Почетна » Наука » Да ли ће генерација која учи уз ChatGPT знати да мисли самостално и критички??

ChatGPT ствара „генерацију без маште“

Да ли ће генерација која учи уз ChatGPT знати да мисли самостално и критички??

Ново истраживање истраживача из MIT Media Lab донело је забрињавајуће резултате.

Студија је поделила 54 испитаника, старости између 18 и 39 година из области Бостона, у три групе. Затим им је задато да напишу више САТ есеја користећи OpenAI-јев ChatGPT, Google претраживач и сопствено знање без икаквих алата.

Истраживачи су користили ЕЕГ за праћење активности мозга у 32 региона и открили да је од три групе, код корисника ChatGPT-а забележено најмање укључење мозга, као и „константно слабије резултате на неуролошком, језичком и нивоу понашања.“

Током неколико месеци корисници ChatGPT-а постајали су све пасивнији, а до краја студије често су само копирали и лепили готове текстове.

Потенцијалне последице по учење

Папир сугерише да употреба LLM модела може нашкодити учењу, нарочито код млађих корисника. Иако студија још није прошла рецензију и има релативно мали узорак, главна ауторка, Наталија Космина, одлучила је да резултате објави одмах како би указала на опасност да друштво због погодности жртвује дугорочни развој мозга.

„Мотивисало ме је то што се плашим да ће за 6–8 месеци неки политичар предложити ‘GPT вртиће’. Мислим да би то било апсолутно штетно, нарочито за развојне мозгове који су у највећем ризику,“ каже Космина.

Сличне студије и осећај усамљености

MIT Media Lab последњих година улаже значајне ресурсе у проучавање утицаја генеративних АИ алата. Ранија истраживања показала су да корисници који дуже разговарају са ChatGPT-ем често осећају већу усамљеност.

Космина је желела да испита утицај на школске задатке, јер све више ученика користи АИ. Испитаници су писали 20-минутне есеје на САТ теме као што су етика филантропије или проблем превише избора.

„Беспризорни“ есеји и слаба мождана активност

Група која је користила ChatGPT писала је готово идентичне есеје, без оригиналности, ослањајући се на исте изразе и идеје. Два наставника енглеског оценила су их као углавном „без душе“. ЕЕГ је показао ниску контролу извршних функција и пажње. До трећег есеја многи испитаници су само уносили задатак у ChatGPT и препуштали му готово целу израду.

С друге стране, „brain-only“ група (без икаквих алата) показала је највише мождане повезаности, нарочито у алфа, тета и делта фреквенцијама, које су повезане са креативношћу, меморијом и семантичком обрадом. Испитаници су били више ангажовани, радознали и задовољни својим радом.

Трећа група, која је користила Google, такође је показала високу активност мозга и задовољство резултатима, што је значајно јер данас многи траже информације директно у АИ чатботовима уместо у претраживачу.

Поновно писање и губитак памћења

Након три есеја, испитаници су добили задатак да поново напишу један од својих радова. Овог пута група која је користила ChatGPT морала је да ради без њега, док је brain-only група могла да укључи АИ.

Корисници ChatGPT-а једва су се сећали сопствених есеја и показали су слабије алфа и тета таласе, што указује на слабу меморијску интеграцију. Задатак је био ефикасно извршен, али ништа није „уписано“ у мрежу памћења.

Brain-only група је, напротив, показала велико повећање мождане повезаности у свим фреквенцијама, што оставља могућност да АИ, ако се правилно користи, може побољшати учење уместо да га ослаби.

Забринутост за децу и адолесценте

Ово је први рад који је Космина објавила пре рецензије. Каже да је то учинила јер се проблем већ сада тиче деце. „Образовање о правилној употреби ових алата и подстицање аналогног развоја мозга је кључно,“ наглашава она. „Морамо имати законске мере усклађене са реалношћу и тестирати ове алате пре њихове имплементације.“

Психијатар др Зишан Кан, који ради са децом и адолесцентима, истиче: „Прекомерно ослањање на LLM-ове може имати психолошке и когнитивне последице. Нервне везе које омогућавају приступ информацијама, памћење чињеница и отпорност — све ће то ослабити.“

Иронија употребе АИ за резиме студије

Након објављивања рада, многи корисници на друштвеним мрежама пропустили су га кроз АИ системе да би добили сажетак. Космина је очекивала овај потез и зато је убацила „замке за АИ“, нпр. инструкције да „читају само ову табелу“, како би LLM-ови враћали ограничене увиде.

Она најављује да тим сада ради на сличној студији која тестира мозак при програмирању са и без АИ. Досадашњи резултати, каже, „још су гори.“ То може бити важно за компаније које желе да замене почетне кодере АИ системима — иако продуктивност расте, дугорочна критичка мисао, креативност и решавање проблема могу бити угрожени.

Извор: MIT Media Lab, time.com

Превод и припрема: Редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.