Најпопуларније игре за мобилне рекламирају се без упозорења да садрже „loot box“-ove, односно насумичне куповине у игри које критичари сматрају „експлоататорским“ и које могу да „подстакну зависност“.
Регулатор за оглашавање у Великој Британији, Advertising Standards Authority (ASA), наводи да они забрањују и уклањају рекламе које нејасно показују да игра садржи „loot box“, међутим, истрага BBC-а открила је да само две од 45 најпрофитабилнијих игара на Google Play продавници поштују та правила.
Извршна директорка организације Young Gamers & Gamblers Education Trust Џејн Ригбај назвала је ове налазе „дубоко забрињавајућим“.
Недостатак јасних и транспарентних информација
„У одсуству чврсте регулације у индустрији игара, од кључног је значаја да игре пружају јасне и транспарентне информације о својим функцијама, омогућавајући родитељима и играчима да донесу информисане одлуке“, рекла је Ригбај за BBC.
ASA је у саопштењу навела да помно прате сектор како би утврдили ниво усклађености и предузели одговарајуће кораке, али неки тврде, наводи BBC, да регулатор нема довољно моћи да се ухвати у коштац с проблемом.
Критике на рачун регулатора ASA
„Иако је подржала неке жалбе, ASA предуго процесуира ове ствари, они се обрате компанији и кажу: Требало би да се ускладите, али компаније то не чине“, рекао је Леон Џ. Сјао, истраживач регулације видео-игара са IT универзитета у Копенхагену. Људи улазе у игру, напомиње он, не знајући потенцијалне ризике, под претпоставком да уопште разумеју ризике „loot box“-ова.
Шта је „loot box“?
„Loot box“ садржи насумичне дигиталне предмете које играчи могу да открију само кроз играње или – што је тема више контроверзи – плаћањем.
Произвођачи игара раније су их бранили поредећи их са чоколадним јајима која садрже пластичну играчку, где деца не знају тачно шта ће добити док не купе и отворе јаје.
Међутим, критичари сматрају да су они заправо облик коцкања. Извештај Норвешког савета потрошача из 2022. закључио је да „често укључују експлоатацију потрошача кроз предаторске механизме, подстицање зависности, циљање рањивих група потрошача и слично.“
Индустријска саморегулација – успех или неуспех?
Исте године, влада УК одолела је притисцима да регулише „loot box“-ове, наводећи да индустрија видео игара може да се саморегулише.
Удружење за индустрију Ukie објавило је упутства у јулу 2023, укључујући обавезу да се присуство „loot box“-ова открије на време – пре него што се игра купи, и са роком од годину дана за усклађивање.
Међутим, више од 12 месеци касније, BBC је открио да велика већина водећих мобилних игара које садрже „loot box“ и даље крши правила.
Неоткривање „loot box“-оva у рекламама
Већина игара открива њихово присуство само ако потенцијални играчи кликну на мало дугме за информације у Play Store продавници.
Адријан Хон, шеф студија за развој игара Six to Start, рекао је да индустрија игара има историјат „игнорисања или заборављања правила која би могла да ометају њихову способност продаје играчима“.
„Знамо да многи људи, укључујући децу, имају проблем с прекомерним трошењем новца на loot боксеве“, рекао је Хон, додајући да су они намерно дизајнирани да „стварају зависност“.
Резултати BBC-еve истраге
BBC је анализирао и рекламе за 45 игара са највећом зарадом на Google Play продавници, а од тога њих 26 је означено као игре које садрже „loot box“, док се 22 игрице активно рекламирају.
Међутим, напомиње BBC, само две од тих игара јасно наводе да користе „loot box“ у својим огласима.
Најпрофитабилнија игра на Play Store која садржи „loot“ боксове, Monopoly GO, била је међу онима које не помињу насумичне куповине у игри у својим рекламама.
Ова игра је преузета више од 50 милиона пута и генерисала је приход већи од 3 милијарде долара, према подацима компаније Hasbro.
Сјао за BBC каже да су ови налази у складу с прелиминарним резултатима његовог истраживања, које такође показује да око 90 одсто игара са „loot box“-овима не открива ту чињеницу у својим огласима.
Утицај на децу и младе играче
BBC је затражио коментар од компанија Hasbro, Meta и ASA, а Зои Озмонд, извршна директорка организације GambleAware, рекла је да је „изузетно забринута“ због нормализације активности сличних коцкању код деце.
„Знамо из претходних истраживања да многа деца извештавају да су њихови онлајн простори засићени садржајем који често брише границе између играња и коцкања“, рекла је она и напоменула да изложеност оваквом садржају од малих ногу може повећати ризик од развоја проблема повезаних с коцкањем касније у животу.