Председник Удружених синдиката Србије „Слога“ Жељко Веселиновић изјавио је да ће фабрика обуће „Фалк ист“ у Књажевцу од 1. априла отпустити још 100 радника. У последњих шест месеци, укупно је око 500 радника проглашено за „технолошки вишак“.
„Од 1.200 радника у фабрици ће остати око 400“, рекао је Веселиновић.
Промена руководства и смањење запослених у фабрици „Леони“
Веселиновић је додао да се припрема смањење броја радника и у фабрици „Леони“ у Малошишту. У фабрикама ове компаније, које се налазе у Малошишту, Прокупљу, Нишу и Краљеву, запослено је око 12.000 радника, у свакој по око 3.000.
Недавно је директор фабрике у Малошишту напустио ту фирму, јер је одбио да смањи број запослених, па је изабран нови директор.
Проблеми у индустрији неметала и хемије
Секретар Већа Савеза самосталних синдиката Србије (СССС) Зоран Михајловић истакао је да се због глобалних околности смањује број запослених у Србији, а да није искључено ни затварање неких погона.
Он је рекао да је једна фабрика из сектора неметала и хемије недавно затражила сагласност од синдиката да се период неплаћеног одсуства продужи са 45 на 60 дана за 86 радника.
„Та сагласност је потребна, јер Министарство рада не може без ње да одобри то продужење“, рекао је Михајловић.
Додао је да је СССС дао сагласност за овај продужетак, јер сматра да је и то боље од отпуштања.
Фазе кризе у производним погонима
„Први знак кризе је продужење неплаћеног одсуства, следећи је добровољно смањење броја запослених уз отпремнине, а трећи је отпуштање и затварање фабрика“, објаснио је Михајловић.
Утицај криза на аутомобилску индустрију
Михајловић је нагласио да би до озбиљније кризе могло доћи најпре у фабрикама које производе компоненте за аутомобилску индустрију.
У компанији „Јура“ у Лесковцу радницима се нуди споразумни раскид уз отпремнине због спољних фактора, као што су променљиви тржишни услови, растуће цене сировина и смањен интерес за електрична возила.
Компанија „Аптив“, која у Лесковцу производи електроинсталације за аутомобилску индустрију, понудила је запосленима који су дуже време на плаћеном одсуству споразумни раскид радног односа.
„Та фирма је понудила отпремнину од око 80.000 динара по години стажа, док ‘Јура’ нуди између 350.000 и 400.000 динара“, додао је Михајловић.
Смањење броја радних места у Србији и иностранству
Михајловић је рекао да ће први на удару бити радници у фирмама које су добиле субвенције од државе, јер ће за њих бити тешко наћи ново запослење.
Навео је да се у Италији ове године очекује гашење око 90.000 радних места.
Проблеми у фабрици „Стелантис“ у Крагујевцу
Према Михајловићевим речима, изазови су приметни и у фабрици аутомобила „Стелантис“ у Крагујевцу, која је у септембру прошле године најављивала почетак масовније производње.
„Сада та фабрика ради на оптималном минимуму и електрична возила која произведе шаље у продајне салоне да утврди колика је потражња“, рекао је Михајловић.
Процена је, како је навео, била да прво крене производња електричних аутомобила, а не хибридних, јер се рачунало да ће бити велика потражња. Међутим, кинески произвођачи успели су да понуде јефтинија возила.
„Стелантисов“ електрични аутомобил ‘FIAT Grande panda’ кошта око 27.000-28.000 евра са свим дажбинама, уз субвенцију државе 5.000 евра мање, али је и то висока цена“, објаснио је Михајловић.
Планирано је да „Стелантис“ на јесен у Крагујевцу започне производњу и хибридне верзије тог аутомобила.
„Сада у тој фабрици ради око 1.200 радника, што је скоро упола мање него када се производио ‘FIAT 500L’“, закључио је Михајловић.