Почетна » Наука » Све више превара у којима се користи вештачка интелигенција

Све више превара у којима се користи вештачка интелигенција

„Букинг” упозорио да је за годину и по дана број подвала у вези смештаја порастао за 900 одсто, највише злоупотреба у којима се краду финансијски подаци

Хотел у центру града, а соба са најбољим погледом и олинклузив услугом. Уз то попуст који се не одбија. Без тренутка размишљања корисник „Букинга” резервише смештај и плаћа унапред. Осим броја картице, оставља и остале податке због „будућих ексклузивних понуда”. Новац одлази са рачуна, али не фирми која нуди смештај, него преварантима који су уз помоћ вештачке интелигенције направили још једну понуду на овој платформи. Овако би укратко изгледао пример лажне понуде смештаја на коју се ових дана жали управо „Букинг”, јер је, како наводе, у последњих годину и по дана број превара у којој се користи вештачка интелигенција порастао за невероватних 900 процената. Посебно су упозорили на раст фишинг превара у којима се од њих траже финансијски подаци, а раст је, тврде, изазван од када су алати вештачке интелигенције попут „чета ГПТ” постали доступни свима.

– Нападачи користе вештачку интелигенцију за креирање лажних имејлова који су далеко бољи него икада пре. Фишинг напади често покушавају да убеде људе да унесу податке са картице путем лажних, али врло уверљивих интернет линкова за резервације. Преваранти често циљају сајтове као што су „Букинг” и „Ер Би-Ен-Би” јер је реч о платформама на којима корисници сами постављају смештај. После уплате, нестају без трага – остављајући купца без места за боравак – или покушавају да изнуде још новца кроз додатне поруке. Ове врсте превара постоје деценијама, али често носе препознатљиве знаке, попут правописних грешака – наводе из ове компаније.

Вештачка интелигенција је толико напредовала да може убедљиво да расправља, пише вести и истраживачке радове, даје савете, али оно што се није очекивало да ће се догодити тако брзо, јесте и да се све више злоупотребљава. Фасцинација могућностима вештачке интелигенције зато је све мања, јер расте страх од тога шта нас очекује у будућности. ИТ стручњак Војислав Родић каже за „Политику” да очекује да ће вештачка интелигенција бити све битнији фактор у преварама, а посебна опасност је злоупотреба звука, што се већ сада дешава.

– Биће велики изазов за људе да схвате какве све опасности вребају. На пример, испричају се телефоном са агентом неке компаније која нуди услуге где ће договорити све детаље, дати налог за плаћање, а онда схватити да је је реч о превари. Било чији глас који је негде снимљен може да се злоупотреби уз помоћ вештачке интелигенције и искористи за крађу података или новца – каже наш саговорник.

Све велике ИТ компаније се из дана у дан утркују да направе нешто ново, да унапреде могућности вештачке интелигенције, али се ствари мењају толиком брзином да људски мозак није спреман да то испрати, због чега лако можемо да упаднемо у замку.

– Као што ће они који користе вештачку интелигенцију за преваре тражити стално нови начин за злоупотребе, с друге стране би требало да се праве програми који ће бити оптимизовани да открију шта је аутентично, а шта није. Долазимо до тога да се технологија, за коју смо мислили да је коначни судија у нечему, мења тако да судије нема, а све је више опасности од илузије – објашњава Родић и додаје да ћемо као и у случају вируса и антивируса морати да трагамо и за антивештачком интелигенцијом која ће обуздати саму вештачку интелигенцију.

Марни Вилкинг, стручњак за ИТ безбедност компаније „Букинг”, на недавно одржаној конференцији у Торонту је рекла да вештачка интелигенција отежава откривање превара јер може генерисати реалистичне слике и много прецизнији текст, на више језика. Она је позвала хотеле и путнике да користе двостепену аутентификацију – додатну безбедносну проверу попут уношења кода послатог на телефон – као „најбољи начин борбе против фишинга и крађе идентитета”. Такође је нагласила потребу за повећаном опрезношћу при кликтању на линкове.

С друге стране је и сама признала да ова компанија користи управо вештачку интелигенцију да би се заштитила од превараната и проналажењу лажних понуда смештаја. Огласили су се и стручњаци за заштиту потрошача у туристичкој индустрији и упозорили их на који начин да се заштите од ових нежељених ситуација. Како кажу, требало би да темељно истраже и провере да ли су контакт подаци доступни на сајтовима и да ли постоји број телефона, а препоручили су резервисање пакет-аранжмана, уместо појединачног резервисања летова и смештаја и коришћење кредитне картице уз максималну заштиту.

Извор: Политика

Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.