Лајвстрим шопинг све је популарнији начин продаје у свету. Другим речима, у питању је директна онлајн купопродаја путем дигиталних платформи. Често уз помоћ инфлуенсера.
Циљ овакве продаје је непосреднији контакт, интерактивно искуство, које корисницима омогућује да постављају питања и купују производе током преноса уживо.
Почео је у Азији 2017. године, а сада је све популарнији у целом свету.
Како функционише?
Долазак друштвених мрежа променио је понашање потрошача, повезујући кориснике и чинећи их активним како потрошачима, тако и произвођачима садржаја. Тако се изродио и концепт директне продаје путем интернета.
Стручњак за маркетинг Филип Котлер наводи да је електронски маркетинг „напор компаније да информише, рекламира и продаје производе и услуге путем интернета“. Овај нови тип маркетинга омогућава да се идентификује прецизнији циљ, прилагођавајући искуство сваког корисника чинећи га динамичнијим.
Куповина уживо се састоји од преноса уживо на дигиталним платформама (е-трговина) или друштвеним медијима (Фејсбук, Инстаграм итд.) у којима инфлуенсер промовише производ или бренд.
Док утицајна особа промовише, људи могу да гледају ове стримове уживо и могу да постављају питања уживо, могу да ћаскају или купују производе из продавнице. На овај начин се активност куповине преводи из офлајн у дигитални свет.
Циљ је да се осигура да се потрошачи у потпуности укључе у продају уживо која се може одржати на другом крају света, без потребе да буду тамо физички.
Када ће стићи код нас?
Када је реч о Европи, или конректно Балкану, овакав вид купопродаје постоји одређено време. Велике компаније још нису прешле, али се појавио међу мањим трговцима робом. Куповина на интернету годинама расте много брже од класичне, али расту и главобоље купаца.
Тако често на друштвеним мрежама на страницама за одећу или друге производе можете видети да се продаја обавља два пута седмично, у одређеном термину током уживо преноса.
Продавац током преноса представља производе, док се заинтересовани укључују путем коментара. Постављају питања, наручују, коментаришу производе. Продавац тако на једном месту има реакције купаца, на које може одговорити одједном, а не мора свакоме понаособ.
Преноси уживо трају три до пет сати. Када купци наруче производ, продавац их наредног дана шаље директно на адресу путем поште.
Овај вид продаје све је популарнији и све више самосталних трговаца се одлучује овакав концепт.
Познати бренд прелази на директну продају
Након што је у Кини покренула тренд лајвстрим шопинга, односно директне онлајн куповине, Зара планира сличан експеримент проширити и на Европу и Сједињене Америчке Државе.
Популарни модни бренд тражи нове начине за привлачење купаца у светлу очекиваног успоравања продаје након снажног раста услед пандемије.
У Кини Зара већ организује петосатне директне продајне емисије које се емитују сваке седмице на Доуину, кинеској верзији ТикТока.
Ове емисије показале су се успешнима у повећању Зарине продаје откако су покренуте у новембру прошле године.
Портпарол Заре изјавио је да желе овај концепт пренети и на Запад, где директна продаја преко интернета још није толико популарна.
“Размишљамо да уведемо овај концепт и на западним тржиштима као нови облик забаве”, рекао је.
ТВ продаја се сада шири на друштвене мреже
Док је куповина преко телевизије била популарна деценијама, доласком друштвених медија и е-трговине започела је нова ера директног емитовања продаје, коју предводи Кина. Тамо инфлуенсери продају све, од козметике до грицкалица.
Зарина емисија на Доуину укључује моделе који носе њезине одевне предмете, испробавају ципеле и накит, те приказује модне ревије и снимке припрема иза кулиса. Све то одвија се у опуштеном и разговорном стилу, за разлику од директнијих и агресивнијих приступа продаји.
Зара је за своје емисије ангажовала тим од 70 људи, а преноси иду из великог студија у Шангају. Свака емисија у просеку привуче око 800.000 гледаоца.
“Директан приступ продаји значајно је повећао свест о бренду Зара у Кини”, истакнула је Криста Цорриган, аналитичарка ЕДИТЕД-а.
Додала је да је Зара у првом кварталу ове године у Кини распродала велике количине својих производа, чак 50% више него у истом периоду прошле године.
Зарине емисије у Великој Британији, САД и неким европским земљама биће краће него оне у Кини
У овим земљама Зара планира организовати директне продајне емисије преко своје апликације и веб странице, а не преко друштвених мрежа, како би задржала контролу над естетиком преноса.
Емисије које Зара планира у Европи и САД биће краће него оне у Кини. Трајаће између 45 минута и сат времена. Упркос краћем трајању, гледаоци ће и даље моћи учествовати у емисији уживо постављајући питања, остављајући коментаре и користећи емотиконе како би изразили своје реакције.
“Не можемо увијек претпоставити да ће оно што је успело у Кини успети и на Западу”, коментарисала је Георгина Јоханан, аналитичарка из ЏП Моргана.
Но додала је да је инвестиција Индитекса у изравну продају пример њихове способности да буду предводници нових формата продаје.