Почетна » Наука » „Airbus“ наставља да улаже у технологију летелица на водоник

„Airbus“ наставља да улаже у технологију летелица на водоник

   Мултинационална авио компанија „Аirbus“ још у новембру 2022. година објавила је да развија мотор са горивним ћелијама на водоник. Погонски систем се разматра као једно од потенцијалних решења за опремање авиона са нултом емисијом који ће ући у употребу до 2035. године.

„Airbus“ ће 2025. започети тестирање овакве врсте мотора са горивним ћелијама на земљи и у лету, у свом ZEROe демонстрационом авиону. А380 MSN1 тестни авион за нове технологије водоника тренутно се модификује да носи резервоаре за течни водоник и њихове повезане системе за дистрибуцију.

„Горивне ћелије су потенцијално решење које ће нам помоћи да остваримо нашу амбицију са нултим емисијама и фокусирани смо на развој и тестирање ове технологије да бисмо разумели да ли је изводљива и одржива за пуштање у употребу авиона са нултом емисијом 2035. рекао је Glenn Lewellyn, потпредседник компаније „Airbus“.

„У обиму, и ако су технолошки циљеви постигнути, мотори на горивне ћелије би могли да напајају сто путничких авиона са дометом од приближно 1.000 наутичких миља. Настављајући да улажемо у ову технологију, дајемо себи додатне опције које ће нам помоћи у доношењу одлука о архитектури нашег будућег авиона ZEROе, чији развој намеравамо да покренемо у временском оквиру 2027-2028.

Водоник је најперспективнија алтернатива јер не емитује угљен-диоксид

„Airbus“ је идентификовао водоник као једну од најперспективнијих алтернатива за погон авиона са нултом емисијом, јер не емитује угљен-диоксид када се производи из обновљивих извора енергије, а вода је његов најзначајнији нуспроизвод.

Постоје два начина на који се водоник може користити као извор енергије за погон авиона. Прво сагоревањем водоника у гасној турбини, друго, коришћењем горивих ћелија за претварање водоника у електричну енергију како би се покренуо пропелерски мотор. Турбина на водоник такође може бити спојена са горивним ћелијама уместо батеријама у хибридно-електричној архитектури.

Водоничке горивне ћелије, посебно када су сложене заједно, повећавају излазну снагу омогућавајући скалабилност. Поред тога, мотор покретан водоничним горивним ћелијама производи нулту емисију NOx или трагове и на тај начин нуди додатне предности декарбонизације. „Airbus“ већ неко време истражује могућности погонских система горивих ћелија за авијацију.

У октобру 2020. године, „Airbus“ је створио Aerostack, заједничко предузеће са ErlingKlinger, компанијом која има више од 20 година искуства у системима горивних ћелија и добављању компоненти. У децембру 2020. године, „Airbus“ је представио свој под-концепт који је укључивао шест пропулзивних система са горивим ћелијама које се могу уклонити.

Нови истраживачки центар у Немачкој

„Airbus“ наставља да улаже у технологију летелица погоњених водоником отварањем новог истраживачког центра у Немачкој. У новим лабораторијама и опитном центру у граду Штаду, „Airbus“ планира да убрза развој складишних система за гориво које индустрија види као „зелену“ алтернативу керозину.

ZEROе Истраживачки Центар (ZEROе Development Centre – ZEDC) име је новог научног комплекса који „Airbus“ покреће у немачкој савезној држави Доња Саксонија. Ради се о истраживачком центру у којем је предвиђен даљи развој складишта са водоник и система за његову дистрибуцију, саопштио је Аирбус почетком јануара.

ZEDC ће радити на развоју лаких резервоара за течни водоник израђених од композитних материјала. Научници и инжењери ће поред истраживања у овој области испитивати и индустријске могућности производње делова за ове системе, њихову монтажу али и тестирање, поручују из „Airbus-a“. Произвођач авиона наводи да пројекат ужива подршку локалних власти али и немачког Федералног програма за развој авијације (Luftfahrtforschungsprogramms – LuFo).

Поред Штада, слични комплекси налазе се у Бремену, Нанту, Мадриду и Филтону.

 

Извор: airbus.com, aero.telegraf.rs

Превод и припрема: Редакција Компас инфо
Повезани чланци:

Портал Компас Инфо посебну пажњу посвећује темама које се тичу друштва, економије, вере, културе, историје, традиције и идентитета народа који живе у овом региону. Желимо да вам пружимо објективан, балансиран и прогресиван поглед на свет око нас, као и да подстакнемо на размишљање, дискусију и деловање у правцу бољег друштва за све нас.