Замислите да Земљу са свемиром повезује торањ. И кроз односно преко њега и свемирског лифта за час ћете стићи у свемир. Или на Марс. Уместо да нам треба шест до осам месеци да стигнемо до Марса, научници су проценили да би свемирски лифт могао да нас превезе за три до четири месеца или чак 40 дана. Иако ово звучи као научна фантастика, развој технологија омогућава машти на вољу па Јапан има најаве да би овако нешто успео и да реализује.
Шта је концепт свемирских лифтова?
Концепт свемирских лифтова није нов, али инжењеринг такве структуре не би био лак подвиг. Зато је амбиција да се један озбиљан свемирски торањ са лифтом изгради, а према нaјавама то планира да уради једна јапанска компанија позната по изградњи највишег торња на свету, Токио Скајтри.
У питању је пројекат вредан 100 милијарди америчких долара, а изградња би почела до 2025. године и да би могла да почне са радом већ 2050. године.
Јоџи Ишикава, који је део је будућег одељења за креирање технологије компаније, навео је да компанија вероватно неће започети изградњу следеће године, тренутно се „баве истраживањем и развојем, грубим дизајном, изградњом партнерства и промоцијом” ове помало луцкасте идеје.
Јефтинији пут до свемира
Лансирање људи и објеката у свемир на ракетама је изузетно скупо. На пример, НАСА је проценила да ће њене четири мисије на месец Артемис коштати 4,1 милијарду долара по лансирању. Разлог је нешто што се зове ракетна једначина. Потребно је много горива да се стигне у свемир, али гориво је тешко, што повећава количину горива која вам је потребна.
Са свемирским лифтом, нису потребне ракете ни гориво. Према неким пројектима, свемирски лифтови би превозили терет у орбиту на електромагнетним возилима званим пењачи. Ови пењачи би могли да се напајају на даљину – попут соларне енергије или микроталаса – елиминишући потребу за горивом у возилу. У свом извештају Ишикава је написао да би ова врста свемирског лифта могла помоћи да се смање трошкови премештања робе у свемир на 57 долара по фунти. Друге процене за свемирске лифтове уопштено су дале цену од 227 долара по фунти.
Свемирски лифтови су много јефтинији од ракета
Чак и Спејсекс Фалкон 9, који је са око 1.227 долара по фунти једна од јефтинијих ракета за лансирање, и даље је око пет пута скупљи од виших процена трошкова за свемирске лифтове. Осим трошкова, постоје и друге предности.
Нема опасности од експлозије ракете, а пењачи би могли бити возила са нултом емисијом. Ишикава је рекао да корпорација Обајаши види свемирски лифт као нову врсту пројекта јавних радова који би користио читавом човечанству.
Тренутно, једна од највећих препрека за изградњу свемирског лифта је од чега да се направи привез или цев. Да би издржала огромну напетост под којом би била, цев би морала да буде веома дебела да је направљена од типичних материјала, попут челика. Међутим, за овај посао било би потребно више челика него што постоји на Земљи.
Ишикавин извештај сугерише да би корпорација коју представља могла да користи угљеничне наноцеви. Наноцев је смотани слој графита, материјала који се користи у оловкама. Много је лакши и мања је вероватноћа да ће се сломити под напоном у поређењу са челиком, тако да би свемирски лифт могао бити много мањи.
Друге препреке
Осим материјала односно избор аматеријала, постоје и други проблеми. На пример, веза свемирског лифта била би под таквом невероватном напетошћу да би била склона пуцању, удар грома би могао да буде веома опасан, а треба узети у обзир и торнада, монсуне и урагане.
„Наравно“, рекао је Ишикава, a преноси Science Alert „прикупљање средстава је веома важно“.
То је, каже, за сада много препрека које треба превазићи да би се почела изградња на време за функционисање до 2050. године, посебно пошто је за изградњу потребно 25 година.