Почетна » Култура » Владимир Коларић: Виђење невидљивог Софије Јечине

Владимир Коларић: Виђење невидљивог Софије Јечине

Софија Јечина је руска сликарка, која годинама живи у Србији, и наравно, слика Београд и Србију. Дакле, њен предмет је свет који је је окружују, надахњује се овде-и-сада виђеним призорима. Али њено сликање није фотографско, није прецизно-реалистичко одражавање, дакле није документ, или бар не документ спољашњег вида ствари, већ – ако тако нешто уопште постоји – документ њеног унутрашњег живота, унутрашњег света, само њеног (субјективног) погледа, или нечег скривеног у  стварима и иза ствари; виђење невидљивог у сваком случају. А највећа врлина сваке уметности и јесте да нам видљивим средствима покаже, да нам назначи и наслути оно што не видимо или што уопште не можемо да видимо.

Софија Јечина слика
Софија Јечина слика

Јечина слика у великим бојеним површинама, без постепених прелаза и без много детаља, сведено и стилизовано, са препознатљивом палетом (не само, али доминантно) жутих, зелених и плавих нијанси, која њене слике чини сместа и издалека препознатљивим. Она користи закривљења и деформације представљеног карактеристичне за историјски експресионизам, али дејство њених слика је пре усмерено на утисак, који се као такав одиграва у перцептивном процесу, односно и „оку“ и „духу“ посматрача.

Њене слике имају одређене особине апстракције, утисак доминантно стварајући односом облика и боја на самом платну, као донекле аутономној естетској и поетској реалности, али с друге стране, оне упућују на атмосферу, „укус и мирис“ представљеног призора, на његову јединственост и непоновљивост, без обзира на сву меру сведености и стилизације.

Софија Јечина уметнички рад
Софија Јечина уметнички рад

Градски призори и ванградски пејзажи које слика Јечина живи су, аутентични, њене слике вас преносе у њих, њихов јединствен дух места и тренутка. Људи на њеним платнима такође су веома сведено и стилизовано представљени, често без детаља лица, али опет поседују конкретност, јединственост и непоновљивост, одређених, баш тих-и-тих, сликаркиним потезом захваћених личности. Њихова привидна „безличност“ на тај начин не делује уклето и демонски, већ пре призива утисак тишине, мирноће и усамљености, али опет не у смислу егзистенцијално безнадежне изолованости, већ издвојености у одређеном тренутку времена и одсечку простора, која пре доприноси конкретности призора и представљене личности, фокусираности на оно битно у њима, него њиховој апстрахованости и тиме егзистенцијалном и онтолошком ништењу.

Изложба Ковин
Изложба Ковин

Овај спој стилизације, сведености, аутономности слике и њене представљачке, имагинативне и евокативне моћи представља највећу вредност радова ове уметнице, и чини их, без обзира на све претходнике и узоре, неспорно јединственим. Она, као неко из друге средине, њима аутентично сведочи земљу у којој живимо и културу којој припадамо, баш зато што то чини тако што виђено прелама кроз свој јединствени и аутентичан поглед, и тако доприноси нашем самоспознању и самопоимању боље него било који директан изричај, опис или фотографски веран одраз. Дух сведочи и духом се сведочи боље, више и дубље него било каквом идеолошки, интересно или технички усмереном намером, и у њему је истина ових слика.

 

(У Центру за културу Ковин, 21. маја 2024. године биће отворена изложба Софије Јечине под насловом „Lichtgestalt“. Текст за каталог изложбе је написао Владимир Коларић.)

Припремила редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.