Незамисливо ниске цене, роба широке потрошње и пакети на које се не чека месецима. Чини се да су ово били довољни услови да свет преплави сада већ чувена кинеска онлајн продавница Тему. Она је од маја ове године доступна и корисницима из Србије.
Тему, чије рекламе у последње време само што не „искачу из фрижидера“ у Србији се рекламира ниским ценама, доставом више поручених артикала у истом пакету. Али, и стандардном испоруком у року од две до три недеље. Те експресном, која важи за поруџбине изнад 130 долара, а чека се пет до 10 дана.
Такође, наручени производ може бити враћен у периоду и до 90 дана. А уколико пакет не стигне на адресу до предвиђеног датума, компанија даје купцу „кредит“ у вредности одређене своте новца.
Опасност
Међутим, из Националне организације потрошача Србије упозоравају да, иако Тему, када је у питању безбедност плаћања делује као озбиљан сајт, купци треба да пазе на могућност да је роба која се продаје преко њега упитног квалитета, јер се ради о производима који не морају да имају сертификате за увоз у нашу земљу.
Другим речима, упркос ниским ценама, српски купци би могли да поруче производе који су далеко од оног на шта су навикли или шта очекују не само по квалитету, већ и по безбедности употребе.
Шта је Тему и како је постао озбиљан играч у онлајн продаји на светском нивоу, вероватно се питају сви који су последњих недеља били преплављени њиховим рекламама.
Шта је Тему?
Под слоганом „купуј као милијардер“, Тему је лансиран у САД у септембру 2022. У почетку није привукао много пажње. Ипак, то се брзо променило када је кренула права помама за купаћим костимима за нешто мање од седам долара и тримерима за обрве од око 90 центи који су продавани преко тог сајта.
Неколико месеци касније, име платформе нашло се на многим насловним странама пошто су емитоване чак три рекламе у току Супербоула, финала лиге у америчком фудбалу (НФЛ), једног од планетарно најгледанијих догађаја, током ког, последично, сваки секунд рекламирања папрено кошта.
Ширење и раст
Пратећи растући тренд у САД, платформа је недуго потом покренута и у Канади, Аустралији и на Новом Зеланду. На европско тржиште стигла је у априлу 2023. године. Почела је у Великој Британији, Француској и Шпанији. Да би потом стигла и у Јапан и Јужну Кореју, као и на Филипине и наставила да се шири даље. Према подацима фирме за тржишно извештавање Сензор тауер, апликација Тему за мобилне телефоне је до сада преузета више од 600 милиона пута.
Тако се попела на осмо место у свету и прво у САД као апликација која је највише пута инсталирана. Разлози за то су, изузев огромног улагања у оглашавање, управо они који је издвајају од осталих конкурената – брза достава, више производа у једном пакету и већи попусти.
Међутим, упркос томе што се Тему рекламира као изузетно професионална компанија, нарочито када је реч о заштити права потрошача, прате га и бројне контроверзе. Наиме, Тему се налази у власништву кинеске компаније ПДД Холдингс. Док с једне стране тврде да послују из Бостона у САД, седиште им је смештено у Шангају у Кини. А компанија иначе поседује и неколико сајтова за е-трговину, укључујући кинески пандан Темуа – Пиндуодуо.
Контроверзе
Контроверзне приче о лошој и неисправној електроници, небезбедним играчкама, директним фалсификатима заштићених производа и неиспорученим пакетима, кренуле су крајем 2022. године. Поред тога, званичници америчке владе изразили су забринутост због утицаја и умешаности Комунистичке партије Кине у рад компаније.
Тако је у једној од бројних тужби, наведено да је Тему “прислушкивао електронске комуникације посетилаца своје веб странице и није успео да упозори купце о нелегалном приступу подацима“. У тужби се такође наводи да је Тему свесно учитавао малвер и шпијунски софтвер на уређаје корисника. Стручњаци су чак упозорили да је апликација толико инвазивна да је чак дизајнирана да прикупља личне фотографије и видео записе корисника. Ипак, то није спречило Тему да постане енормно популаран међу америчким потрошачима.
С друге стране, када је реч о Србији, Зоран Николић из НОПС каже за НИН да упркос томе што купци никада не могу бити потпуно заштићени од разичитих превара и крађе података, у земљи за сада нису примећени слични проблеми.
Николић: Трансакције су заштићене, али треба водити рачуна
„Колико смо до сада успели да сазнамо, нема некаквих искакања. Оно што такође знамо јесте да су све трансакције енкриптоване. То значи да су заштићене и ужасно су тешко доступне потенцијалним хакерима. Наравно да нема потпуне заштите. То не постоји и сви можемо да будемо жртва било каквих превара. Свако може да пресретне број рачуна који је остављен или који ће укуцати, а на нама је одлука да ли ћемо уопште то куповати или нећемо“, наводи Николић.
Он додаје да би требало водити рачуна и да страх од злоупотребе није споран. Али овај случај не сматра значајнијим од превара на неким другим сајтовима.
„Тему делује изузетно озбиљно. Имајући у виду податке који су истакнути, начине заштите, правила о одустанку, начине да се поврати одређена роба, шта да се ради ако она није стигла. Дакле ово је налик нечему што би требало да изгледа 100 одсто исправно и ја бих, за разлику од ове теме, далеко већу пажњу посветио свим оним малим сајтовима. Зато је најважније видети ко је трговац, и какав је начин плаћања“, наводи саговорник НИН-а.
Ипак, када је реч о квалитету робе која се продаје преко Темуа, Николић наглашава да треба нарочито повести рачуна. Каже да одређене артикле није пожељно поручивати упркос примамљивим ценама.
„Када примимо робу из Кине, примићемо је вероватно од произвођача или трговца и тада нећемо имати све сертификате који су неопходни да би се роба продавала у Србији, што значи да је апсолутно упитан квалитет. Не говорим само о квалитету, већ и о употреби, односно безбедности приликом употребе. Лично бих потпуно избегао сву ону робу која може да нам нанесе одређену врсту штете. Није проблем куповати неке ситнице, ствари које су доступне и овде по кинеским трговинама. Али треба избегавати куповину производа за које се сматра или се претпоставља да би требало да прођу неку врсту испитивања, сертификације. Не кажем да их нема, али и да има то је другачије“, истиче он.
Које производе бирати?
Николић додаје да је најбоље бирати оне производе за које знамо да нам не могу нашкодити.
„Када се роба из Кине увози званичним каналима, ми као држава и остатак ЕУ, обезбеђујемо сигурност при употреби кроз одређене стандарде. То је углавном онај ЦЕ знак који се ставља на одређену врсту робе. Али ако овде тога нема, онда купујемо на сопствену одговорност. Немамо упозорења да ли је опасно од чувених фталата или да ли дете може да прогута неке куглице и слично. У том смислу се не саветује куповина било које врста техничке робе. Такође, нека роба за рекреацију, као што је бицикл, тротинет, дечији креветац, играчке. На ту врсту производа треба ставити један велики упитник, јер нам ту не вреди ни уштеда. Колика год она била, није битно ако на крају размишљамо о томе као о нечему што је опасно за употребу“, објашњава он.
Николић још наглашава да је, упркос томе што је омогућен поврат или замена робе, јако тешко остварити такво право. Треба водити рачуна да ће увек потрошач сносити трошкове поврата одређеног производа. Због тога се цео систем додатно компликује.
Шта ће бити са Темуом
Упркос брзој и широкој експанзији продајне платформе по читавом свету, многи стручњаци наводе да би читава помпа могла убрзо да се стиша. Наиме, број активних корисника на месечном нивоу је опао. Врхунац од 17 милиона у Великој Британији је достигао у новембру 2023. и 83,2 милиона у септембру 2023. у САД, показује аналитика. С тим у вези, број корисника је од тог периода опао на оба тржишта. Због тога је и све теже привлачење нових.
Такође, од краја септембра, Тему ће морати да примењује строжа правила у оквиру Закона о дигиталним услугама (ДСА) у ЕУ који регулише онлајн платформе, саоптила је Европска комисија крајем маја.
Утврђено је да је Тему једна од најбрже растућих апликација у Европи. Апликација се стога придружује оним као што су Алиекспрес, Амазон, Шејн и Заландо на листи од 24 „веома велике онлајн платформе“, које имају више од 45 милиона активних корисника месечно у оквиру ЕУ. Тиме се проширују и њене правне обавезе. А с обзиром да кршење истих може коштати компаније обухваћене Законом и до шест одсто годишњег профита, поједини стручњаци сматрају да због тога може доћи и до одређеног повећања цена производа у апликацији.
Проблеми и у Кини
Поред тога, проблеми расту и у самој Кини. Тако су све масовнији протести продаваца на Темуу против, како кажу „неподношљиво високих казни које је наметнула компанија“ у априлу ове године. Два продавца, који су тражили и да буду неименовани из страха, рекли су за ЦНН да су изашли да се жале на, како су назвали, „несразмерно високе“ казне које је Тему наплаћивао за лошу услугу корисницима. У то спадају закаснеле испоруке, нетачни описи производа или слање погрешних производа. Четири продавца рекли су том приликом да су казне биле до пет пута веће од продајне цене производа. То знатно утиче на њихов профит.
Компанија је оспорила овакве тврдње. Истакли су да већина трговаца на платформи доживљава успех и користи од повећане продаје и позитивних повратних информација купаца.
„Иако су казне неопходне за одржавање тржишта високог квалитета, ми смо посвећени правичној примени и решавању спорова“, рекао је портпарол Темуа.