На најважнијем кинеском сајму аутомобила све се врти око електричних иновација, а електрична возила биће главна атракција. У Шангају се очекује више од 100 нових модела, углавном на електрични погон.
Удружење кинеске аутомобилске индустрије је оптимистично: током ове године биће без проблема премашен удео од 50 одсто електричних аутомобила у продаји нових возила. Аутомобили са моторима са унутрашњим сагоревањем прилично брзо нестају са кинеских улица. Зашто је то тако?
Држава подстиче раст електромобилности. Струја је у Кини „веома јефтина“, док је нафта скупља, каже Цуи Донгшу, стручњак кинеског удружења ауто-индустрије. Више од десет година Пекинг је субвенционисао куповину електричних аутомобила. Иако су директне субвенције укинуте, пореске олакшице и даље постоје.
До краја 2025. године неће морати да се плаћа порез од 10 одсто на куповину електричних аутомобила. Многи градови олакшавају регистрацију електричних возила. Поред тога, државна квота за нова енергетска возила (NEV) обавезује компаније да производе све већи удео електричних и хибридних модела, преноси „DW“.
Немилосрдна конкуренција
Успех је очигледан: 2024. године удео NEV-возила на тржишту нових аутомобила достигао је око 47 одсто, у односу на 31,6 процената претходне године. Истовремено се масовно улаже у станице за пуњење, мреже за замену батерија и рециклажу акумулатора.
Поред тога, конкуренција је немилосрдна. Улазак Тесле на кинеско тржиште 2020. године подстакао је кинеске произвођаче аутомобила да убрзају иновације и оптимизују трошкове, каже аналитичар Пол Гонг из банке UBS. Електрична возила у Кини сада кошта отприлике упола мање него у западним земљама.
Ценовни рат
Ценовни рат траје већ трећу годину. Скоро сви велики произвођачи су недавно поново снизили цене или нуде купцима различите бонус-програме. Последице су смањене марже, губици и вишак капацитета. Стечајева је све више.
Тако су током 2024. године многе амбициозне стартап компаније морале да угасе своје пословање. У децембру се — убрзо по уласку на тржиште — распао заједнички подухват Ђијуе, који су покренули технолошки гигант Баиду и произвођач аутомобила Geely.
Пре тога су многи произвођачи банкротирали, остављајући за собом несигурне купце и возила без сервисне подршке или ажурирања софтвера.
Међу јасним победницима је BYD из Шенжена. Са приступачним електричним моделима, компанија је погодила укус масе. У првом кварталу 2025. године BYD је у Кини продао скоро 700.000 електричних и хибридних возила. Тржишни удео износи око 29 одсто — више него четири наредна највећа произвођача заједно. BYD је претекао не само Теслу, већ и традиционалне лидере у сегменту мотора са унутрашњим сагоревањем.
Значајан раст бележи и Li Auto. Ова компанија, специјализована за урбане СУВ-еве, у премијум сегменту се ослања на тзв. хибриде са продужењем домета — код којих електромотор покреће возило, а мотор са унутрашњим сагоревањем пуни батерију. Са тим концептом, компанија је 2024. године удвостручила продају и сада послује с профитом. Међу успешнима је и Geely, у чијем саставу су брендови као што су Zeekr и Lynk.