Почетна » Друштво » Како се припремити за вожњу по хладноћи и снегу

Како се припремити за вожњу по хладноћи и снегу

Зима полако почиње да „стеже” па крећу и невоље.

Шта кад се заледе врата?

Практично једино решење у оваквим случајевима јесте поливање топлом водом – не врелом! Сувише топла вода може да доведе до пуцања стакала, па будите пажљиви и стрпљиви.

Заледила се брава и не можете да уђете у аутомобил? Најефикасније решење је спреј за одлеђивање брава. Најчешћи проблем је, међутим, то што тај спреј многи држе у прегради испред сувозача – док стојите испред возила које не можете да отворите, спреј на том месту ће бити од мале користи. Стога гледајте да га убаците у џеп јакне или торбице коју најчешће користите.

Гурање кључа загрејаног упаљачем у браву представља крајње решење, а у многим ситуацијама и једино. Међутим, пазите да претераним грејањем не оштетите пластику кључа.

Поливање браве врелом водом – ово не препоручујемо, али многи возачи ту технику успешно примењују. Једноставно, метал и стакло су веома хладни, а вода је топла, те нагле промене температуре могу да изазову оштећења.

Увек у аутомобилу држите неколико чистих крпа и бар једно паковање марамица (за сваки случај). Вентилатор грејања подесите на најјаче и усмерите ваздух ка ветробрану. Упалите и клима уређај, ако га имате.

Уколико се стакла често магле, а чак ни грејање на максимуму не помаже, купите неко од средстава против маглења (добро прочитајте упутство за употребу). Ту су и приручна решења, као што су премазивање лимуновим соком или медицинским алкохолом, прскање раствором детерџента за судове и затим брисање сувом крпом.

Постоји и вероватноћа да је реч о квару за чије дијагностиковање је потребно отићи у сервис. На пример, можда је само потребно заменити филтер кабине, можда је процурео радијатор грејања, продире вода у кабину или се негде ствара кондензација…

Трудите се да вам сва стакла увек буду чиста – у крајњем случају, лакше ће се брисати. У продаји можете наћи посебна средства за одлеђивање стакала. Стругање леда „на живо“ не препоручујемо. Можете да стартујете мотор и грејањем кабине угрејете ветробран и затим уклоните лед. Наравно, овај сценарио тражи доста времена. Алтернатива је поливање топлом/млаком водом. Поново упозоравамо, сваки контакт вреле воде и хладног стакла може да доведе до оштећења!

Вожња по снегу
Вожња по снегу

Картон или старо ћебе преко ветробрана ослободиће вас ове муке. Само их учврстите да их не однесе ветар – на пример, вежите крајеве веома танким канапом, који ћете затим убацити у кабину и затворити врата преко њега.

Шта када се заглавимо у снегу?

Прво покушајмо да уклонимо снег око точкова ашовом (уколико сте на га време набавили и убацили у пртљажник), стругачем за лед или голим рукама, уколико немате никакву алтернативу. Ослободите пут и предњим и задњим точковима, без обзира на погон. Затим покушајте да се извучете.

Покушајте са мењачем у првом степену преноса. Уколико точкови сувише проклизавају, покушајте са другим степеном. Код нас највећи број аутомобила има предњи погон, па можете окретањем управљача да „разгурате“ снег и стигнете до иоле чврсте подлоге, наизменично покушавајући да кренете напред и назад.

Веома корисне могу да буду патоснице – једноставно их убаците испод погонских точкова како бисте обезбедили веће трење (практично имитирате гусеничаре – тенкове, багере и слична возила).

Универзалан савет за ефикасно извлачење из снега не постоји, већ у датој ситуацији морате да се снађете. На пример, уколико возите БМW, Мерцедес или неки други аутомобил са задњим погоном, приликом извлачења из снега помоћи ће убацивање терета у пртљажник.

Чишћење аутомобила

Уколико је у току ноћи (или дана) падао снег, одвојите време да детаљно очистите аутомобил. Не будите један од оних возача који на крову оставе снежни покривач дебљине десетак центиметара, па им при првом оштријем кочењу сав тај снег падне преко ветробрана.

Тада морају да изађу и склоне снег, успоравајући већ катастрофалан саобраћај, а уколико су возили нешто брže, постоји опасност да дође и до саобраћајне несреће.

Дакле, уклоните сав снег са хаубе, ветробрана, крова, задњег стакла, бочних стакала, ретровизора… Укратко, уклоните сав снег – не чекајте да се отопи.

Очистите и светла!

На фаровима, мигавцима и задњим светлима током вожње прикупљају се разне нечистоће, што значи да ћете лошије видети у случају лоших временских прилика или ноћу, а и други учесници у саобраћају ће слабије уочавати ваш аутомобил. Још ако не очистите добро снег или лед са њих, значајно повећавате ризик од саобраћајне несреће.

Имајте на уму да прљава стоп светла могу да доведу до налетања другог возила на ваш аутомобил због неправовременог уочавања сигнала да сте почели да кочите, нарочито када је у питању нагло кочење.

Убаците стога у пртљажник неку стару крпу којом ћете пре сваке вожње на брзину пребрисати све светлосне групе, без обзира да ли је остатак аутомобила прекривен блатом, снегом или ледом. Не заборавите ни редовно прање те крпе, иначе ће брзо изгубити своју функцију.

При дужим вожњама, сетите се брисања када се зауставите да направите паузу.

Опрема за чишћење аутомобила

Приликом набавке лопатице, метлице и других „реквизита“ којима ћете чистити снег и лед са аутомобила, имајте у виду да се њима, уколико имају оштре и тврде ивице, може оштетити лак. Стога би било идеално да су ашовчић/лопата од пластике, али квалитетније и дебље, како се не би десило да пукне у пола посла.

Уколико силом прилика снег са возила морате да чистите неким металним оруђем, обмотајте га неком старом крпом или чак и својом мајицом – мања је штета него да оштетите лак.

Истресите патоснице

Снег који на ципелама или чизмама унесете у аутомобил отопиће се и прикупити у виду воде на патосницама. Стога не заборавите да се решите ове воде када се зауставите. У супротном, она ће се током ноћи заледити и представљати проблем ујутро.

Уколико је и тепих постао мокар, можете по њему да прострете новине или старе крпе, како би упиле воду. Ујутро их, тако залеђене, једноставно избаците.

Сушење након прања

Зимско прање аутомобила је неупоредиво важније од прања лети, пошто се њиме са аутомобила уклања со, која се на путу меша са снегом, водом, блатом и другим нечистоћама и претвара у изузетно агресивну масу.

Со драстично убрзава корозију на већ начетим местима, обично скривеним од нашег погледа, као што су рубови крила, разни спојеви, доњи део врата, прагови… Стога посебну пажњу посветите прању одоздо.

Било би одлично да након прања узмете компресор ваздуха и њиме издувате воду из брава, рубова и других проблематичних места. Такође, корисно је да извезете аутомобил на неки пут где може брже да се вози, како би се преостала вода избацила или исушила. Воскирање

Воскирање би требало да се обави пре зиме, али је још једно воскирање у току зиме више него корисно. Имајте у виду да восак штити лак вашег аутомобила од свих негативних утицаја. Воскирање можете да обавите и сами, без обзира колико сте вешти у томе – важнија је његова заштитна функција од естетике.

Лед на путу
Лед на путу

Проверавајте течност за прање ветробрана

Снег, киша, прскање других возила… Превише је разлога за прање ветробрана да бисте себи допустили луксуз да пре сваког седања у аутомобил не проверите ниво течности за прање ветробрана. Проверите и резервну боцу у пртљажнику, пошто постоји велика шанса да ће вам у случају саобраћајне гужве и вишечасовног кретања у колони затребати.

Не користите ручну кочницу

Овај савет важи углавном за старије аутомобиле. Зими, при врло ниским температурама, не потежите ручну кочницу, пошто у случају оштећеног бубња може доћи до продирања воде која ће се заледити и блокирати сајлу.

Тако ћете се, када ујутро кренете, чудити „необичном“ понашању аутомобила. Наиме, овакве ситуације се готово увек дешавају када је асфалт покривен снегом и ледом, те неко време нећете бити ни свесни да су задњи точкови блокирани.

Чувајте брисаче

Брисаче нипошто не активирајте пре него што добро очистите ветробран од снега и леда, а затим сачекајте да га грејање довољно загреје да се и последњи залеђени остаци отопе. Уколико их активирате пре детаљног чишћења, гумице брисача ће се врло брзо оштетити, па више неће уклањати воду ефикасно као што би требало.

Стога прво стартујте мотор, сачекајте мало да се загреје и пустите грејање – у међувремену се посветите чишћењу аутомобила од снега и леда.

Један од трикова је да ветробран увече покријете старим ћебетом, које ујутро можете да спакујете у кесу или однесете у кућу на сушење. Тако ћете себе поштедети мукотрпног чишћења.

Корисно је и ноћу подићи брисаче, како се до ујутро не би залепили за стакло.

Припремила редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.