Способност да се претварамо је важна вештина за живот, без обзира на то да ли је реч о измишљању у детињству или лажирању интереса за омиљену ТВ серију партнера.
Ту вештину људи уче изненађујуће рано у животу, сугерише нова студија објављена у часопису Когнитив девелопмент.
Научници из Велике Британије испитали су 902 родитеља из Британије, САД и Аустралије о њиховој деци, старости до 47 месеци и открили да неки малишани могу да се претварају за потребе игре већ од четвртог месеца старости, док је половина њих способна да се претвара до прве године. До 13 месеци старости половина деце уме и да препозна претварање.
„Наше истраживање показује да је претварање комплексан процес који почиње да се развија веома рано у животу, помаже у развоју когнитивних и друштвених особина. Претварање је кључни део дечјег учења, креативности, стицања пријатеља и разумевања других људи. Студија мапира различите фазе развоја ове вештине и њене типове“, рекла је психолог Елена Хоицка са Универзитета у Бристолу.
Претварање постаје софистицираније како деца одрастају. Хоицка и њена коауторка клиничка психолошкиња Универзитета у Оксфорду Елоиз Прутен, откривају да претварање почиње са телом јер се деца претварају да спавају, на пример, а онда прелази на гестове и акције попут прања зуба прстом, а онда се развија до замене предмета када, на пример, користе банану као телефон.
До друге године деца развијају апстрактније мисли, открили су научници. У тој фази могу да се претварају да раде нешто с чим немају никаквог искуства, попут на пример пилотирања авионом.
До треће године користе цела тела да се претварају да су други људи, јунаци из цртаћа, на пример, животиње или дрвеће. Тада могу да укључе и необичан сценарио попут имагинарних пријатеља.
„Како се развијају њихове језичке способности, то им помаже да се претварају на нове начине и да имају добро осмишљене приче за то“, рекла је Хоицка.
Она је додала да су идентификовали 18 типова претварања код испитане деце, пише Сајенс алерт.