Објекат Жељава, познат и као Објекат 505, био је један од најстроже чуваних војних комплекса бивше Југославије.
Митски статус је стекла захваљујући тајности која је обавијала базу – деценијама се знало да објекат постоји, али снимака или фотографија из њене унутрашњости готово да није било.
Улази у подземне тунеле, писте и контролна кула налазе се код села Жељава, у Хрватској, недалеко од Бихаћа у БиХ.
Међутим, главни подземни тунели и већина бункера физички се налазе испод територије Босне и Херцеговине.
Објекат је грађен по узору на мање шведске ваздушне луке. Шведска је, као и Финска, прихватила децентрализовани систем укопаних ваздушних лука као најбољи за одбрану од потенцијалне агресије Совјетског Савеза. Децентрализација је значила да је у првом удару било тешко елиминисати читаво ваздухопловство, што је била уобичајена стратегија сваког нападача у Другом светском рату и надаље.
Укопаност је пружала заштиту не само од конвенционалног оружја већ и делимично од атомског, за које се у тим годинама подразумевало да ће бити коришћено.
Коришћењем тог приступа ваздухопловство државе која се брани би требало да буде сачувано и у позицији да пружи отпор надмоћном нападачу. Будући да Шведска није била део НАТО, војна сарадња с Југославијом је била могућа те идеје су дошле и на наше просторе.
Међутим, Жељава је била другачијег концепта од шведских оригинала. Свакако није прихватила идеју децентрализације ваздушних лука, будући да је била једина своје врсте. Уместо једне ескадриле колико су примале шведске базе, била је изграђена за чак три, и теоретски је могла примити и до 60 авиона.
Градња је почела 1954, а завршена 1968. године, у тајности и користећи првенствено домаће компоненте и производе, око 90%. Завршени објекат је био монументалан – 3.500 метара подземних тунела, од којих је добар део био ширине 20 метара и висине 8 метара. Свака ескадрила је имала свој тунел у којем су авиони смештени и сервисирани, а излази су водили на три писте, уз још две попречне које су се користиле у зависности од временских услова, преноси Јутарњи.
Занимљивих детаља о Жељави има безброј.
“Од тога како су конструисана оклопна врата на улазу, до радионица, спремника за гориво, па до аспеката живота пилота попут медицинских тегоба које често летење изазива и слично, говоре хрватски пензионисани пилоти Данијел Боровић и Ивица Ивандић у видеу који је доступан на каналу Codex Милитариа.