоредби с 2023. годином, додао је Моргулов.

Пут без леда до 2050.?

Северни морски пут, за који неки аналитичари очекују да ће “бити без леда до 2050.”, последњих је година привукао посебну пажњу и Кине и Русије. Растућа укљученост Кине у Северном морском путу очитује се у њеној Белој књизи о Арктику из 2018. и 14. петогодишњем плану, који наглашавају кинеску преданост сарадњи у поларној регији. Кинески интерес назван је као “Поларни пут свиле”, компонента иницијативе Појас и пут на Арктику. Циљ јој је успоставити нове морске руте кроз Арктички океан, искориштавајући потенцијал регије за глобалну трговинску повезаност и промовисати истраживање Арктика, пише The Diplomat. Истовремено, Русија снажно појачава флоту ледоломаца на нуклеарни погон, док се све више леда топи због климатских промена.

Када је реч о свеукупном транспорту робе овом морском рутом, она бележи раст сваке године. Северни морски пут (НСР) забележио је рекордних 37,9 милиона тона превезеног терета 2024. године, што је повећање од 1,6 милиона тона у односу на 2023. годину. У 2023. години укупни волумен терета износио је 36,254 милиона тона, а у 2022. години 34 милиона тона, пише Interfax.

Извор: Геополитика

Припремила редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.