На данашњи дан, 6. фебруара 1958. године, по повратку из Београда и утакмице против Црвене звезде у Купу шампиона, у Минхену је погинуло осам фудбалера Манчестер јунајтеда, а укупно 23 људи.
Данас се навршава 66 година од трагедије која је заувек обележила судбину клуба са Олд Трафорда и погибије фудбалера и чланова експедиције која се враћала из Београда преко Минхена.
Јунајтед је победио Црвену звезду 2:1 на Олд Трафорду у првој утакмици четвртфинала, а дан пре трагедије „црвени ђаволи” су извукли реми 3:3 у Београду, којим су прошли у полуфинале Купа шампиона и затим се укрцали на чартер лет да би се вратили кући.
У снегом окованом Минхену, рано ујутру 6. фебруара, експедиција Јунајтеда је слетела да би авион долио гориво, али није успео да полети из прва два покушаја.
У трећем, фаталном покушају да узлети, авион је пао нешто после 15 часова, прошао је кроз ограду на крају писте и ударио у кућу поред аеродрома.
Pivotal figures of our past, present and future.
Today, and always, we remember our Busby Babes: the #FlowersofManchester 🌹🕊️ pic.twitter.com/qCnNufMsPV
— Manchester United (@ManUtd) February 6, 2024
Трагичан епилог је смрт чак 23 људи. Седморица фудбалера су погинула на лицу места – капитен Роџер Берн, Томи Тејлор, Џеф Бент, Еди Колмен, Марк Џонс, Дејвид Пег и Били Велан, док је Данкан Едвардс преминуо неколико дана касније кад је подлегао фаталним повредама.
Само 13 дана касније, Манчестер јунајтед је одиграо први меч после трагедије, а упркос губитку готово целог првог тима, само две и по године касније је освојио прву од три титуле првака Европе, под вођством менаџера Мата Базбија који је био на клупи и у време трагедије.
Ко је крив за несрећу?
После два неуспешна покушаја полетања, кривица је одмах сваљена на пилота.
Капетан Џејмс Тејн је два пута одустао од полетања, због чудног звука и необичног понашања мотора.
После другог покушаја, путници су напустили авион, а многи су веровали да ће се преноћити у Минхену.
Након разговора са посадом и инжињерима, Тејн је одлучио да покушају још једном.
Авион је достигао неопходну брзину за полетање, али је она од тог тренутка, уместо да расте – почела да пада.
Немачке власти су сматрале да је Тејн направио још једну грешку – да није уклонио лед са крила, али су ту тврдњу оповргли сведоци.
Истрага је, међутим, открила да пилот није крив за несрећу, а да је до ње дошло због снега на крају писте.
Брзина авиона при полетању је опала када су точкови наишли на неочишћени снег – прекасно да се обустави полетање.