Почетна » Култура » Петар Коњовић, родоначелник српске опере

Композитор

Петар Коњовић, родоначелник српске опере

Петар Коњовић је био управник позоришта, директор опере, диригент, редитељ, преводилац, писац, песник, мелограф, педагог, композитор. Ректор музичке академије, први послератни музички академик, иницијатор и управник Музиколошког института САНУ, директор Загребачке опере.

Написао је пет опера, две сценске музике, две мелодраме, пет великих симфонијских композиција, велики број камерних дела, песама, обрада. Посебно се истичу опере: „Женидба Милоша Обилића“, 1917., „Кнез од Зете“, 1927., „Коштана“, 1931/1939/1948., „Сељаци“, 1951., „Отаџбина“, 1960. године.

Џентлмен у пуном смислу те речи, агилан, свестан самог себе, свестан своје креативности којом је био издашно обдарен, жељан знања и реализације постављених циљева – овако Петра Коњовића описује словеначки композитор Драготин Цветко. Не само као композитора већ и као човека који се активно укључио у догађаје свога времена, како у музичком свету, тако и ван њега. Коњовић није био само музичар, у професионалном свету нота, већ интелектуалац широког интересовања за уметничка збивања, садржаје и путеве националне културе коју је и сам изграђивао. Пун дивљења према Мокрањцу, наставио је његовим путем у новом времену, новим музичким језиком – додаће др. Даница Петровић.

Петар Коњовић је рођен 5. маја 1883. године у Чуругу у Бачкој. Похађао је Српску гимназију у Новом Саду, а затим и Учитељску школу у Сомбору, након чијег завршетка је радио као учитељ у Бегечу и Старом Бечеју, да би потом, 1904. године, отишао на Карлов универзитет у Праг, где ће студирати композицију и дириговање. Дипломирао је са симфонијском поемом „Сербиа либерата“, која је посвећена стогодишњици Првог српског устанка. По повратку у Србију почиње да ради у Земуну и Београду као наставник музике. Током Првог светског рата живео је у Сомбору и Загребу.

Године 1918., завршио се Први светски рат, распала се Аустро-Угарска монархија, а области Баната, Бачке и Срема припојене су Краљевини Србији. На Великој народној скупштини у Новом Саду 25. новембра исте године, представници Срба, Буњеваца и осталих Словена изгласали су присаједињење матици. Петар Коњовић је на том заседању изабран за заменика председника Велике народне скупштине. У наредним годинама постаје управник Српског народног позоришта у Новом Саду. Убрзо прихвата позив и постаје директор Опере Хрватског народног казалишта у Загребу (1921.–1926.), и њен управник (1933.-1935.), а у међувремену и управник осјечког позоришта.

Пред Други светски рат (1939.) Петар Коњовић се вратио у Београд, и ту је до 1950. године био професор на Музичкој академији. За редовног члана Српске академије наука и уметности изабран је 1946. године. Одмах је покренуо оснивање Музиколошког института и био је његов први директор (1947.–1954.). Умро је 1. октобра 1970. године у Београду. Сахрањен је у Сомбору.

Живот и рад Петра Коњовића у Хрватској одвијао се између 1921. и 1935. године. Од 1921. до 1926. Коњовић је био директор опере Хрватског народног казалишта у Загребу, управник у Осјеку, Сплиту, док се његов композиторски рад протеже још од 1917. када се у Хрватском глазбеном заводу изводи његов гудачки квартет, а убрзо затим на сцени Хрватског народног казалишта и његова прва опера „Женидба Милоша Обилића“. Његово најпознатије дело опера „Коштана“, први пут се изводи у Загребу 1931. године. На истом месту, али много касније 1948. и коначна верзија.

Коњовић је активно учествовао у културном и музичком животу, па тако већ од 1917. године његове фељтоне објављују часописи и листови: Савременик, Обзор, Хрватска њива, Ријечи, Хрватска позорница, Ћирилометодски вјесник. Његову прву збирку текстова под насловом „Личности“ објављује загребачки издавач и књижар Ђорђе Ћелап.

Као композитор, Коњовић је имао јасан став да мелодија треба да настане из духа народне традиције и да мора да је прати природна флексија народног говора. Отуд његово интересовање и инспирација нађена на југу Србије. Тематски он наставља да црпи инспирацију из традиционалних извора, из народног живота, а пре свега из историјске прошлости, народног епа и легенди. У третирању те тематике, он ће унети нове квалитете – истичући драматику и подвлачећи психолошке аспекте. Критичарка Мирка Павловић свеобухватно анализира кад каже да је Коњовића та тематика инспирисала за прво дело, па преко другог и за последње, које значи уметничко и тематско заокруживање његовог стваралаштва на пољу опере. Из данашње временске перспективе можемо слободно закључити да је његово стваралаштво чврсто и посебно уграђено у историју српске и југословенске музике.

Извор: Владислав Стојичић/п-портал

Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.