Почетна » Друштво » Би­ра­ју­ћи за­ни­ма­ња, нај­ви­ше ђа­ка раз­ми­шља о пла­ти

Би­ра­ју­ћи за­ни­ма­ња, нај­ви­ше ђа­ка раз­ми­шља о пла­ти

Од­лу­ка о же­ље­ној шко­ли или фа­кул­те­ту не до­но­си се ме­сец да­на пред упис, јер је реч о из­бо­ру за­ни­ма­ња ко­јим ће се осо­ба ба­ви­ти 40 го­ди­на

Сва­ке го­ди­не ви­ше од 50.000 осма­ка и исто то­ли­ко сред­њо­шко­ла­ца на­ђе се пред ди­ле­мом ко­ју сред­њу шко­лу и фа­кул­тет да упи­ше и ка­ко да сво­је ти­неј­џер­ске же­ље укло­пи у ре­ал­ност у ко­јој струч­ња­ци раз­ли­чи­тих пр­о­фи­ла го­ди­на­ма че­ка­ју на за­по­сле­ње, а ана­ли­ти­ча­ри тр­жи­шта ра­да упо­зо­ра­ва­ју да ће не­ка за­ни­ма­ња не­ста­ти за пар го­ди­на. Иако ве­ли­ки бр­ој шко­ла­ра­ца од­лу­ку о из­бо­ру за­ни­ма­ња од­ла­же за дру­го по­лу­го­ђе, пси­хо­лог Еле­о­но­ра Вла­хо­вић, ко­ја се ви­ше од три­де­сет го­ди­на ба­ви пр­о­фе­си­о­нал­ном ори­јен­та­ци­јом ђа­ка, ис­ти­че да се од­лу­ка о же­ље­ној шко­ли или фа­кул­те­ту не до­но­си ме­сец да­на пред упис, јер је реч о из­бо­ру за­ни­ма­ња ко­јим ће се осо­ба ба­ви­ти 40 го­ди­на. Она под­се­ћа да чо­век две тре­ћи­не свог жи­во­та пр­о­ве­де ра­де­ћи, на по­слу пр­о­ве­де нај­про­дук­тив­ни­ји део свог да­на, а са ко­ле­га­ма пр­о­ве­де ви­ше са­ти то­ком да­на не­го са сво­јом по­ро­ди­цом. Због то­га се ва­ља се­ти­ти ре­чи му­дрог Ду­шка Ра­до­ви­ћа ко­ји је го­во­рио да нам је у жи­во­ту два пу­та по­треб­на сре­ћа – при­ли­ком из­бо­ра пр­о­фе­си­је и брач­ног парт­не­ра.

„Пр­о­фе­си­о­нал­на ори­јен­та­ци­ја јед­на­ко је ва­жна и за по­је­дин­ца и за дру­штво, јер сва­ка осо­ба тре­ба да ра­ди на оном рад­ном ме­сту где ће би­ти нај­про­дук­тив­ни­ја и нај­за­до­вољ­ни­ја. У по­след­ње три де­це­ни­је де­си­ле су се бр­ој­не пр­о­ме­не, ка­ко у ши­рем дру­штву, та­ко и у по­ро­ди­ци, а пр­ва се огле­да у то­ме да су ро­ди­те­љи не­ка­да има­ли ве­ћи ути­цај на сво­ју де­цу ка­да је ода­бир сред­ње шко­ле или фа­кул­те­та у пи­та­њу. Са­да се углав­ном ру­ко­во­де де­ви­зом ’твој жи­вот – твој из­бор’ и скло­ни су да пре­пу­сте де­те­ту од 15 го­ди­на да са­мо би­ра бу­ду­ће за­ни­ма­ње. Из­у­зе­так од овог пра­ви­ла по­не­кад чи­не ро­ди­те­љи ко­ји се већ де­це­ни­ја­ма ба­ве не­ким по­ро­дич­ним по­слом, као што је адво­ка­ту­ра, ме­ди­ци­на или фар­ма­ци­ја, па вр­ше при­ти­сак на де­те да на­ста­ви по­ро­дич­ну тра­ди­ци­ју. Ме­ђу­тим, ако ви­дим да де­те не­ма ни­ка­квих афи­ни­те­та пре­ма пра­вље­њу ле­ко­ва и фар­ма­це­ут­ских пр­о­из­во­да, увек су­ге­ри­шем да оно мо­же да бу­де ме­на­џер у фир­ми и во­ди ла­нац апо­те­ка и са ди­пло­мом не­ког дру­гог фа­кул­те­та”, ка­же Еле­о­но­ра Вла­хо­вић.

Дру­гу пр­о­ме­ну при­ме­ћу­је у од­но­су де­це пре­ма шко­ли и обра­зо­ва­њу – сма­њу­је се бр­ој уче­ни­ка ко­ји сма­тра­ју да је шко­ла ве­о­ма ва­жна, а ра­сте бр­ој оних ко­ји ве­ру­ју да се у жи­во­ту тре­ба сна­ћи и ви­ше су ори­јен­ти­са­ни на за­ра­ђи­ва­ње, а ма­ње на уче­ње. На пи­та­ње шта вам је нај­ва­жни­је при­ли­ком из­бо­ра бу­ду­ћег за­ни­ма­ња, нај­ве­ћи бр­ој уче­ни­ка ка­же но­вац, а ка­ри­је­ра се на­ла­зи тек на че­твр­том или пе­том ме­сту. Са по­ве­ћа­њем бр­о­ја фа­кул­те­та, сме­ро­ва и ка­те­дри, ра­сте и бр­ој ђа­ка ко­ји су нео­д­луч­ни и ко­ји се че­сто из­гу­бе по­сма­тра­ју­ћи ту ле­пе­зу по­тен­ци­јал­них за­ни­ма­ња. Ме­ња­ју се и пре­фе­рен­ци­је уче­ни­ка – ФОН пре три­де­сет го­ди­на ни­је ужи­вао то­ли­ко ин­те­ре­со­ва­ње бу­ду­ћих сту­де­на­та, а де­ве­де­се­тих го­ди­на ско­ро ни­је­дан ђак ни­је се ин­те­ре­со­вао за фо­рен­зи­ку. Он­да су на ма­ли екран сти­гле се­ри­је са ис­тра­жи­те­љи­ма зло­чи­на и са­да је на том фа­кул­тет­ском сме­ру при­лич­на гу­жва.

„Ме­ђу­тим, оно што ме­не као пси­хо­ло­га бри­не је­сте чи­ње­ни­ца да у по­след­ње вре­ме ви­дим ве­ли­ки бр­ој де­це ко­ја су при­лич­но на­пе­та и анк­си­о­зна ка­да је у пи­та­њу би­ра­ње бу­ду­ћег за­ни­ма­ња и упис сред­ње шко­ле, од­но­сно фа­кул­те­та, па по­ло­ви­ну вре­ме­на са њи­ма ра­дим пси­хо­ло­шко са­ве­то­ва­ње, а дру­гу по­ло­ви­ну по­све­ти­мо пр­о­фе­си­о­нал­ној ори­јен­та­ци­ји.

Код ме­не до­ла­зе уче­ни­ци тре­ћег раз­ре­да сред­ње шко­ле ко­ји су то­ли­ко нер­во­зни као да се при­јем­ни ис­пит де­ша­ва су­тра, а не за го­ди­ну и по да­на. Сва­ки ше­сти или сед­ми ђак ко­ји до­ђе на са­ве­то­ва­ње пла­че, јер стре­пи од упи­са. Имам ути­сак као да су се де­ца ’по­де­ли­ла’ на пре­бри­жне и пот­пу­но без­бри­жне, од­но­сно на оне ко­је при­јем­ни ис­пит до­жи­вља­ва­ју као ’стра­шни суд’ и дру­ге ко­ји су уве­ре­ни да ће се на кра­ју све не­ка­ко ре­ши­ти, на­рав­но у њи­хо­ву ко­рист и без пре­ви­ше уло­же­ног тру­да”, кон­стан­ту­је на­ша са­го­вор­ни­ца.

При­ли­ком ода­би­ра бу­ду­ћег за­ни­ма­ња, осим же­ља и афи­ни­те­та де­те­та, увек се мо­ра узе­ти у об­зир и ре­ал­ност у ко­јој не­ма баш пу­но по­сла за архе­о­ло­ге, би­бли­о­те­ка­ре или пр­о­фе­со­ре скан­ди­нав­ских је­зи­ка, па уче­ни­ке ко­ји то же­ле на­ша са­го­вор­ни­ца нај­че­шће са­ве­ту­је да им то бу­де хо­би, а не за­ни­ма­ње. Ако су у пи­та­њу де­ца ко­ја же­ле да упи­шу сред­њу шко­лу ко­ја се на­ла­зи у дру­гом гра­ду, мо­ра да се ура­ди и пси­хо­ло­шка пр­о­це­на да ли су спрем­на да од 15 до 19 го­ди­не жи­ве у ин­тер­на­ту.

„Мој је ути­сак да ђа­ци сла­бо по­зна­ју свет ра­да. Ка­да их пи­там да ли су се ин­фор­ми­са­ли ко­ји се пред­ме­ти уче на фа­кул­те­ту ко­ји же­ле да упи­шу, нај­че­шће ка­жу да ни­су, што за­и­ста пред­ста­вља па­ра­докс, јер ми жи­ви­мо у ин­фор­ма­тич­ком до­бу у ко­ме нас од ин­фор­ма­ци­ја де­ли са­мо је­дан ’клик’ ком­пју­тер­ског ми­ша. За ге­не­ра­ци­ју ко­ја са­да упи­су­је сред­ње шко­ле и фа­кул­те­те ка­же се да су ди­ги­тал­ни уро­ђе­ни­ци, јер су пр­во на­у­чи­ли да ко­ри­сте мо­бил­ни те­ле­фон, па тек он­да нож и ви­љу­шку – за­то ми­слим да су они чу­де­сно не­ин­фор­ми­са­ни о све­ту бу­ду­ћих сту­ди­ја и за­ни­ма­ња ко­јим же­ле да се ба­ве.

Због то­га им увек са­ве­ту­јем да оду на сајт фа­кул­те­та и па­жљи­во пр­о­чи­та­ју ко­је ће пред­ме­те учи­ти и сва­ка­ко по­се­те ’Дан отво­ре­них вра­та’, ко­ји да­нас орга­ни­зу­је ве­ли­ки бр­ој ви­со­ко­школ­ских уста­но­ва и упо­зна­ју се са же­ље­ним за­ни­ма­њем. Ме­ђу­тим, има и де­це ко­ја тач­но зна­ју шта ће сту­ди­ра­ти, али им је мо­ти­ва­ци­ја за упи­си­ва­ње кон­крет­ног фа­кул­те­та пот­пу­но по­гре­шна. При­ме­ра ра­ди, не­ки од њих же­ле да сту­ди­ра­ју ме­ди­ци­ну, јер је бе­ли ман­тил ста­ту­сни сим­бол, али ни­су спрем­ни за су­срет са пат­њом, бо­лом и смр­ћу па­ци­је­на­та”, за­кљу­чу­је пси­хо­лог Еле­о­но­ра Вла­хо­вић.

Извор: Политика

Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.