Оригинално „рођен“ у Сједињеним Америчким Државама, „Црни петак“ се рапидно раширио као феномен по целом свету. Њега ишчекују милиони људи, како купаца са једне, тако и продаваца са друге стране. Он нема фиксни датум када пада, али важи једно правило, то је увек последњи петак после „Дана захвалности“ у САД. Ове године, он је резервисан за 24. новембар.
Постоје две теорије како је настао
Прва је везана за огроман број људи који су тада присутни на улицама, праве гужве у великим трговинским ланцима, блокирају саобраћај и импулсивно купују ствари које им често не требају. Друга теорија долази са друге стране, од продаваца, који користе овај датум да своје књиговодствене билансе преведу из минуса у плус, односно из губитка у профит.
Међутим, оно што је неминовно је то да је „Црни петак“ постао синоним за одличне понуде и „огромне“ попусте наговештавајући долазак четвртог квартала који је у индустрији трговине најпрофитабилнији за продавце, било да су они власници физичких, или у новије време онлајн продавница, које су још више популаризовале овај феномен.
Продајне стратегије током „Црног петка“
Маркетинг игра круцијалну улогу у промовисању и стварању интересовања за специјалне понуде и попусте. Оне се планирају месецима унапред до савршенства са циљем да би се купци поистоветили са одређеном услугом или производом који им се неуморно пласира кроз различите канале продаје.
Многи људи сатима стоје испред продавница својих омиљених брендова како би „уловили“ најбољу понуду. Неки брендови иду толико далеко да имплементирају у свој маркетинг „Doorbooster“ понуде за купце који међу првима дођу у продавницу. Често се дешавало да приликом оваквих догађаја дође до већих инцидената, па чак убистава јер је број потенцијалних купаца испред радњи огроман.
Присетимо се само ситуације са „Лидлом“ и њиховом понудом јефтине пилетине у Србији, интернет је брујао о томе месецима, а чак ни није био период „Црног Петка“. Многи продавци ово називају „такмичарском атмосфером“, међутим, ми бисмо је пре назвали људском похлепом и грамзивошћу.
Развитком онлајн продаје, маркетинг гуруи су лествицу промовисања „Црног петка“ дигли на виши ниво користећи ову „тактику“:
- Укључи емоције.
- Пиши како говоре твоји купци.
- Обраћај се појединцу, а не маси.
- Увек се побрини да имаш добар наслов.
- Све ово повежи у смислену целину.
Све ово, укључили су у своје продајне текстове како би посетиоце својих сајтова начинили својим купцима.
Зашто људи купују на „Црни Петак“?
„Опијени“ савршено припремљеним маркетиншким кампањама људи почињу да купују импулсивно. Импулсивна куповина је одувек била „бустер“ хормона среће, међутим, тај осећај кратко траје и онда нам је често потребна нова занимација која би нам поправила расположење.
Доласком друштвених мрежа, промовисање продајног садржаја је постало много приуштљивије и једноставније за продавце, тако да се количина производа и услуга драстично повећала. Интернет кампање су доста јефтиније неголи оне на билбордима или телевизијама, a прилагођене су тачно дефинисаним циљним групама и њиховим потребама.
Међутим, овај концепт продаје се заснива на импулсивној куповини и зато овакав тип продаваца већину свог годишњег профита управо стиче на „Црни Петак“, јер је у психологији човека да импулсивно купује. Ово посебно важи за тржиште САД, Немачке, Канаде и других материјално богатијих земаља, али овај тренд није могао да заобиђе ни Србију.
Мишљења су подељена око феномена „Црни Петак“
Иако доживљава велику популарност, „Црни Петак“ је наишао како на одушевљења, тако и на критике многих. Једни га сматрају одличним периодом за шопинг ствари које су им потребне по много нижим ценама, док су други мало „загребали“ испод површине и стекли став да је он ништа друго до „алат“ за узимање новца.
Непобитна истина је то да продавци остварују велике профите током „Црног Петка“, који се у последње време проширио чак и на недељу пре и недељу после његовог званичног датума. Сви фактори упућују на то да „Црни Петак“ иде у корист само и једино продавцима, који упорно подстичу потрошаче да купују производе који им уистину нису потребни.
Многи продавци дижу цене пре, а спуштају их наводним акцијама у периоду трајања „Црног Петка“, тако да цене изгледају много ниже него што заправо јесу. Према речима стручњака за базе података из „IT Imaginationa, током Црног петка 2020. цене одабраних кућних апарата и електронике биле су у просеку више од 3% у односу на њихову минималну цену у претходном месецу. Разлика између цена расте када узмемо у обзир претходни период од 90 дана, где су цене у просеку биле више од 8% током Црног петка 2022. године од минималне цене у претходних 90 дана.
Зато је пре куповине потребно увек истражити цене производа пре него што се одлучите за импулсивну куповину. Сем овог, има још неколико негативних фактора, а они се тичу животне околине, пренатрпаности физичких продавница и наравно онога о чему нико не прича, а то је психичко стање људи.
Тренд раста „Црног петка“
Неминовно је да ће овај тренд из године у годину наставити да расте и поред низа негативних последица које доноси потрошачима. Истина је да ће још дуго времена остати омиљен догађај „шопингхоличара“ широм света, али и продаваца који ће своје промотивне кампање прилагођавати светским трендовима и каналима оглашавања. Ипак, препоручујемо вам да се пре свега јако добро информишете о производима које купујете у помами званој „Црни Петак“ јер вам ниједна материјална ствар неће донети истинско задовољство, мир и благостање.