Профит у једној од најбрже растућих индустрија, гејминг индустрији, износи 150 милиона евра у нашој земљи. У производњи видео-игара у Србији тренутно ради око 2.500 људи. У сваком тренутку, сваког дана, за посао у једној од најперспективнијих, али и најмлађих индустрија, у којој је просек година запослених око 35, тражи се више од 100 људи.
Тако бар потврђују подаци са платформе „Асоцијације индустрије видео-игара Србије“, где су сабране све тренутно отворене позиције у гејмингу. Последњи извештај ове асоцијације, која броји око 130 чланова, а међу њима су и велике компаније које имају више од 100 запослених, али и доста средњих и малих студија, показује да 30 одсто свих запослених чине жене.
Уз то, половину свих вођа тимова такође чине даме, што је много већи проценат него у Европи. Годишњи профит у гејминг индустрији износи 150 милиона евра, јер је толико према последњим расположивим подацима, 15 највећих компанија у Србији остварило приход од видео-игара.
Како истиче Кристина Јанковић Обућина, извршна менаџерка асоцијације, компаније у гејминг индустрији се сусрећу са бројним изазовима.
Највећи проблем је то што не постоје приходи компанија док се игра не објави, односно док се не заврши производ на којем се ради. Тимови понекад раде на нечему и по неколико година, без зараде. Питање је како се они онда инвестирају, али нажалост за сада не постоје фондови који су у Србији посвећени само гејмингу, за разлику од Италије, Немачке и Француске, Америке, Јапана. То се и огледа у броју објављених видео-игара на годишњем нивоу – наводи Кристина Јанковић Обућина.
Има ли назнака да ће се то променити у Србији?
Асоцијација је већ причала о неким акцелераторским програмима и доста је било речи о олакшицама које постоје за разлику од ранијег периода када их није било уопште. На пример, сада има пореских олакшица за све тимове који се баве иновативним развојима и истраживањима. Има помака, али мали тимови и даље немају коме да се обрате, а то је проблем – истиче Кристина Јанковић Обућина.
Генерално, у свету је и гејминг индустрији 90 одсто кадра самоуко, тако да формално образовање нема пресудну улогу приликом запошљавања.
Додатан проблем представља недостатак сениора, односно искусних радника. Разлог за то је што гејминг индустрија као грана привреде постоји релативно кратко, тек у последњих десетак година су почеле ствари да се озбиљније дешавају у тој области. Тако да запослени у гејмингу нису могли чак ни физички да стекну веће искуство од тога које имају данас – додаје она.
Гејминг индустрија није фокусирана само на програмере
Уврежено је мишљење да су у индустрији видео-игара само програмери и они који се баве анимацијом. Ипак, то није тако, јер се овим послом баве људи са широком лепезом занимања.
Имамо људе који пишу, праве музику, који се баве продукцијом, ту су и они из сектора за људске ресурсе и маркетинга… Прошлог лета смо лансирали нову на којој се тренутно налази база од 45 радних позиција у гејмингу и свака позиција је посебно објашњена – набраја Кристина Јанковић Обућина.
Већина видео-игара је сада дигитална, око 60 одсто њих су модулне, постоје искључиво у дигиталној форми, преузимају се као и било која друга апликација. Једино игре за рачунаре и конзолу, у смислу „Сони плеј стејшена”, имају и физичке и дигиталне копије.
Шта по том питању треба да ради гејминг индустрија у Србији?
Гејминг индустрија би требало стално унапређује вештине својих радника у различитим областима како би држала корак са повећаним захтевима потрошача и растућим технолошким напретком који игре чини све узбудљивијим и интерактивнијим.
Гејминг компаније могу осигурати да њихови запослени имају потребне вештине и знање за развој иновативних игара тако што ће подстицати неформално образовање, квалитетне курсеве и менторства од стране релевантних у свету гејминга, пратити трендове који су популарни у Америци, Кини и Европи итд. Поготово у области маркетинга у гејминг индустрији.
Док гејминг индустрија наставља да се развија, унапређивање вештина ће остати ствар од круцијалног значаја за одржавање високо обучене радне снаге и остајање конкурентним на тржишту, јер је дигитални свет једно глобално село.