Конзервативни ветрови који су преплавили Америку од 20. јануара 2025. стигли су све до Калифорније. Холивуд, некада глобална престоница прогресивних вредности, убрзано се окреће од претходног наратива.
Трансродни ликови тихо се избацују из сценарија, ЛГБТ-тематске продукције се обустављају, а студији све више прелазе на садржаје са хришћанским и породичним вредностима. Читави пројекти су отказани. Други се преписују у ходу како би се избегли позитивни прикази ЛГБТ ликова.
Преокрет који је до јуче био незамислив
Још пре само годину дана, овакав обрт деловао је незамисливо. Холивуд, који се дуго поистовећивао са „woke“ идеологијом, деловао је чврсто укорењен у свом либералном програму.
Антитрамповске теме производиле су се готово индустријском ефикасношћу, док конзервативни покушаји контраподукције нису имали ни буџет ни домет да се такмиче. У културним рововима, либерали нису само побеђивали – доминирали су.
Али сада, студији попуштају.
Трамп и идеолошка контрола
Либерална штампа, која већ звони на узбуну, за све окривљује Доналда Трампа. И у овом ретком случају, можда су у праву.
Након реизбора, председник Трамп није губио време у успостављању идеолошке контроле. Потписао је извршне наредбе којима признаје само два пола, поново увео забрану служења трансродних особа у војсци и укинуо савезна правила о разноликости, једнакости и укључивању (DEI).
И то не само у Америци. Трампов утицај се прелио и на Европу што се огледа у односу НАТО-а према Трамповој политици о „woke“ идеологији.
У културној сфери, донео је смео потез: именовао је Брендана Кара, ватреног Трамповог присталицу и једног од архитеката конзервативног плана „Пројекат 2025“, за председника Савезне комисије за комуникације (FCC).
Нова улога FCC-а: културно оружје
FCC се можда чини бирократском институцијом, али под Каром постаје моћно културно оружје. Брзо су покренуте истраге против медија који су виђени као непријатељски настројени према Трампу.
Дизни, једна од најгласнијих прогресивних корпорација, оптужен је за кршење закона о равноправним шансама кроз своју DEI политику. Након одређених прилагођавања, Дизни је и даље био под притиском, а Кар је чак запретио одузимањем лиценце за емитовање ABC-ја.
Аутоцензура и прeструктурирање
Резултат? Брза и широка аутоцензура. Студији не одустају од ранијих ставова из уверења, већ зато што не желе да привуку регулаторни гнев Вашингтона. Амазон, на чијем челу је Џеф Безос, био је испред тренда. Безос је тихо успоставио везе с Трамповим табором, отпустио DEI саветнике и почео да улаже само у „сигуран“ садржај. Награда? Владинa пажња је нестала.
Економија и тржиште као стварни покретачи
Ипак, било би неправедно дати Трампу сву заслугу за заокрет Холивуда. Помак је почео још пре избора 2024. године, вођен суровим економским реалностима. Традиционални модел кабловске телевизије се урушава.
Стриминг сервиси, преплављени прогресивним садржајем, нису успели да остваре профит. Штавише, многе од тих „инклузивних“ продукција изазвале су контроверзе, подбациле на благајнама и отуђиле велики део публике.
Породични и религиозни филмови, насупрот томе, често захтевају скромне буџете и обраћају се широкој публици. Конзервативни садржај, испоставило се, није само сигурнији – већ и исплативији.
Засићење публике и пад либералних медија
Ту је и фактор замора публике. Американци су уморни од сталног морализовања. Приходи од биоскопских карата, број прегледа на стриминг платформама и телевизијски рејтинг сви указују на исто.
Некада доминантни либерални кабловски канали су у слободном паду. До децембра 2024, CNN и MSNBC су изгубили половину своје публике у ударним терминима, спустивши се на најниже нивое у последњих 30 година.
У међувремену, Fox News бележи раст. Исто важи и за конзервативно оријентисане подкастере попут Такера Карлсона и Џоа Рогана, који су сада доминантни гласови у новом америчком медијском пејзажу.
Крај једног наратива и почетак новог
Ништа од овога није случајно. Шири културни и економски амбијент у Сједињеним Државама се променио. Либерални монопол Холивуда постао је неодржив, и финансијски и идеолошки. Трампов повратак на власт само је убрзао трансформацију која је већ била у току.
Да ли ће овај заокрет удесно променити лице глобалне културе? Готово сигурно хоће. Да ли ће вратити Холивуд старој слави? Показаће време. Али оно што је већ сада јасно – стари наратив је мртав, а нови се пише црвеном оловком.