Почетна » Економија » Како ће измене закона о трговини утицати на потрошаче у 2025. години?

Како ће измене закона о трговини утицати на потрошаче у 2025. години?

Следи нам измена Закона о трговини, више права у случају акција, али и промена Закона о заштити потрошача и примена европских пракси

Новине у Закону о трговини

Следећа година би потрошачима у Србији требало да донесе више права и заштите. Мења се Закон о трговини, а у њему ће се наћи и прецизнија правила о акцијама и истицању цена.

Ова директива, која је на снази у ЕУ, требало би да се имплементира и код нас, а најважнија измена ће се односити на снижене цене пошто ће трговци тада морати да уз снижену истичу и цену у последњих 30 дана, што ће омогућити купцима да буду сигурни да је реч о реалном снижењу.

Измене Закона о заштити потрошача

Друга промена је Закон о заштити потрошача, у који ће бити имплементиране три нове европске директиве. Оне се односе на нове трендове на тржишту, посебно на маркетинг на интернету.

Ово би требало да доведе до боље информисаности потрошача о њиховим правима, строжег кажњавања трговаца, већу правну сигурност приликом закључења уговора о испоруци дигиталног садржаја и дигиталних услуга.

Шта доносе три нове директиве?

Практично посматрано, три нове директиве се односе на куповину преко интернета, транспарентност приликом одређивања цена, права купаца током коришћења бесплатних онлајн услуга.

У потрошачким организацијама кажу да је питање колико ће то крајњи потрошачи осетити у пракси, будући да је већина одредби у Закону о заштити потрошача идентична као у ЕУ, али наши грађани ипак не уживају иста права јер се закон споро спроводи у пракси.

Ригорозније санкције за трговце

Једна од директива односи се на уговоре закључене у и ван пословних просторија (нпр. у потрошачевом дому) или на даљину (нпр. на интернету). Њоме се прописују додатни захтеви у погледу информисања за пружаоце интернет услуга.

Такође, прописане су ригорозније санкције за трговца, и то је предвиђена могућност изрицања новчаних казни у износу од најмање четири одсто годишњег промета трговца или до два милиона евра ако информације о годишњем промету трговца нису доступне.

Саобразност робе са уговором

Директива која се односи на уговоре о купопродаји робе требало би да, пре свега, регулише субјективне и објективне критеријуме који морају бити задовољени да би се роба сматрала саобразном.

Циљ ове директиве је да обезбеди правилно функционисање унутрашњег тржишта, да прецизира одредбе које се односе на усклађеност робе са уговором (саобразност), на правне лекове у случају несаобразности робе са уговором, на начине остваривања потрошачких права и на гаранцију.

Дигитални садржај и услуге

Трећа директива се бави одређеним аспектима уговора о испоруци дигиталног садржаја и дигиталних услуга, односно уговорима у којима трговац испоручује потрошачу дигитални садржај или дигиталне услуге, а потрошач плаћа или се обавезује да ће да плати предвиђену цену.

Дигитални садржај укључује рачунарске програме и мобилне апликације, као и видео-садржаје и звучне датотеке у дигиталном облику. Дигиталне услуге укључују рачунарске услуге и друштвене медије.

Предвиђена је одговорност трговца за сваку неиспоруку дигиталног садржаја или дигиталне услуге, као и за неусклађеност дигиталног садржаја или дигиталне услуге које постоје у тренутку испоруке и која постане очигледна у року од две године од закључења уговора.

Извор: Политика

Припремила редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.