Почетна » Економија » Вештачка интелигенција би могла да одведе „Аpple“ у пропаст

Технолошком гиганту је потребна брза реорганизација

Вештачка интелигенција би могла да одведе „Аpple“ у пропаст

Од октобра 2023. године, цена деоница компаније Apple опире се општем тренду раста технолошког сектора који је подстакнут АI „бумом“. Док гиганти попут „Nvidia“ и „Nasdaq“ досежу нове висине, цена деоница Apple-a је већ неколико месеци у забрињавајућем силазном тренду.

Овај пад долази упркос успеху других компанија које су снажно инвестирале у вештачку интелигенцију (АИ), сектору у којем Apple заостаје.

Неколико фактора доприноси проблемима компаније „Apple2. Прво, потенцијално повлачење великог акционара Ворена Бафета, који је током 2023. године смањивао свој удео у Apple-u, могло би изазвати шири продајни талас деоница компаније. Друго, „Apple“ је изгубио прво место по тржишној капитализацији од „Microsoft-a“. Коначно, компанија се бори са падом продаје iPhone-a у Кини, кључном тржишту за њен успех.

 

Стагнација у продаји и проблеми у Кини

Продаја iPhone-a, „крвоток“ прихода компаније Apple је застала. Засићење тржишта и недостатак привлачних карактеристика у новијим моделима, у поређењу са преклопивим телефонима које нуде конкуренти, су смањили жељу потрошача за куповином.

Растуће напетости између САД и Кине, заједно са све већом популарношћу домаћих брендова попут „Huaweia“ и „Xiaomia“, умањили су тржишни удео Apple-a на овом кључном тржишту. Осетљивост на цену међу кинеским потрошачима додатно компликује ствари, јер Apple-ova премијум цена можда није одржива.

Заостајање у иновацијама

Несигурност инвеститора се фокусира на Apple-ovu перципирану заосталост у ангажовању на пољу вештачке интелигенције (АI). Конкуренти попут Google-a и Мета улажу значајна средства у истраживање и развој у овој растућој области, док Сири асистент Apple-a бледи у поређењу са функционалностима и прихватањем корисника. Ово заостајање подиже забринутост о способности Apple-a да конкурише у будућности вођеној АI.

Фактор Ворена Бафета

Додатно забрињава потенцијално повлачење од стране великог акционара и једног од мајмоћнијих инвеститора нас вету, Ворена Бафета. „Berkshire Hathaway“ је постепено смањивао свој удео у Apple-u током 2023. године.

Иако разлози Buffeta остају непознати, неки спекулишу да одражавају забринутост због успоравања раста Apple-a и недостатка иновација у кључним областима попут АI. Значајно повлачење би могло покренути ефекат домин домино, додатно снижавајући цену деоница Apple-a.

 

Растући притисци регулатора

Apple-ova доминација привлачи све већу регулаторну пажњу широм света. Недавна казна од 1,8 милијарди евра ($1,97 милијарди) коју је Европска унија изрекла због гушења конкуренције у својој музичкој стриминг услузи је пример овог тренда.

ЕУ је оптужила Apple да намерно задржава информације о алтернативним, јефтинијим начинима плаћања за своју „Apple Мusic“ претплату, ефективно присиљавајући кориснике да плаћају огромне провизије овој фирми.

Ова казна служи као упозорење, истичући растући глобални фокус на сузбијање моћи технолошких гиганта и промовисање праведнијег тржишног такмичења. Потенцијалне истраге у вези са накнадама за продавницу апликација, које могу достићи и до 30% за неке in-app куповине, и праксама приватности података би могле додатно отежати раст и профитабилност Apple-a. Apple мора да приоритизује транспарентност и фер конкуренцију унутар својих екосистема.

Мањак иновација унутар фирме

Apple-ova некадашња политика која се ослањала на иновације, чини се да одумире. Док конкуренти попут Microsoft-a агресивно инвестирају у АI, интегришући АI асистента „Copilot“ у основни продуктивни софтвер попут Word-a и Excel-a, Apple-ov напредак у овој кључној области делује заостало.

Ово заостајање подиже забринутост о њиховој способности прилагођавања на брзо променљивом тржишту. АI је пред вратима револуције у бројним индустријама, од здравства и производње до финансија и транспорта. Заостајање у иновацијама би могло скупо коштати Apple-a у смислу пропуштених тржишних прилика и пада угледа у области технологије највишег квалитета.

Инвеститори траже јасан план који излаже Apple-ovu стратегију у вези са АI, потенцијално кроз стратешке аквизиције обећавајућих стартапа у области АI или повећане унутрашње напоре усмерене на развој АI екосистема који ће конкурисати Google-u и Mеti.

 

Проблеми са „iPhoneom“

iPhone, основни производ Apple-a, такође је наишао на турбуленције, што наглашава потребу за диверзификацијом и обновљеним фокусом на иновације. Лансирање iPhone 15, које се првобитно очекивало да ће бити главни покретач продаје, обележено је проблемима са прегревањем.

Ови проблеми су довели до аутоматског искључивања телефона у неким случајевима, што је изазвало фрустрацију и негативне рецензије од стране потрошача. Иако су продаје iPhone 15 коначно премашиле оне његовог претходника, iPhone 14, забележен је забрињавајући пад од 1% у укупном приходу.

Овај инцидент наглашава критичан значај ригорозних контрола квалитета током процеса дизајнирања и производње. Apple себи не може приуштити компромисе у корисничком искуству, посебно на веома конкурентном тржишту где је лојалност купаца од пресудног значаја.

Превелика ослањања „Apple-a“ на „iPhone“ за генерисање прихода постала је рањивост ове компаније. Тржиште паметних телефона је достигло тачку засићења, с потрошачима који задржавају своје телефоне дуже време него што компанија избаци у продају нови модел.

Овај тренд, заједно са недостатком револуционарних карактеристика у недавним итерацијама iPhone-a, довео је до застоја у расту продаје. Да би умањио овај ризик, „Apple“ мора истражити нове начине раста на тржишту изузев ослањања на популарни iPhone.

Пропали пројекат електричног аутомобила „Пројект Титан“

Овај пројекат представља пропуштену прилику за Apple. Иако је тржиште аутопилот аутомобила изузетно конкурентно, препознатљивост бренда Apple-a и експертиза у дизајну могли су их позиционирати као значајног играча.

Нагло окончање пројекта поставља питања о дугорочној посвећености иновацијама Apple-a и њиховој спремности за пионирски улазак у нове технолошке области. Инвеститори траже агресивнији приступ Apple-a у уласку на нова тржишта високог потенцијала раста.

 

Фијаско звани „Vision Pro“

Тржиште VR (virtual reality) уређаја, некада препуно узбуђења, чини се да се гаси. Рани корисници наводно враћају своје VR наочаре у великом броју. Ово би могло скупо да кошта „Apple“

Тренутна генерација VR наочара, укључујући и наводне „VisionPro“, познате су по томе што су гломазне и неудобне, што доводи до жалби на мучнину и умор током продужене употребе. Поред тога, библиотеке садржаја остају оскудне, нудећи ограничен избор игара и искустава која често не оправдавају високу цену. Овај недостатак привлачних садржаја ствара зачарани круг, будући да ограничена усвајања корисника одвраћа developere од улагања у креирање робусних VR искустава.

Овај тренд баца дугу сенку на Apple-ove веома најављиване „Vision Pro“ наочаре, постављајући озбиљна питања о њиховом потенцијалном успеху.

 

 

„Аpple-u“ је потребна брза реорганизација

И поред свих проблема, „Apple“ задржава лојалну базу корисника и успешно послује у сектору услуга. Да би повратила своје технолошко престижно место, потребна јој је брза реорганизација.

Приоритизација развоја АI-а и диверзификација портфеља производа су од суштинског значаја. Компанија мора да покаже јасан план – план који користи њене снаге док се прилагођава галопирајућем технолошком напретку. Само обнављањем свог иновативног духа „Apple“ може поново да поврати искру и варницу која је покренула овог технолошког гиганта.

Извор: RT.com, Ground News, Press Bee

Превод и припрема: Редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.