Кажу да се у свету трентно води рат и на тржишту аутомобила и да у њему учествују многе велике произвођачке „силе“. Компанија Тесла је забележила свој први годишњи пад продаје од пандемије, јер је повећана конкуренција електричних возила од стране кинеских и западних произвођача аутомобила повећала потражњу.
Пад продаје компаније „Тесла“
Компанија за електричне аутомобиле извршног директора Илона Маска објавила је да је произвела 433.000 возила, али је продала само 387.000. То је мање у односу на 484.507 аутомобила које је испоручено у последња три месеца 2023. године, а мање је и у односу на 422.875 продатих возила у првом кварталу прошле године.
Тесла је на повећану конкуренцију одговорила снижавањем цена. Иако је профитабилнији од традиционалних произвођача аутомобила, смањење цена је смањило профитне марже Тесле које су помогле повећању деоница.
Очекивања инвеститора да ће компанија повећати продају у будућности такође су подржавала високу цену Теслиних акција, што ју је учинило највреднијим произвођачем аутомобила на свету.
Акције Тесле од почетка године изгубиле више од трећине вредности
Акције Тесле пале су у понедељак 5% и ове године су изгубиле више од трећине вредности.
Тесла је пад обима делимично приписала повећању производње ажуриране верзије модела 3 у својој фабрици у Фремонту и гашењу фабрика које је резултат преусмеравања бродова из Кине у Европу од Црвеног мора због тамошњих напада. Такође се наводи да је немачка фабрика затворена недељу дана због подметнутог пожара.
Али повећана конкуренција на тржишту електричних аутомобила је велики фактор у паду потражње. У четвртом тромесечју Тесла је изгубио титулу најпродаванијег светског произвођача електричних возила од кинеског произвођача аутомобила BYD.
И „BYD“ има своје проблеме
Ипак, чак и уз нагли пад продаје за Теслу, компанија је повратила глобалну титулу од BYD-а, који је претрпео још већи пад продаје возила на батерије у односу на крај прошле године. BYD је известио да је продао само 300.114 електричних возила, не укључујући хибриде, у првом кварталу, у односу на 525.409 колико је продао у последњем кварталу 2024.
Али за разлику од Тесле, продаја електричних возила „BYD“ порасла је за 13% у односу на годину раније, када је продао само 264.647 аутомобила на батерије, пише Инвеститор.ме.
Тесла се такође суочава са новом конкуренцијом од стране произвођача аутомобила наслеђених земаља у западним земљама, од којих већина представља нове моделе електричних возила док напредују са плановима за прелазак са традиционалних возила на моторе са унутрашњим сагоревањем на електрична возила.
Конкуренција и са истока и са запада
Тојота још није објавила глобалну продају у првом тромесечју, али је објавила да је њена чиста продаја електричних возила за прва два месеца ове године порасла за 61%, иако на и даље скромних 14.504 возила.
Џенерал Моторс је у уторак објавио да је његова продаја електричних возила у САД-у пала за 22% у тромесечjу у односу на годину раније због одлуке да укине тренутну верзију свог најпродаванијег америчког електричног возила, Шевролет Болта. Али његови други новији модели – Лирик, ГМЦ Хамер (СУВ и пикап), као и електричне верзије Шевролет Блејзера и Силверадо – у комбинацији су остварили скок у продаји од 841%, што је светла тачка у разочаравајућем кварталу за Џенерал Моторс укупно.
Аналитичари су очекивали продају од чак 440.000 до само 414.000 возила, рекао је Ден Ајвс, аналитичар Ведбуш Секјуритас, који је био оптимистичан по питању деоница Тесле.
Највећи проблем је Теслина продаја у Кини
Ајвс је рекао да је највећи проблем вероватно Теслина продаја у Кини, за коју процењује да је пала 3% у односу на годину раније. Он је описао кинеску потражњу као “веома мекану”.
„Док смо очекивали лош први квартал, ово је била неублажена катастрофа коју је тешко објаснити. Сматрамо ово као кључни тренутак у причи о Тесли да Маск преокрене ово у првоm кварталу.
У супротном, очито би могли бити неки мрачнији дани који би могли пореметити дугорочну причу о Тесли“.
Док укупна потражња за електричним возилима и даље брзо расте – продаја електричних возила у САД порасла је 40% прошле године и први пут премашила 1 милион возила – темпо раста био је мањи од неких предвиђања. То је навело неке традиционалне произвођаче аутомобила, као што су Џенерал Моторс и Форд, да повуку своје планове за производњу електричних возила.