Више од деценије, посао је цветао у Холивуду, а студији су се борили да сустигну нове компаније као што су „Нетфликс“ и „Хулу“. Али добра времена су нагло стала у мају 2023, када су холивудски писци ступили у штрајк. Али уместо да се врати, за годину дана откако су штрајкови окончани, производња је нестала.
Глумац и сниматељ дроном Мајкл Фортин уживао је у благодетима златног доба холивудског стриминга. Свој хоби снимања беспилотним летелицама претворио је у профитабилан посао 2012. баш у тренутку када су ратови за стриминг кренули. Деценију је летео високо изнад филмских сетова, снимајући задивљујуће кадрове из ваздуха за филмове и ТВ серије на Нетфликсу, Амазону и Дизнију.
Сада је, како каже на ивици да постане бескућник. Избачен је из куће у Хантингтон Бичу са супругом и двоје мале деце, а сада су избачени и из стана у Лас Вегасу у који су се преселили јер више нису могли да приуште живот у јужној Калифорнији.
„Штедили смо да купимо кућу, имали смо новца, радили смо све како треба“, каже Мајкл новинару Би-Би-Сија.
„Пре две године нисам бринуо да ћу отићи на вечеру са женом и децом и потрошити 200 долара. Сада бринем да изађем и потрошим пет долара на оброк у Мекдоналдсу.”
Штрајкови и незапосленост
Више од деценије, посао је цветао у Холивуду, а студији су се борили да сустигну нове компаније као што су Нетфликс и Хулу. Али добра времена су нагло стала у мају 2023, када су холивудски писци ступили у штрајк.
Штрајкови су трајали више месеци и означили су први пут од шездесетих да су и писци и глумци удружили снаге – ефективно затворивши холивудску продукцију. Али уместо да се врати, за годину дана откако су штрајкови окончани, производња је нестала.
Пројекти су отказани, а производња је прекинута у целом граду јер су послови пресушили, уз бројна отпуштања у многим студијима. Недавно је Парамаунт имао други круг отпуштања ове недеље, пошто је позната филмска компанија смањила за 15 одсто број радника пре спајања са продуцентском компанијом „Скајденс“.
Стопа незапослености у сектору филма и телевизије у Сједињеним Државама била је на 12,5% у августу, али многи мисле да су ти бројеви заправо много већи, јер многи филмски радници или не подносе захтев за накнаду за незапослене јер не испуњавају услове или су исцрпели те накнаде после месеци незапослености.
Балон се издувао
У целини, број америчких продукција током другог тромесечја 2024. опао је за око 40% у поређењу са истим периодом 2022. Глобално, у том периоду је забележен пад од 20%, према ProdPro, који прати ТВ и филмску продукцију.
То за нас гледаоце значи мање нових филмова и серија које вреде такозваног бинџовања.
Али стручњаци кажу да бум стриминга није био одржив. А студији покушавају да схвате како да буду профитабилни у новом свету када људи не плаћају кабловску телевизију која се финансира из реклама.
„Балон се очигледно издувао“, каже Метју Белони, оснивач Пак њуза, који покрива индустрију забаве. „Криза је добра реч. Трудим се да не изазивам панику, али криза је оно што људи осећају.“
Део процвата је подстакао Волстрит, где су технолошки гиганти попут Нетфликса забележили рекордан раст, а студији, попут Парамоунта, видели су пораст цена акција због додавања сопствених понуда за услуге стриминга.
„То је изазвало претрпаност тржишта садржајем. Пре само неколико година емитовано је 600 акционих серија, а онда је берза то престала да награђује“, каже Белони. „Нетфликс се срушио – све остале компаније су се срушиле. Нетфликс се од тада опоравио – али остали се заиста боре да дођу до профитабилности.“
Угрожена економија Лос Анђелеса
А заједно са пуцањем балона за стримовање, неке продукције су такође намамљене из Калифорније атрактивним пореским олакшицама у другим државама и земљама. Руководство Лос Анђелеса се толико забринуло због успоравања да је градоначелница Карен Бас основала радну групу прошлог месеца да размотри нове подстицаје за филмску продукцију у Холивуду. „Индустрија забаве је кључна за економску виталност региона Лос Анђелеса“, рекла је Бас најављујући план, објашњавајући да је то „камен темељац“ градске привреде који обезбеђује стотине хиљада радних места.
Недавни подаци показују да индустрија забаве годишње доприноси привреди региона са преко 115 милијарди долара, са базом запослених од преко 681.000 људи, истакла је градоначелница.
Штрајкови писаца и глумаца трајали су месецима и резултирали су синдикалним уговорима који нуде више новца и заштиту од вештачке интелигенције.
Криза је, али Холивуд неће пропасти
Данкан Крабтри-Ајрленд, главни преговарач са Синдикатом филмских глумаца, рекао је за Би-Би-Си да је извесна консолидација у Холивуду неизбежна. Каже да је оптимиста и да ће производња ускоро расти. „Оно што ове компаније чини посебним, оно што им даје њихову јединствену способност да стварају вредност је њихов однос са креативним талентима“, рекао Крабтри-Ајрленд током разговора посете протестима испред седишта Дизнија, где глумци из видео-игара тренутно штрајкују тражећи заштиту својих права.
Холивуд „увек мисли да је у кризи“, додаје Крабтри-Ајрленд. „То је град који се стално суочава са технолошким иновацијама – свим врстама промена – што је део магије. Део одржавања садржаја свежим је да сви имају идеју да ствари не морају увек да буду онакве какве су биле.”
Компанија Мајкла Фортина радила је скоро сваки дан пре штрајкова. Сада је управљао дроновима само 22 дана у години откако су штрајкови окончани. А као глумац – често игра жестоке момке – радио је само 10 дана. Некада је радио као статиста да би зарадио колико толико, али плата једва да покрива трошкове горива да би из Лас Вегаса стигао у Лос Анђелес.
„Био је то велики талас и он се срушио. Холивуд ми је дао све, али чини се да је индустрија окренула леђа многим људима, не само мени“, каже Мајкл Фортина док путује на суд како би се на суду изборио да га не иселе из стана у Лас Вегасу.