Почетна » Економија » Гориво у Србији међу најскупљим и када појефтини

Гориво у Србији међу најскупљим и када појефтини

Евродизел у Северној Македонији јефтинији него код нас за 66, а бензин за 40 динара по литру. Возачи у Србији ће до петка плаћати скупље гориво него што је то било прошле недеље. Бензин за два, дизел за динар. Али плаћаће га скупље и од готово свих других земаља у окружењу. Евродизел је скупљи него код нас само у Албанији, а бензин БМБ 95 у Грчкој и Албанији. Како год се кретала цена нафте и како год се по уредби одређивала цена на сваких седам дана, деривати у Србији су увек међу најскупљим.

Разлог су, како смо много пута до сада писали, високе дажбине пре свега – акције и ПДВ. Ова државна захватања која се почетком године усклађују са растом цена на мало (ове године то је за 4,3 одсто) довело је до новог скока износа акцизе, па су оне за бензин веће за 2,89 динара, плус ПДВ – 3,47, па тако оне сада износе 70,11 динара по литру. Када је реч о дизелу, акцизе износе 72,09 динара и повећане су за 3,57 динара. Према актуелним подацима са берзи, цена сирове нафте је пала на 69,639 долара, а цена нафте брент на 73,730 долара, с тим што је падала и ниже на око 69,28 долара.

Упоредном анализом цена види се да бензин у Северној Македонији кошта 142,8 динара (према курсу од 117,5 динара) и јефтинији је него код нас за 40 динара, док му је у БиХ цена 146 и јефтинији је него код нас за 36,2 динара.

Код евродизела Србија држи високо друго место одмах после Албаније, где литар кошта 204,6 динара. Најјефтинији се точи у Северној Македонији. На тамошњим пумпама сви који иду из Србије могу да га купе по цени нижој за чак 66 динара по литру. Јефтиније се точи него код нас и у БиХ и то за 47,95 динара. Иако се много пута до сада постављало питање зашто држава ништа не предузима по питању стимулације потрошење ауто-гаса као еколошког горива, ако већ толико водимо рачуна о екологији, одговора нема.

И он је по цени високо на табели земаља у окружењу, одмах иза Мађарске где се точи за 112, 4 динара. У Србији кошта 108,8, а у Албанији, где је и најјефтинији, 67,4 динара. И код ТНГ су повећане акцизе у међувремену на 54,75 динара по килограму.

Потрошња овог ауто-горива би свакако могла да буде већа да државна захватања нису толику оптеретила цену, па су сада на губитку и пумпе и буџет јер га мало ко купује, а у супротном би то могао да буде издашан прилив у државну касу.

Иначе је акциза на ово гориво у Србији највећа међу 12 земаља из окружења, где се крећу од нула, па до 200 евра по тони, а код нас је више од 300 евра. Примера ради, акциза у БиХ за ТНГ не постоји.

Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.