“Највећи погон на свету” дизајниран да из атмосфере усиса загађење које загрева планету, као огромни усисивач, почео је у среду са радом у Исланду. “Мамут” је други комерцијални погон који је отворила швајцарска компанија „Climeworks“ у тој земљи, и десет пута је већи од свог претходника, „Орке“, који је почео са радом 2021. године, пише портал odrzime.rs.
Шта је DAC технологија?
Директно хватање ваздуха, или DAC технологија је дизајнирана да усиса ваздух и из њега издвоји угљеник помоћу хемикалија. Угљеник се затим може убризгати дубоко испод земље, поново употребити или претворити у чврсте производе.
Climeworks планира да транспортује угљеник под земљу где ће се природно претворити у камен, трајно заробљавајући угљеник. Цела операција ће бити покретана обилном, чистом геотермалном енергијом Исланда.
Климатска решења нове генерације попут DAC-а све више привлаче пажњу влада и приватне индустрије док људи настављају да сагоревају фосилна горива. Концентрације угљен-диоксида који загрева планету у атмосфери достигле су рекордни ниво у 2023. години.
Како планета наставља да се загрева — са разорним последицама за људе и природу — многи научници кажу да свет мора пронаћи начине за уклањање угљеника из атмосфере поред брзог смањења фосилних горива. Али технологије уклањања угљеника, као што је DAC, и даље су контроверзне. Критиковане су као скупе, енергетски захтевне и недоказане на великој скали.
Неки заговорници климе такође су забринути да би могли одвратити пажњу од политика за смањење фосилних горива. Ова технологија “је препуна неизвесности и еколошких ризика”, рекла је Лили Фур, директорка програма за фосилну економију у Центру за међународно право животне средине, говорећи генерално о хватању угљеника
Усисивачи који хватају угљеник из ваздуха
Climeworks је почео са изградњом „Мамута” у јуну 2022. године, и компанија тврди да је то највећи такав погон на свету. Има модуларни дизајн са простором за 72 “контејнера сакупљача” — делови усисивача машине који хватају угљеник из ваздуха — који се могу слагати један на други и лако померати. Тренутно је на месту 12 таквих, а у наредних неколико месеци биће додато још.
Мамут ће бити у стању да из атмосфере извуче 36.000 тона угљеника годишње када ради пуним капацитетом, према Climeworks-u. То је еквивалентно уклањању око 7.800 аутомобила на бензин са пута на годину дана. Climeworks није дао тачну цену за сваку тону уклоњеног угљеника, али је рекао да је ближе 1.000 долара по тони него 100 долара по тони – што се широко сматра кључним прагом за чињење технологије приступачном и одрживом.