Један од умиљатијих пасуса писма једног псеудо-Живорада из Крагујевца, гласи: „Испада да сте ви, господине лажов или сте напросто извикани ерудита, тј. пука незналица, ако већ нисте и плаћени оцрњивач.. .“
Ових неколико мародерских комплимената зарадио сам примедбама на шестину земљине кугле која већ три четврт столећа настоји да убеди преосталих пет шестина како изграђује Обећану земљу, да би тек сада, у последњој четвртини, схватила да је иза себе, у животу свог великог народа, оставила јаловину једне утопије које ће се разумни потомци стидети.
Дух писма није последица персоналне изопачености мог кореспондента, маније гоњења која у свему види непријатеље, туђе агенте и зле демоне пропасти, мада чујем да она већ има своју рељефну биографију.
Волео бих да смем рећи како је она у великој мери резултат идеологије реалног социјализма, чија је повест пуна лажних процеса, лажних сведока, лажних признања, али и правих прогона, правих хапшења, правог стрељања, па и геноцида.
Процеси су. дакле, били лажни, али су меци након њих били прави. Не могу то рећи, јер на Балкану традиција компромитовања туђих мотива не потиче од јуче. Она је уткана у нашу повест као што је избегавање сваког начела, нароцито идеолошког, битна ознака прагматичне енглеске историје.
(Кад су од начела да начела немају само два пута одступили, Енглези су у доба назадног и промискуитетног краља Хенрија VIII на ломачи спаљивали људе друкчијег мишљења, а у време напредног и револуционарног Кромвела јурили вештице.
То је Енглезима заувек показало да им нечија напредност или назадност неће сачувати животе и да од крупних идеја морају потражити неку здравију одбрану.)
У годинама српске борбе за независност, нашег лаганог развенчавања с турском Империјом и рвања великих сила о Балкан, нико није могао бити прошто Србин, поготово само ћовек.
Морао је увек и некоме припадати, нечији бити, за некога радити. Србин је тада био аустријски, руски, турски цовек, или је био мртав. Странке су биле проруске или проаустријске.
Кад смо градили гвоздени пут, српскоиндијански превод за железнице, у парламенту нису седели они који су за железнице и они који су против, и који су за или против били по својој слободној вољи; седели су плаћеници Беча, Петрограда, Берлина и других европских престолница, заинтересованих за трансбалканску пругу.
При сваком уговарању лиферације оружја, људи су били Шкодини, Кресо-Шнајдерови, Армстронгови, Ерхардови, Крупови. Између два рата, Аустрију је заменила Немачка, а на сцени се појавила Француска којој смо дуговали захватност, и Британија којој осим равнодушности ништа нисмо били дужни.
Пред сам рат, који је од мене, имућног сина са изгледом на наслеђе, начинио оца-бедника коме потомство треба да плаћа дугове, људи су били осовински или савезнички, осим комуниста који су истрајно остајали руски. Стање се продужило и кроз рат да процвета после онога што су једни називали ослобођењем а други највећом националном катастрофом после Косова.
У време моје младости, сви су реакционери, у које сам с одушевљењем и ја спадао, радили за једну или више страних сила, од којих је, због Унриних пакета, жвакаћих гума, џеза и евентуално демократије, најомиљенија била Америка. Комунисти су и даље поносно радили за Русе те смо их звали руским најамницима, а они нас англо-америчким плаћеницима.
Традиција сумње у туђе мотиве, у туђи разум, у туђе поштење одлика је нашег карактера. Она показује колико немамо поверења у саме себе. Ко хронично гаји неповерење у друге, могао га је стећи само искуством. Како сваки човек о себи највише зна и себе најбоље познаје, биће да је та ружна самоспознаја основа назора по којима су сви људи хуље. Или да нису само док се не открије да јесу.
Такав мисаони манир у Британији није познат. Можете бити у заблуди, у којој сам можда и ја кад сам се усудио да увредим социјалистичку Атлантиду мог крагујевачког дописника, али не морате због тога обавезно бити и плаћени. У заблуди или праву можете бити и по властитом избору, сасвим џабе.
Ако лепо говорите о Совјетском Савезу, нико вам неће рећи да сте на платном списку руске обавештајне службе. (Они који јесу говоре о Русима ружно.
И једини свет који у свакоме види шпијуна, а у сваком чину шпијунажу, сами су шпијуни.) Код нас, међутим, то није могуће. Најпре, зато што се мисли да човек мора бити плаћен да би уопште мислио, а потом, да двоструко мора коштати ако мисли погрешно.
Живорад из Крагујевца не ради ништа друго него се држи националне традиције. Питам се само ко га за то плаћа. Није он ваљда једини Србин који Русе љуби забадава, по добростивости славенског срца? Јер ја сам, јавно признајем, плаћен. За ове коментаре добијам новац.
Зар није грађански ред да и он каже ко њега плаћа?