Почетна » Култура » Радомир Раша Плаовић – мајстор сцене и први редитељ „Горског вијенца“

Раша Плаовић је био српски глумац, редитељ, драматург и позоришни педагог

Радомир Раша Плаовић – мајстор сцене и први редитељ „Горског вијенца“

Радомир Раша Плаовић (7. фебруар 1899 – 29. октобар 1977) био је истакнути српски глумац, редитељ, драматург и позоришни педагог, који је значајно допринео развоју српског позоришта у првој половини 20. века.

Рођен је на Убу, где је завршио основну школу и гимназију, након чега се преселио у Београд ради даљег образовања. Упркос дипломама са Филозофског и Грађевинског факултета, његова страст према глуми одвела га је на сцену Народног позоришта у Београду.

Његов глумачки пут је започео улогом у представи „Хајдук Вељко“

Његов глумачки пут започео је 1. фебруара 1921. године улогом Првог момка у представи „Хајдук Вељко“. Већ наредне године постао је стални члан Народног позоришта, где је током деценија изградио репутацију једног од најталентованијих глумаца свог времена.

Посебно се истакао у Шекспировим делима, тумачећи ликове попут Хамлета, Јага у „Отелу“ и Антонија у „Јулију Цезару“. Такође, његова интерпретација Леонеа у „Господи Глембајевима“ Мирослава Крлеже остала је упамћена као једно од врхунских остварења српског глумишта.

Познат по својој посвећености и дисциплини

Плаовић је био познат по својој посвећености и дисциплини. Његов приступ ликовима одликовао се дубоким емоционалним и интелектуалним понирањем, што је допринело аутентичности и снази његових изведби. Као редитељ, први је адаптирао и поставио на сцену „Горски вијенац“ Петра II Петровића Његоша, чиме је дао значајан допринос српској позоришној уметности.

Поред глуме и режије, Плаовић се бавио и педагошким радом. Кратко је предавао на Факултету драмских уметности у Београду, где је, иако строг и захтеван, оставио неизбрисив траг на своје студенте, међу којима су били и будући великани попут Љубе Тадића и Петра Банићевића. Његова посвећеност дисциплини и професионализму била је узор многима, али је понекад изазивала и несугласице са колегама због високих стандарда које је постављао.

Написао је неколико уџбеника за глуму и режију

Написао je неколико уџбеника за глуму и режију, те позоришне комаде „Цар Давид“, а с Миланом Џоковићем „Вода са планине“, „Растанак на мосту“ и „Кад је сриједа – петак је“.

Интересантно је да Плаовић није био љубитељ филма и телевизије. Сматрао је да такви медији могу негативно утицати на дикцију и преданост глумца улози. Иако је повремено стајао пред камерама, веровао је да су позоришне даске право место за истинско изражавање глумачког талента.

Његов допринос српској култури препознат је и кроз награду „Раша Плаовић“

Његов допринос српској култури препознат је и кроз награду „Раша Плаовић“, која се додељује за најзначајнија глумачка остварења у позоришту. Такође, мала сцена Народног позоришта у Београду носи његово име, као и улице у неколико градова Србије, чиме је трајно обележен његов утицај на српску позоришну уметност.

Раша Плаовић остаје упамћен као симбол посвећености, дисциплине и уметничке изврсности, чији рад и данас инспирише нове генерације глумаца и љубитеља позоришта.

Припремила редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.