Чувени јапански гиганти аутомобилске индустрије добар су показатељ тог тренда
Нови ударац
Израда најквалитетнијег челика
Јапанска компанија ће своје деонице у заједничком предузећу продати свом кинеским партнеру „Баостилу“ за око 240 милиона долара и бољу, профитабилнију будућност пробати да нађе на индијском и америчком тржишту.
Јапански гиганти су се удружили ради опстанка
Јапански медији извештавају да су истакнути домаћи произвођачи аутомобила „Хонда“, „Нисан „и „Мицубиши“ потписали споразум о удруживању, како би у сврху одржања конкурентности на светском тржишту, дељењем знања и технологија, остварили уштеде.
Нови савез, засновано на резултата из прошле године, има потенцијал да годишње произведе око 8,35 милиона возила.
Повезивањем три компаније намеравају најпре да остваре рационализацију у области развоја софтвера за управљање возилима и у електрификацији класичних модела са моторима на унутрашње сагоревање, али и да једна другој помогну да допуне своју понуду у типовима возила која су им до сада недостајала.
„Хонда“ и „Нисан“, други и трећи највећи произвођач возила у Јапану, су већ у марту најавили да намеравају да се заједничким снагама суоче са све већим изазовима на тржишту аутомобила.
Прирдужује им се и „Мицубиши“
Сада је јасно да ће им се у томе придржити и „Мицубиши“, компанија у којој „Нисан“ има крупни власнички удео од 34 посто и некада чувена компанија коју је серија скандала у прошлости омела у развоју и која због тога сада производи само око 810.000 возила годишње (у поређењу са, рецимо, 4,1 милиона колико продукује „Хонда“).
Основни разлог за удруживање ових компанија су снажни потреси у атомобилској индустрији, који се пре свега очитују у преласку са мотора на унутрашње сагоревање и фосилна горива на електрична возила.
Кашњење у преласку на чисто електрични погон
Та погонска револуција затекла је јапанске произвођаче аутомобила – касно су се укључили у трку за развој чисто електричних возила јер су уживали повлашћени положај на светском тржишту захваљујући деценијама улагања у ефикасне, поуздане моторе на унутрашње сагоревање који мало троше и у хибриде.
Неки од јапанских менаџера чак су веровали да би у будућности мотори са горивном ћелијом и водоник као гориво могли да однесу превагу над електричним возилима.
То кашњење у преласку на чисто електрични погон сада скупо кошта јапанске произвођаче јер брзо губе упориште на примамљивом тржишту суседне многољудне Кине, а све више и уопште удео на светском тржишту, што их присиљава на рационализацију, од којих је највећа она која се може остварити повезивањем са другим компанијама.
Пропуштене прилике
Иронично је да су управо неке од ових јапанских компанија имале потенцијал да постану светски лидери у производњи електричних возила. „Нисан“ је прва компанија у Земљи излазећег сунца која је пустила у масовну производњу и продају један аутомобил на чисто електрични погон – био је то породични модел за градске услове „леаф“.
Да је имао више новца, визије и храбрости, управо је „Мицубиши“ могао да буде лидер јапанског и светског тржишта електричних аутомобила.
Наиме, њему је још у првим годинама овог века јапански универзитет „Кеијо“ понудио трансфер технологије за производњу електричног возила, али је компанија, оценивши да би транзиција на производњу електричних аутомобила захтевала превелика улагања и била ометена проблемима као што је непостојање мреже пуњача, одбила да у целости откупи „Елику“, револуционарни експериментални аутомобил који је крајем деведесетих конструисао тај универзитет.
Реч је о возилу које имало осам електричних мотора постављених уз сваки од точкова и убрзавало до 100 километара на час брже од „Поршеа 911 турбо“.Блоковска подела
Сада, међутим, јапански произвођачи аутомобила гледају у леђа кинеским и америчким.
Примера ради, прошле године „Нисан“, који у Јапану предњачи у конструкцији електричних возила, је продао само 144.000 аутомобила на електрични погон у свету, док је „Хонда“ је успела да нађе купце за свега 19,000 својих електричних возила.
„Мицубишијев“ опстанак и будућност везани су за савез са „Хондом“ и „Нисаном“
С друге стране амерички „Тесла“ је продао 1,8 милиона, а највећи кинески произвођач аутомобиле „BYD“ 1,54 милиона електричних возила.
Повезивање „Нисана“, „Хонде“ и „Мицубишија“ значи да ће на богатом јапанском тржишту аутомобила, које је у прошлости карактерисала фасцинантна разноликост и на којем је самостално егзистирало туце светски познатих компанија, постојати само два међусобно независна блока: један окупљен око „Тојоте“, у чијем саставу су и фабрике као што су „Мазда“, „Сузуки“, „Даихацу“ или „Субару“, и поменута новоформирана група на челу са „Хондом“ и „Нисаном“.