Глобално тржиште батерија убрзано напредује како потражња нагло расте, а цене настављају да падају, показује нова анализа Међународне агенције за енергију – ИЕА.
У 2024. години, пошто је продаја електричних аутомобила порасла за 25 одсто на 17 милиона, годишња потражња за батеријама премашила је један терават-сат (TWh), што је означено као „историјска прекретница“.
У исто време, просечна цена батерије за електрични аутомобил пала је испод 100 долара по киловат-сату, што се обично сматра кључним прагом за надметање по цени са конвенционалним моделима.
Јефтинији минерали за батерије били су важан покретач овог тжишта, истиче ИЕА. Наиме, цене литијума су посебно пале за више од 85 одсто у односу на њихов врхунац 2022.
Међутим, брз напредак у самој индустрији батерија такође подржава пад цена. Након година улагања глобални производни капацитет батерија достигао је три TWh 2024. године. У наредних пет година могло би доћи до још једног утростручења производних капацитета ако се реализују сви најављени пројекти.
Нова фаза развоја
Ови трендови указују на то да индустрија батерија улази у нову фазу свог развоја.
Док су тржишта некада била регионализована и мала, сада су глобална и веома велика, а низ технолошких приступа уступа место стандардизацији.
Гледајући унапред, економија обима, партнерства дуж ланца снабдевања, ефикасност производње и капацитет да се иновације брзо изнесу на тржиште биће од кључне важности за конкурентност и утакмицу на глобалном плану.
Ово ће вероватно резултирати већом консолидацијом у целом сектору, који се истовремено преобликује напорима држава да се географски диверзификују ланци снабдевања батеријама.
Данас Кина производи више од три четвртине батерија које се продају на глобалном нивоу, а 2024. просечне цене су тамо пале брже него било где у свету, за скоро 30 одсто.
Извештаји показују да су батерије у Кини јефтиније него у Европи и Северној Америци за више од 30 одсто. Пад цена батерија последњих година главни је разлог зашто су многа електрична возила у Кини сада јефтинија од оних у остатку света, наводи се у анализи.
Јапан и Јужна Кореја доминирају
Јужна Кореја и Јапан су већ главни играчи у глобалној индустрији батерија, кључни су произвођачи и специјализовани добављачи са јаким утицајем НМЦ (Nickel Manganese Cobalt) батерија.
Обе земље имају ограничену домаћу производњу, али поседују етаблиране произвођаче са значајним инвестицијама у иностранству. Јужнокорејске компаније воде у прекоморским производним капацитетима, са скоро 400 гигават-сати (GWh), далеко надмашујући јапанских 60 GWh и 30 GWh Кине.
Корејски произвођачи су 2024. снабдевали преко једне петине глобалне потражње батерија за електричне аутомобиле, док су јапански произвођачи покрили скоро седам одсто.
Како њихове инвестиције у иностранству расту на главним аутомобилским тржиштима, кључно питање је у којој мери ће прихватити јефтиније ЛФП (Lithium Iron Psosphate) дизајне. Ови произвођачи такође имају јаке резултате у иновацијама и у трци су за развој нових технологија као што су солид-стате батерије.
У Сједињеним Америчким Државама, капацитет производње батерија се удвостручио од 2022. године након примене пореских кредита за произвођаче, достигавши преко 200 GWh у 2024. Скоро 700 GWh додатних производних капацитета је у изградњи.
Око 40 одсто постојећег капацитета управљају или развијају познати произвођачи батерија у блиској сарадњи са произвођачима аутомобила.
Развој домаћих капацитета за производњу компоненти батерија напредовао је спорије, тако да се већина потражње за анодама и катодама и даље задовољава увозом.
До 2024. потражња девет пута већа
Са растом производње и продаје уређаја на батерије – од паметних телефона до електричних возила и система за складиштење енергије – очекује се да ће улагања у сектор батерија премашити 1,6 билиона долара до 2040. године.
По прогнозама које је објавио Benchmark Mineral Intelligence половином прошле године, предвиђа се да ће потражња за батеријама порасти девет пута до 2040. године.
Као резултат тога очекује се да ће се укупни капитални трошкови индустрије батерија скоро утростручити за једну деценију, са 567 милијарди долара у 2030. на 1,6 билиона долара у 2040. години.