Живети у 21. веку значи живети окружен разним техничким новотаријама попут паметних телефона, таблета, рачунара и тв-а. Заведен лаким приступом информација, мултимедијалним садржајем, експлозијом боја и звука данашња деца и тинејџери све више времена проводе пред екраном.
Књига и савремене технологије
Свему овоме додатно несвесно доприносе и сами родитељи који у сталној трци са обавезама често немају довољно времена да се посвете својој деци па им је најлакше да их пошаљу у собу да гледају цртаће или играју игрице.
Чини се као да су књиге изгубиле битку и да су их паметни телефони и рачунари потпуно потиснули из живота деце и младих људи? Неки ће рећи да је то сасвим ок, да је то неминовност цивилизациског напредка и да нам књиге више и нису потребне.
Али, то је огромна грешка, књиге су нам итекако потребне и ниједна савремена технолошка справчица не може у потпуности да их замени. Kњиге су од велике важности за нормалан психолошки, социјални емоционални развој сваког детета.
Позитиван утицај књига
Читање књига код деце позитивно утиче на богатство њиховог речника и културу изражавања, развија креативност и машту, побољшава пажњу и концентрацију, од великог је значаја за развој емпатије, подстиче развој критичког мишљења, утиче на усвајање и развој естетских и моралних вредности и подстиче радозналост и истраживачки дух.
Бројна истаживања показују да деца која имају развијене читалачке навике касније имају бољи успех у школи, стичу већа академска звања, креатвнији су, имају богатији социјални живот, једном речју они израстају у успешне људе.
„Деца која читају постају успешнији људи – резултат је озбиљног истраживања рађеног у Немачкој. Дакле, наравно да су малим читаоцима шансе и у школовању и у животу веће! Имамо ли право да им те проценте везане за успех тако рано измакнемо, правдајући се мањком времена или технолошким новотаријама? Мислим да немамо.“ Урош Петровић – писац за децу и младе
Али, исто тако савремена истраживања показују да деца све мање читају, а све више проводе времена испред тв-а и рачунара. Kњиге су постале аут, нешто што је досадно, незанимљиво, старомодно… Бити „ин“ значи у рукама држати таблет или мобилни телефон, а не књиге?
Kако помоћи књигама да уђу у живот деце ?
Чини се као немогућа мисија, али није тако.
Могуће је помоћи књигама да постану „најбољи пријатељи“ у животу малишана, а ово су само неки од начина:
Kњига у дечији живот треба да уђе што раније, већ око његовог првог рођендана. Многи родитељи мисле да је најбоље да се њихова деца упознају са књигом тек када крену у школу, односно када науче да читају и пишу. Наравно и тада није касно почети са стварањем читлачких навика, али много је боље са тим почети знатно раније.
Време за прву књигу
Већ у првој години живота, тачније око првог рођендана дете треба да добије своју прву „књигу“. У том периоду, заправо, треба деци куповати пластифициране сликовнице. Оне ће у том периоду деци бити само још једна од играчака, али ће се између њих ипак створити посебна веза. Бебе ће разгледати сликовницу, учити да окреће странице, разгледаће слике… Наравно у том периоду треба водити рачуна и о безбедности јер ће бебе пожелети и да „грицну“ своју прву књигу.
Зато оне треба да буду заобјених ивица и израђене од пластике, јер тада могу лако да се дезинфикују а и отпорније су на гужвање и ломљење од папира.
Негујте навику читања прича деци пре спавања
Са овом активношћу можете почети већ у јасленом узрасту, а нарочито у периоду након треће године требало би увести овај ритуал у живот деце и пре одласка на починак прочитати им страницу, две омиљене бајке или приче.
Немојте се изненадити ако вас дете тера да му из вечери у вече читате исту причу, јер то код малишана подстиче осећај сигурности па је важно уважити ову њихову потребу. И немојте се зауставити само на читању већ након тога увек разговарајте са децом о причи коју сте прочитали.
Питајте их да ли им се допала прича
Питајте их да ли им се допала прича, шта би они променили у причи да могу или како би је наставили. На овај начин ћете помоћи деци да развију комуникацију, искажу своје мишљење, побољшају запажање… Питајте их и да ли их је нешто у причи обрадовало, растужило, збунило или уплашило јер ћете на овај начин помоћи деци да упознају своје емоције и да их вербализују, као и да развију разумевање за осећања других људи.
Сви ови елементи доприносе развоју емпатије која је од кључног значаја за развој емоционалне и социјалне интелигенције.
Охрабрите малишане да се играју „читања“.
Деца воле да опонашају одрасле па ће тако пожелети да узму књигу и почеће да „читају“, односно имитираће читање гледајући у књигу и смишљајучи своју причу. Овака вид игре је значајан за развој говора и маште и представља одличну припрему за стварно читање. Читалачку публику у овом случају може представљати било ко од укућана, али и дететова омиљена играчка.
Нека и књига буде поклон или награда. „Ако будеш добар/а купићу ти сладолед, чоколаду, играчку… “ Ово су неке од честих реченица којима родитељи поспешују лепо понашање код деце. Али понекад уместо ових стварчица и књига може бити „награда“ па тако реците детету: “ Ако будеш добар/а купићу ти омиљену сликовницу, бајку, књигу…“ И наравно, одржите обећање. Такође, омиљена књига може бити и рођендански поклон. Тако ће дете везати позитивне емоције попут среће, радости, задовољства и успеха за појам књиге.
Направите дечију библиотеку код куће.
У дечијој соби или у делу стана, одвојите неки кутак, неку полицу на којој ће дете ређати своје омиљене књиге и правити личну библиотеку. При том дајте детету пуну слободу, нека оно само одабере боју полице, начин на који ће поређати књиге, додатне ситнице које ће красити полицу… На овај начин код детета развијате осећај да му нешта припада и да је један кутаку у стану под његовом „влашћу“.
Развијање одговорности и самосталности
Тако се развија осећај одговорности и самосталности, што утиче на јачање самопоуздања код деце и осећај личне вредности, а наравно развија и позитиван однос према књигама и навику да их треба чувати.
Посећујте сајмове књига са децом и водите их у књижаре и библиотеке. Сваки пут када сте у прилици, одведите своје малишане на сајам књига или у књижару, а можете их учланити и у библиотеку или их водити са собом у исту ако сте ви члан. И на овај начин ви их уводите у свет књига и развијате код њих читалачке навике.
Нека сами бирају књиге
Приликом тих посета увек их подстичите да истражују и сами бирају књиге које ће купити или одабрати за читање, а које су, наравно, у складу са њиховим узрастом и интересовањима. И запамтите, никада им не намћите своју вољу, јер то може створити отпор код деце.
Тако ако ваш наследник или наследница воле да читају о диносаурусима или их занимају бајке или дечија поезија, не противите се њиховом избору већ га поштујте.