Возачи који на својим аутомобилима још нису заменили летње гуме зимским, имају само неколико дана да то ураде. Од 1. новембра по Закону о безбедности саобраћаја обавезна је употреба зимске ауто-опреме, у коју спадају четири зимска пнеуматика, код којих дубина шаре не сме бити мања од четири милиметра.
Гужве у продавницама гума и у вулканизерским радњама су почеле. Цене гума се ове године, како тврде трговци, нису мењале у односу на лане, када је регистровано велико поскупљење од чак 30 одсто. Комплет од четири гуме се сада нуди од најмање 20.000 до 60.000 динара за већину возила.
– Није било неких већих померања цена – каже Милан из кол- центра једног великог трговца пнеуматика. – Поједине гуме су поскупеле од 100 до 200 динара, али имамо и производе који су толико појефтинили. Интересовање власника аутомобила је ових дана нагло порасло. Гуме продајемо у радњама, али се у нашем кол-центру могу и наручити телефоном, па их шаљемо на кућну адресу.
Најјефтиније су гуме кинеских произвођача које коштају око 5.000 динара, док су најскупље око 15.000 динара из премијум серија. На то треба додати и услуге вулканизера који по точку замену гума наплаћују од 400 до 1.600 динара. Најјефтинија је замена гуме од 15 инча – од 400 до 900 динара, за 16 до 17 инча монтажа уз балансирање је најмање 1.000 динара по точку, а за димензије од 18 и 19 инча рачун вулканизера је око 1.600 динара.Тако је најјефтинији комплет и монтажа са балансирањем око 22.000 динара.
– Возим само са зимским гумама, јер замена четири гуме код вулканизера у мом комшилуку кошта најмање 3.000 динара – каже Раде С. из Ниша. – То је скоро цена једне нове гуме. Знам да се хабају брже, али џеп нам диктира.
Стручњаци, међутим, тврде да летње пнеуматике треба користити лети, а зимске зими. Не препоручују вожњу са зимским пнеуматицима преко целе године, јер се они на високим температурама много брже троше, а и лошије коче. Зимски пнеуматици направљени су од специјалних материјала прилагођени ниским температурамае и тако пружају безбедну и удобнију вожњу.
Казне од 10.000 до 800.000 динара
ВЛАСНИЦИМА аутомобила без зимских пнеуматика од 1. новембра следе дебеле казне од 10.000 до 20.000 динара. Предузетници могу да буду кажњени са 50.000 до 200.000 динара, а предузећа од 100.000 до 800.000 динара. Санкције могу да се избегну једино ако на улицама нема снега, леда или поледице. Полиција може да искључи из саобраћаја возило које нема пнеуматике прописане законом. У случају саобраћајне несреће, која се догодила управо због недостатка зимских пнеуматика, власник таквог возила плаћа сву штету која може да достигне и више милиона динара.
– Дубље шаре имају функцију да на гуми накупе што више снега, па што се више снега задржи на газећем слоју, то је пнеуматик квалитетнији – каже Петар Живковић, генерални секретар Асоцијације аутомобилских новинара Србије. – Осим што се брже хаба, зимска гума на летњим условима лоше приања и дужи је зауставни пут код кочења. То доноси и већи ризик. У зимским условима је неопходно имати зимске гуме на сва четири точка, јер без њих може доћи до заношења или проклизавања или заокретања возила при кочењу.
Многобројни возачи немају простор за чувају гуме ван сезоне, па плаћају чување у хотелима за пнеуматике. То је једна од услуга вулканизера која кошта од 100 до 250 динара по гуми месечно. Цена зависи од величине. Тако је за комплет од четири гуме потребно најмање 400 динара месечно или 4.800 динара годишње. За највеће и најскупље чување током 12 месеци кошта 12.000 динара.
Ланци за снег
САСТАВНИ део зимске опреме поред зимских пнеуматика су и одговарајући ланци за снег, односно други уређаји за повећање приањања, које у случају потребе постављају на најмање два погонска точка. У насељима возила не морају бити опремљена ланцима, а може се поставити на точкове и на делу пута који није означен знаком „ланци за снег“, али само у случају када је коловоз прекривен снегом.