Због кризе на Црвеном мору отежан транспорт, расту и цене превоза, док роба касни на одредишта
Напади Хута на комерцијалне бродове у Црвеном мору који трају већ три месеца ометају испоруке производа између Европе и Азије, а извозници и шпедитери упозоравају на растућу штету у трговини воћем и поврћем. Бродске компаније уместо кроз мореуз Баб ел Мандеб своја пловила шаљу око афричког Рта добре наде, продужавајући транспорт производа између Азије и Европе до три недеље. Услед тога се, поред повећања цене пута, повећава и вероватноћа да ће неки производи пропасти пре него што стигну до свог одредишта. „Постоји значајан ризик”, рекао је за бриселски „Политико” Марко Фођионе, генерални директор Института за извоз и међународну трговину са седиштем у Великој Британији, истичући да продужено време пловидбе неће утицати само на воће и поврће већ и на читав низ намирница, међу којима су месо и житарице, али и на индустрију прераде хране, с обзиром на то да касне испоруке палминог уља, пренео је Танјуг. Како се наводи, највише су погођени извозници из Јужне Европе, као што су Италија, Грчка и Кипар, пошто њихов терет вредан милијарде евра сада мора да напусти Медитеран на западу и да иде дугим путем до Блиског истока и Азије. Иако су, на срећу, најосетљивије сорте воћа за сада „поштеђене”, с обзиром на то да су киви, грожђе и смокве обране у јесен, а трешње још на лето, ипак, други плодови „нису били те среће”, наводи бриселски портал. Тако је, на пример, италијански извоз јабука, крушака, купуса и карфиола у Саудијску Арабију и Уједињене Арапске Емирате заустављен усред сезоне. У сектору у коме доминира сезонска производња, према речима Кристијана Маретија, председника италијанске задруге за пољопривреду и храну, обим штете зависиће од трајања блокаде. Међутим, поједине компаније, попут данске бродске компаније, досетиле су се да као део решења за насталу кризу понуде услуге превоза кварљиве робе комбиновањем авионског и бродског саобраћаја. Према том решењу, производи се прво бродом довозе у Дубаи, одакле се авионима испоручују у Франкфурт и Амстердам. Ово је изазвало забринутост да би ти производи могли да буду одбачени на европском тржишту. Са друге стране, како се истиче, већих последица код транспорта производа који нису кварљиви услед продуженог времена испоруке за сада нема. Постоји ипак бојазан да би испоруке вина и жестоког пића могле да закасне за дочек Кинеске нове године која се прославља 10. фебруара.
За сада се у Србији последице ових дешавања не осећају. Маркети су добро снабдевени увозном, али и робом домаћих произвођача. Ипак, криза која већ предуго траје могла би да утиче на раст цена воћа и поврћа, каже за „Политику” аграрни аналитичар Жарко Галетин.
– Проблем на Црвеном мору је веома озбиљан. У перспективи то може да буде лоше, поготово за робу која иде са Далеког истока. Продужавање руте из овог дела света ка Европи је 7.000 километара. Верујем да агруми и јужно воће врло лако могу значајно да поскупе. Ако криза потраје, а по својој прилици хоће, ово ће се сасвим сигурно догодити и повлачиће раст цена и друге, не само кварљиве робе – рекао је наш саговорник. Према његовим речима, расту и премије ризика и све што је повезано с транспортом. Ово посебно важи за кварљиву робу која не трпи дуг транспорт, што захтева измену технологија чувања тих производа, тако да све постаје захтевније и скупље.
У међувремену, може се чути и да једни од највећих пољопривредних произвођача, Турска и Египат, заједно са Украјином, Европу истражују као транзитну руту, или као место на коме ће продати своју кварљиву храну. По свему судећи, ово би могла да буде додатна опасност за европске произвођаче. – Ако се блокира Црвено море, Европа, и не само Европа већ и Средоземље постаће једно велико складиште. Имали смо већ ситуацију с украјинском пшеницом, која је оборила цену жита до невероватних размера на светском тржишту. Тако да по истом сценарију може се то десити и са овом робом – истакао је Галетин.