Глампинг је скраћеница од „glamorous camping“ што на енглеском значи „луксузно кампoвање“. Овај концепт комбинује удобност и луксуз хотела са искуством боравка у природи. Уместо традиционалног камповања у шаторима или камп-кућицама, глампинг објекти обично нуде луксузне куће на дрвету, шаторе са удобним креветима, гламурозне камп приколице или чак луксузне колибе.
Глампинг објекти често имају приватне купатилске просторије, кухиње, терасе или балконе са погледом, удобне намештене просторије за одмор и друге додатне садржаје попут базена, ђакузија или спа центара. Идеја је да омогући људима да уживају у благодетима природе без жртвовања удобности и луксуза које нуде традиционални смештаји. Глампинг је постао популаран избор за оне који траже необично искуство у природи, али не желе да се одрекну удобности и луксуза.
„Глампинг“ постоји од 15. века
Да ли сте знали да глампинг није новотарија као што делује, већ да постоји вековима – још од 15., 16. века, када су европски и отомански владари стицајем околности спавали ван двораца, па су за те дипломатске мисије за њих били припремани луксузни шатори?
Да се вратимо на глампинг у 21. веку.
За оне који не знају, у питању је нови концепт туризма, који спаја луксузни одмор и камповање у природи.
Некада су се звале јурте, а данас су то углавном монтажне кућице које закупљују грађани који желе да побегну од градске вреве у природу.
Овај концепт омогућава им да се у току својих дуго очекиваних одмора не одричу луксуза, али И да се због луксуза не одричу природе. Такорећи, дупла корист…
Многи данас одлучују да на овај начин проведу своје слободне дане са најдражима, те су због тога многи туристички радници, али и компаније које се на неки начин баве туризмом одлучиле да им фокус даљег деловања у туризму буде усмерен управо на глампинг.
Хибридни модели туризма
О овом концепту за „BIZLife“ говорила је недавно Александра Стојановић, директорка корпоративних послова у компанији MK Group.
„Потпуно природно, од појаве туризма модели се мењају и прате потребе човека. Ако погледамо блиску прошлост, примећујемо појаве модела какав је, рецимо, глампинг, комбинација гламурозног смештаја и камповања, или „workation“, који је у последњим годинама пандемије и хибридног рада нарочито постао популаран, а који је комбинација рада и одмора са неке туристичке дестинације“- прича за „BIZlife“ о хибридним моделима туризма у последњој деценији Стојановић.
За сада у Србији постоји неколико представника ових смештајних капацитета, али доласком нових трендова, као и људске потребе да се окрену природи, чистом, свежем и незагађеном ваздуху, не доводи се у питање када ће овај вид туризма постати нашироко популаран у нашој земљи.
Стрес je створио „Buzzoffski“ у Засавици
Један од оних који постоје код нас, такорећи пионир глампинга у Србији је и Buzzoffski, смештен у Војводини, у природном резервату Засавици. Посетиоцима омогућава да прву јутарњу кафу попију док гледају у природу и животиње, а занимљиво је то што многи кажу да није битно које годишње доба посетиоци изаберу јер је, како наводе, увек лепо.
„Идеја о „Buzzoffski“ бренду се родила за време мојих мастер студија архитектуре на Универзитету „Politecnico di Milano“ где сам почела да тежим ка архитектури минимума и да се интересујем за проблематику пројектовања и градње оваквог типа архитектуре.
Са друге стране, по завршетку факултета, први сусрет са радним системом ,, од 9 до 5’’, ужурбан живот великог града, стрес и рутина су ме навели да иступим из калупа и пре свега пронађем решење за свој проблем што је уједно постао и главни мотив „Buzzoffski бренда“, а то је да пружи лек за модерна времена“, започиње причу за „BIZLife“ Катарина Шкрбић, млада архитекта из Сремске Митровице која је дошла на идеју да пружи необичан вид одмора посетиоцима Специјалног резервата природе „Засавица“.
Повратак природи и себи
Како истиче, цела идеја о оваквом виду боравка у природи је наишла на подршку „СРП Засавице“ где је прва кућица и постављена крајем марта 2021. године. Након што је, после само пар месеци рада, читава прича и концепт задобио симпатије многих гостију, цела визија је, наводи, добила јаснију слику, а и афирмацију за даљи правац развоја бренда.
Име „Buzzoffski“ изведено је из енглеског глагола buzz off што значи збрисати или одјурити (овог пута директно у природу).
Концепт овог начина живљења заснован је на борби против стреса и стагнативне рутине под паролом: идем да се вратим (себи).
„Наше кућице нуде лак и брз приступ природи и бег од стреса, буке и рутине. Испројектоване су и опремљене на такав начин да умирују психу и подстичу рад на себи или на конекцији са одабраном особом, опуштање, дигиталну детоксикацију“.
Иако је реч о камповању и иако су гости окружени природом и животињама, није на одмет подсетити да у сложеници постоји и реч „glam“ тј. гламурознозно, луксузно.
Наша саговорница, стога, истиче да кућице пружају све за угодан боравак у природи (кревет са погледом у природу, купатило са топлом водом, малу кухињу, грејање, хлађење итд.)
„Циљ је да нашим гостима пружимо не само услугу преноћишта, већ уникатно искуство боравка у нетакнутој природи“.
Ако дођете, мораћете да одмарате
Оно што је кључно напоменути је да кућице не poseduju WI-FI mrežu и да овде не можете доћи да „радите из природе“. Дакле, ако се одлучите да овде дођете, мораћете бити на одмору.
„Мотивишемо наше госте да се искључе са мреже бар на дан. Мислим да је овакво искуство, ван мреже, и присутност у садашњем моменту нешто што треба сви да искусе у 21. веку. Ми смо опремили наше кућице на такав начин да заинтригирамо наше госте, и наведемо их да се окушају у дигиталној детоксикацији и врате у мање дигиталан свет“.
Начин на који госте „лишавају“ свих алата који ометају дигиталну детоксикацију, несвакидашњи је.
Туристички, али и архитектонски стартап
Осим што су туристички стартап, бренд „Buzzoffski“ називају и архитектонским стартапом. Премда је идејни творац Катарина архитекта по вокацији, фокус им ипак није на архитектури.
„Како се на иновативан начин бавимо експерименталним спојем туризма и архитектуре, то нас дефинитивно може сврстати под стартуп неке врсте. Мада тренутно фокус бренда је на свеопштој одрживој причи коју се трудим да пренесем, а не само на архитектури ( иако је мој омиљени део баш бављење њом)“, наводи Катарина.
А кад већ имамо „посла“ са архитектом предузетницом у туризму и архитекури, питали смо које су предности монтажне градње, која је, када говоримо о Buzzofskom, у потпуности примењена.
„Чињеница је да монтажна градња олакшава формирање глампинг “ризортова” како на бржи и ефикаснији начин се може доћи до финалног производа. Ако говоримо о нашим кућицама, највећа предност је што су оне преносиве, монтажно-демонтажне, немају темеље и лако могу бити постављене на разне локације, па чак и на неприступачном терену. Брзина градње, креативност, одрживост, економичност су неки од кључних термина који по мени одликују овај вид градње“, наводи Шкрбић за „BIZLife“.
У Србији има још неколико глампинг центара
Камп Бездан
Пролеће и лето су резервисани за овај јединствени глампинг центар који својим посетиоцима пружа искуство камповања на традиционалан, а опет комфоран начин. Камп Бездан је за све оне који воле камповање, али немају своју опрему и до сада се нису усудили да на такво искуство крену у сопственој режији. Камп је идеалан за веће групе, а тиме и специјална дружења јер има роштиљ, паркинг места, простор за туширање и одлагање хране. Уз то је и „пет френдли“. Ипак имајте у виду да је камп сезонски и ради само током лета.
Глампинг кућица Језеро
Ако вас занима како је то бити хобит у раскошним пределима Међувршја код Чачка онда је ова хобитовска кућица прави избор. Ако смо можда претерали у опису, не замерите, али сличност ће бити уочљива свим љубитељима трилогије Прстена. На страну фантастика, ова кућица вам нуди сав хотелски комфор у потпуно природном окружењу где се аутоматски можете „дисконектовати“ и одморити.
Глампинг је права мера, али за кога?
Због свега наведеног, чини се да је глампинг права мера уживања за оне који воле природу, али не желе да се одрекну луксузног одмора.
Бројна истраживања потврђују да је глампинг за оне туристе који желе искуство камповања, али нису баш вични да се у то упусте на традиционалан начин јер то ипак подразумева куповину целокупне камп опреме и сналажење у природи. Такође, глампинг се показао као добра опција за оне који желе другачије искуство одмора у непосредној близини својих домова.
А како Србија има предивну природу, није ни чудо што је глампинг на ове просторе ушао на велика врата и својим концептима одушевљава посетиоце.
За шта год да се одлучите, једнако можете допринети буђењу свих чула за шта и јесу предвиђене понуде овог типа одмора. Приуштите себи један глампинг, макар да током викенда побегнете и ресетујете се од свега.