Почетна » Економија » Тојота прелази на револуционарне батерије без литијума: ера солид-стејт технологије

Једно од најзначајнијих достигнућа у индустрији електричних возила

Тојота прелази на револуционарне батерије без литијума: ера солид-стејт технологије

Тојота је један од најистакнутијих брендова када је реч о солид-стејт батеријама, с плановима да до краја деценије представи револуционарни модел са дометом од чак 1.200 километара. Ово ће бити једно од најзначајнијих достигнућа у индустрији електричних возила (EV) и драстично ће променити начин на који потрошачи гледају на ова возила.

Циљ солид-стејт технологије је да обезбеди дуже домете и брже пуњење, што значајно унапређује дуготрајност и удобност у коришћењу. Поред Тојоте, и компаније као што је Самсунг раде на развоју сличних батерија, али изгледа да Тојота тежи да произведе најмоћнију солид-стејт батерију дозвољену за друмску употребу.

Следећи велики корак ка широкој употреби електричних возила

Многи стручњаци солид-стејт батерије сматрају следећим великим кораком ка широкој употреби електричних возила. Оне нуде бројне предности у односу на литијум-јонске батерије, које су данас стандард.

Ипак, као и свака нова технологија, имају и мане – високе трошкове развоја и сложен производни процес. Због тога ће проћи још најмање једна деценија пре него што овакве батерије постану масовно доступне по приступачној цени. Ово утиче и на Тојотину стратегију електрификације у будућности.

Где је Тојота данас када је реч о солид-стејт батеријама?

Према извештају „Interesting Engineering“, Тојота је потврдила да је компанија Idemitsu из Токија пристала да изгради постројење за производњу литијум-сулфида и других сировина потребних за масовну производњу солид-стејт батерија. Планирано је да производња почне до 2027. године, али је 2028. реалнији рок.

Солид-стејт батерије у Тојотама
Foto: Toyota / Top Speed

Постројење ће бити смештено у граду Ичихара, у префектури Чиба, а требало би да буде у функцији у трећем кварталу 2027. године. Већ је добијена сагласност јапанског Министарства економије, трговине и индустрије, а укупна вредност пројекта је око 144,3 милиона долара. Циљ је убрзање масовне производње чврстих електролита на бази литијум-сулфида.

Idemitsu ће снабдевати високоефикасне електролите разним клијентима, подржавајући тиме јапанску државну стратегију јачања производног ланца батерија.

Хјундаи убрзава трку

Недавно се појавила вест да ће Хјундаи почети производњу солид-стејт батерија већ следећег месеца, што је изазвало пометњу у EV индустрији. Иако се до сада веровало да је Тојота најнапреднија у овој технологији, јужнокорејски гигант изгледа да је спреман да представи своју прву батерију за тржиште. Хјундаи је већ раније најавио напредак, али сада постоји званичан датум почетка производње, што је велики корак за целу индустрију.

Ипак, иако производња почиње у марту, очекује се да ће ове батерије бити комерцијално доступне тек за око пет година — што је усклађено са Тојотиним роковима. Разлика је у томе што Хјундаи већ има производ спреман за приказивање, што га поставља у повољну позицију.

Солид-стејт батерије се сматрају спасом за потпуну електрификацију јер решавају бројне проблеме литијум-јонских батерија. Хјундаи је већ велики играч на америчком EV тржишту, тако да ће бити занимљиво пратити како ће тржиште реаговати када ове батерије постану доступне.

Тојотин циљ: EV возила са преко 1.200 км домета

Тојотин примарни циљ је да њихови EV модели превазиђу домет од 700 миља (1.126 км). Тренутно, Lucid Air Grand Touring држи рекорд са преко 800 километара по EPA процени. Повећање домета за још 300–400 километара чак и са новом технологијом представља велики изазов.

Солид-стејт батерије у Тојотама
Foto: Toyota / Top Speed

Док литијумске батерије користе течни електролит, солид-стејт батерије га замењују чврстим материјалом, што резултира већом густином енергије, бржим пуњењем и мањим ризиком од пожара или прегревања. Осим тога, солид-стејт батерије заузимају мање простора и смањују укупну масу возила.

Један од највећих проблема код EV-а — споро пуњење — такође се решава овом технологијом. Тојота тврди да ће пуњење са новом батеријом трајати само неколико минута без утицаја на век трајања батерије. Иста технологија може унапредити и друге индустрије, попут мобилних телефона и алата.

Наравно, батерија са дометом од 1.200 километара звучи претерано, с обзиром на то да просечан возач дневно не пређе ни 60 километара. Међутим, за људе који често путују на дуге релације, ово би могла бити идеална опција.

Како солид-стејт батерије мењају EV тржиште

Уколико Тојота заиста представи батерију која може прећи 1.200 километара с једним пуњењем, то ће променити целокупну перцепцију EV возила. Већина EV-а данас има домет од 300 до 600 километара. То и даље није довољно за кориснике навикнуте на бензинска возила, која често имају и већи домет.

Ипак, такве вредности су довољне за већину урбаних и приградских вожњи. Али, EV са оваквим дометом би могао да буде „окидач“ који ће натерати традиционалне возаче да пређу на електрична возила. Страх од недовољног домета и даље је велика препрека за многе, иако је број пуњача у порасту.

Проблем остаје цена EV возила, као и њихова бржа депресијација. Солид-стејт батерије би могле да ублаже те проблеме, јер унапређују дугорочну вредност и перформансе.

Разлике између солид-стејт и литијум-јонских батерија

Солид-стејт батерије користе чврсте електролите, док литијум-јонске батерије користе течне или гел електролите.

Солид-стејт батерије имају већу енергетску густину, што потенцијално омогућава дужи домет у односу на литијум-јонске.

Литијум-јонске батерије се тренутно брже пуне у EV возилима, али солид-стејт технологија обећава још брже пуњење када буде у потпуности развијена.

Солид-стејт батерије су мање склоне прегревању и пожару, док литијум-јонске захтевају сложене системе хлађења ради безбедности.

Солид-стејт батерије су скупље за производњу, док су литијум-јонске тренутно јефтиније и нашироко коришћене у масовној производњи.

Литијум-јонске батерије имају развијен и стабилан ланац снабдевања, док су солид-стејт батерије и даље у фази истраживања и развоја.

Недостатак солид-стејт батерија

Главни недостатак солид-стејт батерија је што су у почетку значајно скупље од литијум-јонских, због сложенијег дизајна и производног процеса. То је разлог што се технологија још увек налази у фази развоја. Међутим, Тојота улаже огроман капитал како би превазишла овај изазов. План је да се трошкови надокнаде уградњом ових батерија у премијум и ексклузивне моделе, као што је Lexus Electrified Sports.

Електрични Лексус
Foto: Lexus / Top Speed

Када је Тојота први пут објавила своје амбиције у вези са солид-стејт батеријама, навела је да ће представити батеријски пакет који може да пређе 1.500 километара са једним пуњењем. Међутим, та бројка је у међувремену смањена на знатно мањих, али и даље импресивних 1.200 километара.

Фанови и аналитичари били су одушевљени могућношћу домета близу 1.600 километара, јер би то електричним возилима дало практичност већу и од најефикаснијих бензинских возила данашњице.

Тојота ће у будућности представити батерију која ће премашити 1.500 километара

Можда се ово може тумачити као корак уназад за технологију, што на први поглед може деловати разочаравајуће и неубедљиво, али одлука компаније да смањи домет у пракси има више смисла. Солид-стејт батерија са дометом од 1.200 километара биће знатно приступачнија, а и даље практичнија од класичних мотора са унутрашњим сагоревањем.

Тојота можда у будућности и представи батерију која ће премашити 1.500 километара домета, али то ће бити логичан потез тек када производња и развој постану економичнији и масовније доступни. Да би то постигла, компанија мора да се фокусира на то да ову револуционарну технологију учини практичном, лако примењивом и исплативом за широку употребу.

Извор: topspeed.com

Превод и припрема: Редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.