Дизел горива су дуго била основни извор енергије за возила широм света, укључујући Србију. Иако имају бројне предности, укључујући већу енергетску ефикасност и економичност, дизел горива значајно доприносе загађењу животне средине.
Посебно је забрињавајуће то што Србија, као и многе друге земље у региону, увози велики број половних аутомобила из западне Европе, често оних који не задовољавају савремене европске еколошке стандарде. Ово представља озбиљан проблем за заштиту животне средине и здравље становништва.
Хемијски састав дизел горива и емисија штетних гасова
Дизел горива су сложене мешавине угљоводоника, адитива и загађивача који се ослобађају током сагоревања. Кључни штетни гасови који се емитују из дизел мотора укључују:
Азотни Оксиди (NOx):
NО и NО2: Азотни оксиди настају при високим температурама сагоревања и високим притисцима у дизел моторима. NOx доприноси стварању приземног озона и киселих киша.
Здравствени Утицаји:
NOx иритира респираторни систем, изазивајући кашаљ, нападе астме и смањење функције плућа. Дугорочно излагање може довести до озбиљнијих респираторних и кардиоваскуларних проблема.
Честице (PM10 и PM2.5):
PМ10 су грубе честице које могу узроковати иритацију очију, носа и грла. PМ2.5 су финe честице који продиру дубоко у плућа и крвоток, повезане су са раком плућа, кардиоваскуларним болестима и прераним морталитетом. Оне се састоје од угљеника, сулфата, нитрата, амонијака и метала.
Угљен-диоксид (SО2):
Дизел горива сагоревају угљоводоник ослобађајући CО2, који је главни стаклени гас и кључни фактор глобалног загревања.
Специфичне проблематике у Србији
Србија се суочава са специфичним изазовима због увоза великог броја половних возила из западне Европе. Многа од тих возила не задовољавају најновије еколошке стандарде, што додатно погоршава проблем загађења. Проблеми су следећи:
Технички Прегледи: Недовољно ригорозни технички прегледи и мањак ефикасних контрола омогућавају старијим возилима да остану у употреби, чак и када емитују висок ниво загађивача.
Еколошки Стандарди: Већина половних аутомобила из ЕУ не задовољава чак ни Еуро 4 стандард, док су Еуро 5 и Еуро 6 стандарди знатно строжи.
Висока Густина Саобраћаја: У великим градовима попут Београда, Ниша и Новог Сада, густина саобраћаја доприноси високом нивоу загађења ваздуха.
Инфраструктура: Недостатак адекватне инфраструктуре за бицикле, пешачке стазе и јавни превоз додатно погоршава проблем.
Утицај на Здравље и Околину
Дугорочно излагање високим нивоима загађења ваздуха повезано је са повећаном стопом респираторних болести, кардиоваскуларних проблема, па чак и смртности.
Екосистеми: Високи нивои загађивача могу оштетити вегетацију, загађивати водне токове и смањити биодиверзитет. Емисије CО2 доприносе глобалном загрeвању, што резултира екстремним временским условима, повећаним бројем топлотних таласа и променама у обрасцима падавина. Климатске промене негативно утичу на пољопривредну производњу, што може довести до смањења приноса и повећане несигурности у снабдевању храном.
Зашто Морамо Чувати Околину
Здравствени Разлози:
Чист ваздух је неопходан за здравље људи. Смањење емисија загађивача из дизел возила директно побољшава квалитет ваздуха и смањује здравствене ризике. Мање загађење значи мањи број респираторних и кардиоваскуларних болести, што доприноси бољем здрављу становништва и мањем оптерећењу на здравствени систем.
Еколошки Разлози:
Смањење загађења ваздуха и воде је кључно за очување биодиверзитета. Чисти екосистеми су витални за одржавање еколошке равнотеже и здравља животне средине. Очување природних ресурса и смањење еколошког отиска кључан за наш опстанак и опстанак будућих генерација.
Економски Разлози
Смањење загађења доводи до мањег броја оболелих, што смањује трошкове здравственог система а доприноси и развитку екотуризма, за који Србија има све предиспозиције као земља. Очувана природа привлачи туристе, што може бити значајан извор приход за велики број становништва наше земље. Одличан пример је недалеко од нас, а то је Словенија, која је неколико пута за редом проглашавана број један еко-земљом у свету.
Како смањити штетности?
Строже Регулативе и Стандарди:
Прва и основна ствар је побољшање техничких прегледа и увођење строжих стандарда емисије за сва возила, затим постепено увођење Еуро 6 стандарда за сва нова и увозна возила, финансијске олакшице за куповину електричних и хибридних возила, развој инфраструктуре за пуњење електричних возила и проширење мреже јавног превоза и наравно, боље пруге.
Едукација и Подизање Свести
Едукативне, па и маркетиншке кампање о штетности дизел горива и предностима еколошких алтернатива могле би бити од велике користи јер је код нас еколошка свест на прилично ниском нивоу.Такође, промоција вожње бицикала и пешачења као одрживих начина транспорта је сјајна ствар, а скандинавске земље су одличан пример високог нивоа еколошке свести. Сви знате оне приче, да чак и њихови државни функционери иду бицикловима на посао.
За разлику од нас који све радимо контра, бројни европски градови су увели или уводе програме за решавање проблема прочишћавања ваздуха, али Стокхолм иде даље од већине. Париз, Атина и Мадрид забранили су само дизел аутомобиле, а Лондон има систем наплате који покрива моторе с унутрашњим сагоревањем који највише загађују околину.
Закључак
Дизел горива имају значајан негативан утицај на животну средину и здравље људи. Србија се суочава са специфичним изазовима због увоза половних аутомобила који не задовољавају савремене еколошке стандарде.
Међутим, строже регулативе, подстицаји за еколошка возила и едукација грађана могу значајно допринети смањењу штетности дизел горива. Очување животне средине је кључна обавеза за осигурање здравља и добробити будућих генерација. Прелазак на чисте технологије није само еколошки императив, већ и морална обавеза према планети и свим њеним становницима.