Почетна » Друштво » Процедура медицинске помоћи у авиону

Када путнику позли у авиону

Процедура медицинске помоћи у авиону

Породити се у авиону је врло ретка појава, али не и немогућа. Процењује се да се годишње деси око 50 порођаја у ваздуху, што је мање од 0,001% од свих летова. Неки од фактора који утичу на то су дужина трудноће, дужина лета и здравствено стање труднице. Већина авиокомпанија не дозвољава трудницама да лете након 36. недеље трудноће, али то не значи да се порођај не може десити раније или неочекивано.

Ако се порођај деси у ваздуху, обично се примењују иста правила као и на земљи – трудници се помаже да се удобно смести, да дише правилно и да гура кад осети потребу. Ако има других путника који су медицински обучени, као што су лекари или медицинске сестре, они могу пружити помоћ. Ако нема, особље авиона може тражити помоћ преко радио-везе. Стјуардесе су обучене за пружање прве помоћи. Некада се користи и специјална апликација за телефон којом се може контактирати лекар који ће дати упутства.

Ако је могуће, авион ће слетети на најближи аеродром како би трудница и беба биле пребачене у болницу. Ако није, порођај ће се обавити у авиону. У том случају, потребно је имати стерилне материјале за сечу пупчане врпце и заштиту од инфекција. Такође, потребно је имати чисту одећу и ћебад за бебу и маму.
Што се тиче држављанства бебе која се роди у ваздуху, то зависи од више фактора: од држављанства родитеља, од земљe над којом је беба рођена, од земљe у којоj јe слетело авион и од земљe одредишта. Некада беба можe имати више опциjа за избор држављанства, а некадa можe имати само jеднo, све зависи од места над којим се лети. Некадa бебa можe имати и спeциjaлнo држављанствo кao што je „ваздyшнoe\“ (воздyшное) за бeбe рoђeне на лeтoвимa измeđy Рycije и Јермeниje.

Смрт у авиону је такође ретка, али не и немогућа појава. Процењује се да се годишње деси око 100 смртних случајева у ваздуху, што је мање од 0,003% од свих летова. Неки од фактора који утичу на то су старост путника, постојеће здравствене тегобе, дужина лета и промена притиска и кисеоника. Већина смртних случајева узрокована је срчаним ударом, можданим ударом или застојем дисања.
Ако се смрт деси у ваздуху, обично се примењују иста правила као и на земљи – покушава се да се путнику пружи прва помоћ, да се користи дефибрилатор ако је доступан и да се контактира лекар преко радио-везе или преко кабине пилота. Ако нема наде за опоравак, обично се прогласи смрт путника. Ако је могуће, авион ће слетети на најближи аеродром како би тело било пребачено у болницу или мртвачницу. Ако није, тело ће остати у авиону до краjа лета

Несвакидашњи догађај забележен је почетком месеца, а летелица је требало да полети за Марсеј, преноси Њујорк Пост. Како се сазнаје, жена је почела да осећа интензивне порођајне болове док је посада обављала последње припреме за узлетање. Стјуардесе су сместиле жену у задњи део летелице, а болничка екипа је помогла да све прође у најбољем реду. На снимку се види медицинска сестра која носи новорођенче у плавом ћебету, а посебно је дирљив детаљ да су путници на лицу места скупили дечју одећу као поклон мајци.

На крају, чују се узвици и аплауз путника који су на тај начин прославили узбудљив догађај.

Беба је возилом Хитне помоћи превезена у оближњу болницу на даљу негу.

Лет као и сваки други. Путници су се сместили и авион је полетео. У једном тренутку кабинско особље примећује да је једна путница кренула ка тоалету, али да делује дезоријентисано.

„Пришли смо јој и питали како је, рекла је да осећа малаксалост, замор и да има вртоглавице. Помогли смо јој да се врати на седиште, али како се стање није побољшало, колегиница је, по процедури, питала да ли је неко лекар у авиону, али пошто никог није било, ми смо јој дали кисеоник и било јој је боље“, каже Наташа Петковић, Си-Ар-Ем инструктор и вођа кабинског особља.

Истиче да се кабинско особље труди да све примети, али да су ту и други путници да их обавесте уколико нешто пропусте.

Не дешавају се често такве ситуације у авиону, али и за то постоји јасна процедура. Прво се обавештава капетан посаде, а затим кабинско особље преко разгласа пита да ли се у авион налази лекар.

„Медицинско особље није увек у авиону, али уколико имамо среће да се они налазе у авиону морају да покажу одређене лиценце и папире којима потврђују да су лекари како би могли да нам асистирају и помогну у том тренутку“, каже Душан Тасић, менаџер тренинга кабинске посаде.

Шта има од медицинске опреме у авиону

У авиону се налазе торбица и сандуче прве помоћи и боца са кисеоником, а они највећи, са 250 места, имају и велику торбу са додатном медицинском опремом за прекоокеанске летове.

Путници који болују од одређених болести морају да добију здравствено уверење и специјалну дозволу да могу да лете авионом. Морају да понесу и неопходне лекове.

Ако имају недоумица, треба да се обрате кол-центру „Ер Србије“. Међутим, у неким ситуацијама кабинско особље не може да реагује јер није обучено за све врсте помоћи.

„Ми можемо да дамо медикаменте путнику ако је у питању алергијска реакција или повишена температура, мучнина, кисеоник, али и уколико дође до сложенијих ситуација када користимо дефибрилаторе када дође до срчаног удара, али зато постоје ствари где не можемо да реагујемо, дакле не можемо нпр. да дајемо инјекције путницима“, каже Душан Тасић.

Кад се активира „Мед линк“

У ваздухопловству постоји и посебан систем за пружање прве помоћи путнику, такозвани „Mед линк“. Активира се у посебним случајевима.

„Они имају своје центре широм света и доступни су нам 24 часа. Можемо да контактирамо са њима на земљи и у ваздуху у току лета. Лекари седе у тим центрима, када контактирамо са њима, преносимо им све информације у вези са путником и након тога добијемо тачне упуте за наше даље кораке“, каже Наташа Петковић.

Лекари који су у контакту са посадом знају којом медицинском опремом располаже авион и на основу тога дају упутства. Постоји могућност и да авион принудно слети због лошег здравственог стања путника, уз поштовање процедуре, али то је крајње решење.

Ако се путник осећа лоше, треба одмах да пријави особљу, јер они најбоље знају шта у том тренутку треба да се уради.

Извор: РТС

Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.