„Радници са вештачком интелигенцијом“, како их у саопштењу означава компанија IBM, биће представљени у организационој структури, биће директно одговорни за одређене пословне циљеве, а задатак менаџера биће да процењују њихов учинак као и код било ког другог запосленог
Шта су ваше прве асоцијације на појам „дигитални радници“?
У прошлости је термин „дигитални радник“ описивао запосленог човека оспособљеног различитим дигиталним вештинама, али га у новије време тржиште дефинише као категорију софтверских робота, који су обучени да обављају специфичне задатке или процесе у партнерству са људским колегама, каже се у компанији IBM.
Према другим дефиницијама доступним онлајн, у питању су „висококвалификовани дигитални запослени засновани на вештачкој интелигенцији“ које послодавци могу ангажовати паралелно са запосленим људима како би се повећала ефикасност одређених процеса, уштедео новац, боље искористили креативни потенцијали.
Послодавци неретко идеализују ову опцију
У пракси се данас среће доста појмова који се односе на исту ствар – АI агент, виртуелни запослени, дигитални или АI радник. Послодавци и компаније које су одлучиле да имплементирају овај начин рада у своје процесе, могућности дигиталних радника хвале, неретко и идеализујући ову опцију.
Најнапреднији модели дигиталних радника чак су способни да разумеју потребе одређеног пословања и прилагоде се променљивим пословним циљевима.
Многи су се питали да ли изједначавање статуса дигиталних АI „радника“ и људи запослених у организацији значи финални корак ка радним окружењима која обликују алгоритми.
Који су потенцијални проблеми ових иновација?
Ипак, чак и најстраственији заговорници дигиталних АI радника, препознају могуће проблеме који би се нашли на путу оваквих иновација. Пре свих, ту су врло специфичне комбинације знања и вештина потребних за одржавање и управљање овом врстом „запослених“.
Други потенцијални проблеми односе се на поверљивост осетљивих података који могу бити изложенији сајбер нападима и отпор запослених људи који ће, неминовно, морати да савладају неке нове професионалне вештине и знања.
За сада се као послови за дигиталне АI раднике препознају уношења и анализе великих количина података, пружање корисничке подршке, креирање садржаја за потребе оглашавања, сортирање e-mail кореспонденције и скицирање одговора.
Све чешћа су размишљања људи о томе како ће АI технологија утицати на њихов радни век. Истраживање агенције Ипсос у Великој Британији открива да чак два од три Британца мисли да ће АI утицати на њихов посао. Само 12 одсто верује да ће вештачка интелигенција створити много више нових прилика за запошљавање од изгубљених послова.
Зашто је ова тема важна?
Зато јер није далека будућност, напротив. Пре десетак дана, софтверска компанија за људске ресурсе „Lattice“ најавила је интеграцију дигиталних АI радника у своје редовне процесе, тако да чак и њихови резултати и ефикасност рада буду праћени паралелно са резултатима запослених људи.
„Радници са вештачком интелигенцијом“, како их у саопштењу означава компанија, биће представљени у организационој структури, биће директно одговорни за одређене пословне циљеве, а задатак менаџера биће да процењују њихов учинак као и код било ког другог запосленог.
Дигитални запослени
Овај концепт проширења радних обавеза и права на „дигиталне запослене“ који заправо физички не постоје довео је до снажног отпора. Многи су се питали да ли изједначавање статуса дигиталних АI „радника“ и људи запослених у организацији значи финални корак ка радним окружењима која обликују алгоритми.
Чини се да је уздржаност компанија и организација да отворено уведу АI у различите процесе све мања. Један од бројних коментара на објаву компаније Lattice на мрежи Linkedin сумира различите ставове који су могли да се прочитају – „Третирање агената вештачке интелигенције као запослених не поштује хуманост ваших стварних запослених.
Што је још горе, то имплицира да на људе гледате једноставно као на ’ресурсе’ које је потребно оптимизовати и мерити у односу на машине.“