Да би обезбедили „смештај“ за свој аутомобил, купци станова неретко морају да издвоје исту суму по квадратном метру као и за некретнину у којој ће живети. Све израженија потражња за паркинг местима у градовима довела је до тога да су се просечне цене квадрата гаража и станова на неким локацијама готово изједначиле.
Гаража скупља од стана
На београдском Јужном булевару се продаје гаража по цени од 6.400 евра по квадрату, односно 77.000 евра за 12 квадрата. За ту суму се, по подацима са портала 4зида, може купити гарсоњера на новосадској Грбавици или на Сајмишту, једнособан стан на Карабурми у Београду или апартман од 38 квадрата у Врњачкој Бањи.
Велике разлике у ценама гаража у Београду и другим градовима
Цене у Београду значајно варирају, па се квадрат гаражног места у Миријеву може наћи за 440 евра, док у Денковој башти цена достиже чак 3.750 евра за место на тзв. „клацкалици“. У Новом Саду цене се крећу од 650 до 2.117 евра по квадрату, док су у Нишу од 280 до 1.600 евра, а у Крагујевцу од 330 до 917 евра.
Паркинг место у Београду и више од 70.000 евра
Гаражни простори се прометују као гараже, гаражно место у згради и паркинг места ван зграде, а цене зависе од више фактора.
Цену паркирања подиже и брига за четвороточкаша, јер власници аутомобила који желе да заштите своје возило од кише и снега и да буду сигурни да ће бити безбедно, морају да издвоје више новца.
Фактори који утичу на цену гаража
„Локација је кључна, али на цену утиче и доступност паркинга у одређеном делу града. Гараже у затвореним комплексима су скупље, а цена зависи и од типа гаражног места у смислу да ли је стандардно, платформа или „клацкалица“. Није занемарљиво ни стање објекта, јер новоградња често има вишу цену због савремених система заштите и боље инфраструктуре“, објашњава Александра Михајловић са сајта 4зида.
Велика потражња за гаражама и паркинг местима
И гараже и паркинг места, имајући у виду стално повећање броја четвороточкаша на улицама и чињеницу да многе новоградње немају довољан број гаражних места у односу на број станова, представљају дефицитарне просторе за којима постоји велика потражња.
Никола Радић из агенције „Аташе некретнине“ каже да проблем паркирања постаје један од акутних проблема нашег друштва, који ће врло брзо морати систематски да се реши, поготово на нивоу Града Београда, где је презагушеност возилима у стамбеним насељима постала све израженија.
Цене гаража у новоградњи
„Цене паркинг места у новијим зградама, у насељима као што су Звездара, Раковица, Вождовац или Палилула, су између 5.000 и 10.000 евра. Она су јефтинија од гаража имајући у виду да се налазе на отвореном простору и да возила нису заштићена од временских непогода.
Просечно гаражно место у објекту новоградње у Београду, на Бањици, Миријеву или Видиковцу кошта између 15.000 и 25.000 евра са ПДВ-ом. Цене се разликују по општинама, па је тако у првој половини 2024. године најскупља гаража на Врачару продата за 73.000, а на Звездари за 27.000 евра“, наводи Никола Радић.
За две године цене удвостручене
Он истиче да је у последње две године цена гаража у централним градским општинама дуплирана. Најскупља гаража продата у 2022. години на Врачару коштала је 36.000 евра, док је један купац прошле године морао да издвоји чак 73.000 евра за некретнину у истој општини. Слично је и на Старом граду, где је 2022. најскупља била 37.000 евра, а прошле године 20.000 више.
Проблеми у регулативи и последице
„Овакав тренд раста није толико изражен на другим градским општинама, али имајући у виду мањак места за паркирање може се очекивати у будућности. Проблем у данашњој пракси и правној регулативи је што су инвеститори у обавези да изграде гаражно или паркинг место у новоградњи, и то од 1,00 до 1,50 места по стану, али власници станова нису у обавези да их купе.
Тако долазимо до апсурдне ситуације да су улице и градски паркинзи пренатрпани возилима, али да у гаражама има празног простора, који се или издаје или остаје празан, па се накнадно ради пренамена“, указује Радић.
Потражња за гаражама у сталном порасту
На основу података са сајта 4zida.rs, тренутно је у Србији активно око 450 огласа за продају гаража и паркинг места. Највећа понуда бележи се у Новом Саду, затим у Београду, а потом у Нишу и другим градовима. Сличан тренд примећује се и код издавања, где предњаче Београд и Нови Сад док је у осталим градовима понуда знатно мања.
Гаража као инвестиција
„Потражња за гаражама је стабилна, посебно у великим градовима где је проблем паркирања изражен. Куповина гаража постала је нужност, а не луксуз, што додатно подстиче раст цена. Гараже се све чешће посматрају и као инвестиција, јер власници их издају по високим ценама, па њихова куповина може донети добру дугорочну зараду“, закључује Александра Михајловић.